Onko tää ok??? Pankin toiminnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja op
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

op

Vieras
Ensiiksi että olen yh ja ihan aikuinen ihminen jo.

Mulla oli asuntolainan lyhennys myöhässä, koska olen pätkätöissä ja saan monesta paikkaa rahaa, ja palkat tulee miten sattuu + sitten saan myös soviteltua päivärahaa, jonka saan vasta kun saan kaikki palkat joltain kuulta. Eli esim nyt odottelen että saan pe rahaa ja edelleen on 1 paikasta lokakuulta saamatta rahaa. Perjantaina mulla olisi rahaa siihen lyhennykseen ja toivon mukaan sitten puolessa kuussa rahaa taas uuteenkin lyhennykseen.

Katsoin tiliäni ja kas, kun mulle tuli karhu niin näemmä asia on mennyt myös äidilleni, joka aikoinaan takasi sen lainan. Ja tilillä näkyy että äiti on maksanut sen (laittanut rahaa mun tilille ja pankki sitten ottanut sen lyhennyksen). Eikä oo sanonut mitään, soittanut tms. Hän on tarjonnut meille rahaa, en oo ottanut.

Tekikö pankki oikein kun kertoi äidillekin tämän asian? Ja mitä nyt tekisitte? Kyse on noin 500 eurosta.

Lainaa on enää noin 14 000 joten loppusuoralla ollaan. Ja varmaan se äidin takaama osuus lainasta on jo maksettu, joten voinko jotenkin irrottaa äidin siitä ettei enää kävisi näin?

Voi pee kun ärsyttää, en haluaisi äitiä yhtään sotkea meidän raha-asioihin. Hänellä on kyllä varaa tuohon, ei joudu itse kituuttamaan vaikkamaksaisi koko loppulainankin, mutta silti. Mulla on siis varakkaat vanhemmat mutta haluan olla omillani.

Jos olet jättänyt maksamatta, niin pankilla on oikeus informoida takaajia. Jos haluat takaajat pois, niin menet sinne pankkiin kysymään, jos asunnon paperit riittävät vakuudeksi ilman henkilötakaajia.

Jos et pysty maksamaan eräpäivänä, niin ota yhteys etukäteen pankkiin ja sovi miten tulet maksamaan.

Äitisi maksaman osuuden kanssa teet ihan niinkuin itse parhaaksi näet.

Ok, tuo pankki ei aina oo niin sääntöjen mukaan mennyt, pienen kaupungin pankki, tuntevat vanhempani hyvin.

En oo ennen jättänyt maksamatta mutta nyt oli pakko valita, että ruokaa ja lapsille tarvittiin kengät niin rahaa ei vaan jäänyt tarpeeksi. Olisi pitänyt soittaa...

Voin kertoa että joskus kun pääsen taas hyvään pysyvään työpaikkaan, niin lähden tuosta pankista hippulat vinkuen.

Ok, tuo pankki ei aina oo niin sääntöjen mukaan mennyt, pienen kaupungin pankki, tuntevat vanhempani hyvin.

En oo ennen jättänyt maksamatta mutta nyt oli pakko valita, että ruokaa ja lapsille tarvittiin kengät niin rahaa ei vaan jäänyt tarpeeksi. Olisi pitänyt soittaa...

Voin kertoa että joskus kun pääsen taas hyvään pysyvään työpaikkaan, niin lähden tuosta pankista hippulat vinkuen.

Ei se pankki ole mitään väärää tehnyt vaan toiminut sääntöjen mukaan. Niin ne muutkin pankit toimii. En ymmärrä mitä kiukuttelet..

Mahdollisesti pankki katsoo tuossa tilanteessa että sä et ole tarpeeksi luotettava lainan takaisinmaksaja eikä anna irroittaa äitiäsi lainan takaajana. Kun kerran on yhden lyhennyksen juuri maksanut.

Ja juuri tuosta syystähä pankki on ottanut takaajan lainaa, että voi periä sitten äidiltäsi lanat takaisn kun itse et pysty maksamaan. Sinuna pitäisin äitisi takaajana viimeiseen asti, sillä vastaavassa tilantessa ilman maksukykyistä takaajaa pankki olisi saattanut irtisanoa lainasi ja olisit joutunut joka myymään asunnon tai maksamaan koko 14000 kerralla pois.

Mietin vaan, että miksi äiti ei voinut soittaa ja kysyä multakin asiasta??? Nyt inhottaa itse soittaa tai nähdä. Me ollaan menossa siellä käymään isänpäivänä, v***ttaa jo etukäteen. Enkä voi niin kauan olla soittamattakaan.

Me otettiin just lainaa ja todellakin menee niin että takaajalle menee heti tieto asiasta. Muuttunut sen takia että sit ku laina on rapsahtanu takaajan niskoille, niin ne on valittanu ku he eivät ole saaneet aikasemmin tietää asiasta

Kyllä pankki on toiminut täysin lainaehtojen mukaan. Takaajien TÄYTYY saada tieto, jos maksu jää rästiin. En ymmärrä miksi laitat oman "virheesi" pankin syyksi ja siksi olet heti vaihtamassa pankkia.

mahdollisesti pankki katsoo tuossa tilanteessa että sä et ole tarpeeksi luotettava lainan takaisinmaksaja eikä anna irroittaa äitiäsi lainan takaajana. Kun kerran on yhden lyhennyksen juuri maksanut.

Ja juuri tuosta syystähä pankki on ottanut takaajan lainaa, että voi periä sitten äidiltäsi lanat takaisn kun itse et pysty maksamaan. Sinuna pitäisin äitisi takaajana viimeiseen asti, sillä vastaavassa tilantessa ilman maksukykyistä takaajaa pankki olisi saattanut irtisanoa lainasi ja olisit joutunut joka myymään asunnon tai maksamaan koko 14000 kerralla pois.

iso peesi!!!!

Mietin vaan, että miksi äiti ei voinut soittaa ja kysyä multakin asiasta??? Nyt inhottaa itse soittaa tai nähdä. Me ollaan menossa siellä käymään isänpäivänä, v***ttaa jo etukäteen. Enkä voi niin kauan olla soittamattakaan.

No se on sun äitisi moka, ei pankin.. Tosin en ymmärrä miksi kiukuttelisit äidillesi joka (nähtävästi sinut tuntien) hoiti asian fiksun huomaamattomasti ja sinua nolaamatta. Minä olisin kiitollinen tuollaisesta äidistä enkä kiroilisi.

Miksi tämä asia on sinulle niin vaikea ? Äitisi on toiminut juuri niin kuin äideillä onneksi on tapana toimia, jos vain se on mahdollista. Soita äidillesi, kiitä ensin avusta ja selitä sitten, miksi maksu viivästyi. Kyllä hän varmaan ymmärtää, jos rahasi ovat meneet todella tarpeelliseen kuten selitit ja tulosi ovat todella epäsäännölliset.

Soita äidillesi ja kiitä!!!! Älä yritä olla ylpeä tilanteessa jossa sitä et voi olla. Nöyrry ja ole kiitollinen että sait apua.

[QUOTE="vieras";22365209]Kyllä pankki on toiminut täysin lainaehtojen mukaan. Takaajien TÄYTYY saada tieto, jos maksu jää rästiin. En ymmärrä miksi laitat oman "virheesi" pankin syyksi ja siksi olet heti vaihtamassa pankkia.[/QUOTE]

En tän takia vaan monen aiemman jutun takia haluan, että eivät tunne mun vanhempia pankissa, ja kertoile mun asioita sinnepäin.

Olen ollut ko. pankissa syntymästäni asti. Tässä on ollut kaikenlaista, mm. tuo elareista kertominen, kun aloin maksamaan opintolainaa niin oikeasti olivat jotain äidille puhuneet että pystyyköhän x maksamaan ne opintolainat, kun on näemmä eronnut ja elaritkin tulee kelalta. No maksoin ihan ite ne.

Siis sitten kun joko oon itse paremmassa taloudellisessa asemassa tai tuo laina on maksettu kokonaan, niin vaihdan pankkia.

No se on sun äitisi moka, ei pankin.. Tosin en ymmärrä miksi kiukuttelisit äidillesi joka (nähtävästi sinut tuntien) hoiti asian fiksun huomaamattomasti ja sinua nolaamatta. Minä olisin kiitollinen tuollaisesta äidistä enkä kiroilisi.

peesi. Ymmärrän kyllä että harmittaa jos haluaa olla _täysin_ itsenäinen, eikä ottaa_koskaan_ mitään apua vastaan... Mutta ajattelepa näin, että äitisi olisi voinut hoitaa asian toisinkin. Siis maksaa lyhennyksen ja pitää siitä myös kovaa ääbtä. Muistutella sinua kuinka on sen maksanuty kun sinä et pystynyt ja kuinka hän on sinua auttanut.... etkä selviäisi ilman häntä...

Mun mielestä äitisi todellakin on toiminut asiassa hienotunteisesti ja fiksustio. Nyt on sinun vuorosi toimia samoin. Kiittää kauniisti ja sopia miten takaisin maksu hoidetaan jos niin siis sovitte että maksat takaisin.

[QUOTE="vieras";22365238]Miksi tämä asia on sinulle niin vaikea ? Äitisi on toiminut juuri niin kuin äideillä onneksi on tapana toimia, jos vain se on mahdollista. Soita äidillesi, kiitä ensin avusta ja selitä sitten, miksi maksu viivästyi. Kyllä hän varmaan ymmärtää, jos rahasi ovat meneet todella tarpeelliseen kuten selitit ja tulosi ovat todella epäsäännölliset.[/QUOTE]

Kyllä hän tajuaa etten ole huvikseen jättänyt maksamatta + tietää että oottelen aina rahaa jostain keikasta ja että on hiton vaikeaa suunnitella kaikkea aina.

Ehkä on vaikeaa siksi kun en halua olla niistä rahoista riippuvainen. Enkä halua että äiti huolehtii nyt meistä ja miettii yöt että nyt niillä lapsenlapsilla ei ollut edes talvikenkiä.

Ihan turha pankkia syyttää :) Ei se pankista riipu vaan noin se menee, kaverilla nordean laina ja noin käyny pari kertaa.

Mutta sinä toimit väärin kun et sopinut asiaa etukäteen, ei pankki tai äitis.

Olen nyt sit se mainitsemas aikuinen ja hoida asiat ajoissa. Vaihda vaikka sitä eräpäivää siihen että on sun kaikki rahat tullut.

Kyllä hän tajuaa etten ole huvikseen jättänyt maksamatta + tietää että oottelen aina rahaa jostain keikasta ja että on hiton vaikeaa suunnitella kaikkea aina.

Ehkä on vaikeaa siksi kun en halua olla niistä rahoista riippuvainen. Enkä halua että äiti huolehtii nyt meistä ja miettii yöt että nyt niillä lapsenlapsilla ei ollut edes talvikenkiä.

Äitien ikuinen tehtävä on huolehtia! ;)
Soita äidillesi. Ja kiitä kauniisti ja kerro miksi maksu oli myöhässä. Uskon, että äitisi ymmärtää. Kiukuttelu äidille ei tässä tilanteessa (ja harvoin muutenkaan) auta mitään. Tai ainakaan poista äidin huolta.

peesi. Ymmärrän kyllä että harmittaa jos haluaa olla _täysin_ itsenäinen, eikä ottaa_koskaan_ mitään apua vastaan... Mutta ajattelepa näin, että äitisi olisi voinut hoitaa asian toisinkin. Siis maksaa lyhennyksen ja pitää siitä myös kovaa ääbtä. Muistutella sinua kuinka on sen maksanuty kun sinä et pystynyt ja kuinka hän on sinua auttanut.... etkä selviäisi ilman häntä...

Mun mielestä äitisi todellakin on toiminut asiassa hienotunteisesti ja fiksustio. Nyt on sinun vuorosi toimia samoin. Kiittää kauniisti ja sopia miten takaisin maksu hoidetaan jos niin siis sovitte että maksat takaisin.

Kyllä mä tästä vielä kuulenkin, usko pois. Ei nyt noin kun kirjoitit, mutta silleen että kertoo kuinka ei saa unta kun miettii miten pärjätään ja onko teillä nyt sitten rahaa seuraavaan lyhennykseen ja mites se joulukin, onko talvivaatteita ja seuraus on että äiti ostaa kaupan tyhjäksi lapsille jouluksi + varmaan talvivaatteet kaupan päälle kun ei usko että oon hankkinut (tai ei tykkää kun oon hankkinut myös käytettyä).

[QUOTE="saara";22365326]Ihan turha pankkia syyttää :) Ei se pankista riipu vaan noin se menee, kaverilla nordean laina ja noin käyny pari kertaa.

Mutta sinä toimit väärin kun et sopinut asiaa etukäteen, ei pankki tai äitis.

Olen nyt sit se mainitsemas aikuinen ja hoida asiat ajoissa. Vaihda vaikka sitä eräpäivää siihen että on sun kaikki rahat tullut.[/QUOTE]

Sitä on tosi vaikeaa ennakoida, koska esim. viime keväänä sain kerran yhden palkan 2 kk siitä kun olin siellä ollut. Mutta sain keploteltua läpi sen.

Huokaus. Soitan sitten äidille kun olen rauhoittunut, nyt oikeasti itkettääkin.

Yhteistyössä