Onko täällä akvaarioihmisiä? Pakko puhua mun akvaariosta jonkun kanssa :( Kaikki kalat vaan kuolee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on ollut sama akvaario 6 vuotta ja lähes samat kalat koko ajan. Jotkut on saanut poikasia eli niiden jälkeläisiä ja jälkeläisten jälkeläisiä ja sitten ne alkuperäiskalat niistä lajeista mitkä eivät lisäänny helpolla akvaariossa.

Ostin silloin 6 vuotta sitten esim. 1 ison imumonnin, 7 monnista, miljoonakaloja, tetroja jne.
Näistä oli vielä pari päivää sitten imumonni, monniset, tetroja sekä miljoonakalojen lapsenlapsenlapsenlapsia (?) hengissä.

Nyt tein virheen ja ostin viisi uutta kalaa. Ekat kalat tuon 6 vuoden jälkeen. Meni viikko ja kaikille kaloille alkoi tulla valkoisia pilkkuja. Pilkkutauti. Pari kalaa kuoli heti.
Juoksin ostamaan lääkettä ja käytin sitä huolellisesti ohjeen mukaan. Seran pilkkutautilääkettä. 24 h annostuksesta vaihdoin 80 % vedestä kuten piti.
Kuoleminen jatkui. Joka päivä kuoli 2-3 kalaa :( Niitä uusia ja niitä vanhoja.

Vaihdoin uudelleen vettä. Kuoleminen jatkuu. Tänään löysin kaksi kuollutta. Eilen kuoli se suuri ihana imumonni :(

Tuolla näyttää olevan enää neljä kalaa. Montakohan on aamulla hengissä?

En ymmärrä :( Masentaa ja harmittaa.

No, eipä ole oikein mitään tehtävissä. Halusin vain puhua jonkun kanssa.

Tietääkö joku mitä minun pitäisi tehdä kun haluan ostaa uusia kaloja? Tyhjä akvaario ei innosta yhtään. Haluan sinne kyllä uutta elämää mutta uskallanko ostaa uusia kaloja?
Onkohan siinä jokin mystinen myrkky vedessä tms? Kuoleeko sitten uudetkin.
Pitäisikö pitää vaikka kuukausi tyhjillään veden kanssa, suodatin pyörii ja ostaa pari uutta kalaa vasta sitten?

Minulla on ollut sama akvaario 6 vuotta ja lähes samat kalat koko ajan. Jotkut on saanut poikasia eli niiden jälkeläisiä ja jälkeläisten jälkeläisiä ja sitten ne alkuperäiskalat niistä lajeista mitkä eivät lisäänny helpolla akvaariossa.

Ostin silloin 6 vuotta sitten esim. 1 ison imumonnin, 7 monnista, miljoonakaloja, tetroja jne.
Näistä oli vielä pari päivää sitten imumonni, monniset, tetroja sekä miljoonakalojen lapsenlapsenlapsenlapsia (?) hengissä.

Nyt tein virheen ja ostin viisi uutta kalaa. Ekat kalat tuon 6 vuoden jälkeen. Meni viikko ja kaikille kaloille alkoi tulla valkoisia pilkkuja. Pilkkutauti. Pari kalaa kuoli heti.
Juoksin ostamaan lääkettä ja käytin sitä huolellisesti ohjeen mukaan. Seran pilkkutautilääkettä. 24 h annostuksesta vaihdoin 80 % vedestä kuten piti.
Kuoleminen jatkui. Joka päivä kuoli 2-3 kalaa :( Niitä uusia ja niitä vanhoja.

Vaihdoin uudelleen vettä. Kuoleminen jatkuu. Tänään löysin kaksi kuollutta. Eilen kuoli se suuri ihana imumonni :(

Tuolla näyttää olevan enää neljä kalaa. Montakohan on aamulla hengissä?

En ymmärrä :( Masentaa ja harmittaa.

No, eipä ole oikein mitään tehtävissä. Halusin vain puhua jonkun kanssa.

Tietääkö joku mitä minun pitäisi tehdä kun haluan ostaa uusia kaloja? Tyhjä akvaario ei innosta yhtään. Haluan sinne kyllä uutta elämää mutta uskallanko ostaa uusia kaloja?
Onkohan siinä jokin mystinen myrkky vedessä tms? Kuoleeko sitten uudetkin.
Pitäisikö pitää vaikka kuukausi tyhjillään veden kanssa, suodatin pyörii ja ostaa pari uutta kalaa vasta sitten?

Varmin keino on se työläs - koko akvaario tyhjäksi (myös hiekka ja kasvit). Tyhjän akvaarion desinfiointi, pesu ja kuivaus. Sitten parin viikon päästä uusi aloitus.

Eli kaikki kasvitkin pitäisi heittää pois... Ja ostaa uudet. Minulla on pohjassa iso lauma kierteissarvikoteloita eli nekin pitäisi tapattaa jos desinfioin hiekan. Voi kun on vaikeaa :(
Tänään aamulla löysin kuolleen monnisen.
Vielä taitaa olla kolme kalaa hengissä. Eli parin päivän sisällä akvaario on tyhjä:cry:
Kaduttaa niin että menin ostamaan uusia kaloja! Jos en olisi ostanut niitä niin tätä ei olisi tapahtunut:cry:
Ap

Meillä oli joskus vuosia sitten akvaario ja kävi kuten sinullekin: uusien kalojen mukana tuli pilkkutauti. Lääkettä annettiin, mutta ei siitä muuten päässyt eroon kuin hävittämällä kaiken: hiekan, kasvit, kalat - ihan kaiken. :(

Ja sitten valitus sinne mistä ostit ne uudet kalat.
Yleensä eläinkaupoissa sinne tulevat Kalat ovat ensin "karanteenissa" tarkkailussa ennen kuin niitä aletaan myymään asiakkaille.

Mikä kauppa?

Meillä on tullut jotain sienisairautta matokalojen mukana joskus. Levisi vanhoihin matokaloihin ja kaikki kuolivat.

Yritin laittaa lääkettä, mutta se värjäsi veden ja jouduin sitten vaihtamaan veden.

En tehnyt muuta. Pidin vähän taukoa ja hankin sitten uusia matokaloja. Muihin ei tarttunut.

On joskus ollut pilkkutautialin, muttei kaikki Kalat kuolleet. Ehkä mulla oli vaan veden vaihdoksesta johtuvia pilkkuja ja ehkä sulla oli se varsinainen pilkkutauti.

Kyllä myyjän on oltava korvausvelvollinen, eikä riitä, että palauttaa ostettujen kalojen rahat takaisin.

Uusimmat

Yhteistyössä