onko "superäideillä" vinkkejä lapsen ruokailuun...

kun meil on nyt 7 kk ikäinen tyttölapsi ja se ei syö soseita, muuta ku marjoja ja hedelmiä. Ei mitään niitä kasviksia, makaronia ja broileria mitä sen myös kuuluis syödä. Olen kokeillu myös niin et laitan lusikkaan aina puolet kunnollista ruokaa ja puolet marjoja tai jotain muuta hyvää, ajattelin et se toimis mut ei. Tyttö ikään kuin huomaa huijauksen ja sylkee kaiken pois. Ei onnistu väkisin syöttäminen. Ottaa kyllä suuhun mutta sylkee aina pois. Myö ollaa koht vähän kusessa jos ei tyttö ala syömään muutakin ku herkkuja...neuvolasta ei neuvoa ollut.

Miina
Meilä sama tilanne, tyttö 9kk. Meilä sentään syö sormilla perunaa, jauhenlihaa, makaroneja ja leipää. Mutta lusikasta ei todellakaan mene mitkään muut kun hedelmät ja marjat.

Ei meillä ainakaan auttanut muu kun aika.. tarjosin aina vaan ja uudestaan ja pikkuhiljaa poika alkoi tottua uusiin makuihin.. oli todella ennakkoluuloinen kaikkea uutta kohtaan mutta kun joku maku upposi niin sitä menikin sitten isoja määriä hyvällä ruokahalulla :p

Noh, en koe olevani mikään superäiti. Eka lapsi söi kaikkea ja tein tosi paljon itse ruokia. Toinen ei syönyt yhtään mitään itsetehtyä ennen kuin täytti vuoden ja rupesi syömään kotiruokaa. Söi tasan kahta Piltin sosetta, ei siis minkään muun merkkistä edes samaa..

Mutta siis ajattelin, että jos tykkää vaan imelästä niin tarjoa bataattia/ bataatti-porkkanaa. Molemmat vähän makeita. Niin ja maissi on makeeta. Väkisin syöttäminen ei yleensä onnistu. Anna syödä itse, tarjoa sormiruokaa. En muista kuinka "sosiaalisia" 7 kk on, mutta jos sulla on kavereilla pieniä jotka syö hyvin niin pidä ruokatreffejä. Lapset usein matkii toisia.

Ajan myötä yleensä helpottaa. Meillä alkoi sujua jotenkuten silloin 1-vuotiaana tuo syöminen tytön kanssa ja vasta 2-vuotiaana alkoi oikeasti syödä kunnolla. Tsemppiä!

milea
Meillä auttoi aika, melkein 4 kk tarjosin ruokaa 4 kertaa päivässä eikä suostunut juurikaan syömään. sitten yhtäkkiä yksi kaunis ilta lapsi aukaisikin suunsa ja siitä lähtien syönyt suhteellisen hyvin :) edelleenkin kyllä hyvin tarkka mitä ruokaa suostuu syömään.

ei-super
Nälkä on paras kokki.. siis hyvässä mielessä. Ei mitää huijaamista tai "lahjontaa". Päätät että annat määrän x sosetta ja sit saa vasta maidon tms. Pieni vauvaha ei heti hoksaa et sose myös vie nälkää. Ja annat pureskeltavaa kouraan! Tutustuu ruokaan!

sdv
Älä tuputa, älä pakota. Anna syödä itse (vaikka vain yhden mustikan). Lapsi alkaa syödä sitten, kun sen aika on. Anna syödä/juoda sitä mikä maistuu, muista kuitenkin hampaiden hyvinvoinnista huolehtiminen, ei koko ajan jotain suussa.

vieras
Kannattaa tehdä siitä ruuasta alkuun hyvin sileää ja tasaista, valmis jauheliha on aika rakeista. Itse suosin alkusoseina sauvasekoittimella hienoksi pistettyä possun sisä- tai ulkofilettä, broilerin maustamatonta rintafilettä, naudan paistia. Possua voi kokeilla hyvin luumusoseen kera, perunan kanssa sitten vaikka ruusunmarjasosetta (sellaista yhdistelmää myytiin muuten joskus 15 v sitten ihan purkissa).

Miten sitten puurot? Meillä aloitettiin sekoittamalla ihan tavallista kaurapuuroa hieman hedelmäsoseeseen ja vähitellen siirryttiin, että puurossa oli hillosilmä.

Hedelmäsoseet on makeita ja hyvin sileitä, sen takia ne maistuvat helposti.

Yhteistyössä