Onko sua koskaan ärsyttänyt hajusteyliherkät tai lievemmin allergiset ihmiset?

vierailija
Mulla alkaa kurkku kirvellä hajuisteista niin paljon, että lopulta en sitä enää kestä.

Tämä ongelma alkoi, kun kävin harrastuksena posliininmaalauskurssia ja kaikilla oli pöydillä tärpättipullo auki ja tärpättisiä papereita. Karmea täepätin haju. Pari kertaa oli oireettomia ja sitten aloin oirehtia.

Eli tulin allergkseksi tärpätille ja saman tien hajusteille. Esim se hajustekuusi autossa on mulle ihan mahdoton.
 
vierailija
Mulla alkaa kurkku kirvellä hajuisteista niin paljon, että lopulta en sitä enää kestä.

Tämä ongelma alkoi, kun kävin harrastuksena posliininmaalauskurssia ja kaikilla oli pöydillä tärpättipullo auki ja tärpättisiä papereita. Karmea täepätin haju. Pari kertaa oli oireettomia ja sitten aloin oirehtia.

Eli tulin allergkseksi tärpätille ja saman tien hajusteille. Esim se hajustekuusi autossa on mulle ihan mahdoton.

Täsmennän, että tämä kirvely on ihan eri luokkaa kuin se pieni kutina ja turvotus, mitä mulle tulee tomaatista. Tomaattia pystyn lievistä pireista huolimatta syömään.

Kurkkua suorastaan polttaa tuo allergia.
 
vierailija
En edes ymmärrä, miksi jonkun allergia tai yliherkkyys -kärsimys, onpa se miten pientä tahansa-, ärsyttäisi minua.
En ymmärrä sitäkään, miksi pitää laittaa hajusteita, jos on menossa paikkaan jossa tietää olevan paljon ihmisiä.
Taidan olla todella typerä, koska en ymmärrä myöskään sitä, miksi minun tomaattiallergiani jonkun toisen peräreikää kirveltää.

Mahtaa olla kurja elämä, kun tällaisesta mielensä pahoittaa. En muuten ärsyynny siitä, lähinnä tunnen sääliä.
 
vierailija
Ei se kurkunkutitus mene yhdellä rykäisyllä ohi, ei todellakaan!! Vähän sama kuin jos hyttynen pistää niin raapaiset sitä kerran ja oletat ettei se sen jälkeen enää muka kutiaisi!?
Minua ei ärsytä, koska saan itsekin lieviä oireita monesta, suolisto-oireita ruuista, iho-oireita joistain kontaminaatioista, aivastelua hajuista, nuhaa kirpputoreilla ja vaatekaupassa, yms atooppisia oireita. Pahimmat diagnoosit on vain lievä astma ja ärtynyt suoli. Ei kuulosta kovin pahalle, eihän, mutta jos ne on huonossa jamassa esim tupakansavun tai ohileijuvan hajuveden takia kun esim oon hengästynyt liikunnasta, tai on tullut syötyä useampaa hedelmää päivän aikana ja mahaa vääntää tuskanhiessä, niin olo on todella kurja!
Söin tänään illalla kaksi suklaakeksiä ja tumman geishan. Suupielet on sisäpuolelta nyt rikki. Siedätystä joo, mutta ei tunnu kivalta, eikä se vuosien saatossa mitään ole auttanut -tai hei olisko oireet pahemmat, jos olisin kokonaan vältellyt? Mutta kun en valita, niin kukaan muu ei kärsi.
Enemmän mua ärsyttää ihmiset jotka vähättelee toisen kokemuksia. Koska nehän on täysin subjektiivisia, niin mistä sää voit edes kuvitella tietäväsi?
Geishassa soijaa?
 
vierailija
Ei ärsytä, sillä ymmärrän heitä täysin. Itse en ole hajuallergikko tai yliherkkä, mutta kyllä muakin alkaa ahdistaa, kun esim kauppajonossa tai ihan vaikkapa pukkarissa on samaan aikaan tai juuri ennen käynyt joku, joka on kaatanut kotona tai kaataa pullon hajuvettä päällensä, kun lähtee töistä... Vähempikin riittää. Tai jos sillä on tarkotus peittää hien ja paskan hajua, niin pliis, käy mielummin ensin suihkussa ja suihkauta vasta sen jälkeen se PIENI pisara. Tulee halvemmaksikin, kun ei tarvi sitä hajuvettä kuluttaa niin paljon. Eikä se muuten edes peitä mitään vahvaa hien hajua.
 
vierailija
Mä olen pakottanut itseni syömään, ja olenkin lähes kaikkiruokainen. Takana on ällötykset ja oksettava olo monista kouluruuista, sinihomejuustokin on vihdoin jees. On ihana mennä eri ruokapöytiin kun on karaissut itseä.

Vuohenjuusto ja piimä maistuu vieläkin joltain varvasväliltä, mutta yritän työstää niitä makuja. :D
turkkilainen vuohenjuusto täytyy olla sellaista. Kotijuusto ei ole.
 
En siis puhu astmaatikoista tai vaikka pähkinäallergisista joilla oikeasti tulee rajuja oireita, enkä puhu qkeliaakikoista.

Mutta missä saa kohta enää käyttää vaikkapa hajuvettä, kun aina on jossain töissä tai konsertissa joku joka niiskuttaa ja ulisee mieli pahastuneena? Mulla ei ole edes kauhean raskas hajuvesi, tosi kevyt edt, mut yks työkaveri taannoin kulki nenänsä kanssa ja totesi "jollakulla on hajuvettä".
Mä olen jonkin verran homealtistunut ja saan oireita kun parin työkaverin vaatteet haisee homeelta. Mut en mä siihen keskity enkä nipota muille.

Sit ottaa aivoon joskus "mun kitalakea kutittaa kun syön tomaattia"-tyypit. Argh, jos ei ole vaarallista ja jos ei ole kokovartaloihottumasta kyse, niin siedätystä vaan.

Nonii eli kakkikuormat voi osoittaa tänne suuntaan, ropi ropi.
Siinä kohtaa kun kitalakea kutittaa, niin ei välttämättä olla kaukana, että kurkku turpoaa.
 

Yhteistyössä