Onko sinusta 30.000 e paljon säästöjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En pidä sitä kovin suurena summana, mutta ainakin itse keskituloisena ja perheellisenä tiedän, että tuon summan kasaansaamiseen joutuu tekemään jo vähän töitä ja kuluttamaan harkiten. Mulle säästäminen on kuitenkin "henkisesti" suht helppoa, eli raha ei polttele taskussa tai tilillä.

Asuntoa varten säästimme miehen kanssa aikoinaan sellaiset 100 000€ ja kyllä siinä lähemmäs 10v meni. Nyt olen kotiäitinä ollut viimeiset 7 vuotta ja silti omalla säästötilillä on sellaiset 5000€, miehellä reippaasti enemmän. Että juu, on meillä yhteensä ainakin tuo 30 000€ tällä hetkellä ja pottia kasvatetaan koko ajan. Tavoitteena asunnon vaihto isompaa tässä 5 vuoden sisällä.

On tuon verran säästössä ja miehellä myös. Suurin osa kyllä jo meni, kun ostettiin tontti. Vuoden päästä meillä onkin sitten tilit tyhjät ja ainakin 200 000 lainaa. Ei me silti sen köyhempiä silloin olla.

Useimmilla säästöt on kiinni talossa/asunnossa, mikä onkin järkevää. 30 000 on ihan hyvä pesämuna oman asunnonnon ostoon. Talonrakentamiseen se ei olisi riittävä omaksi osuudeksi, joten onneksi meillä oli säästöjä enemmän.

Ei.
Tällä hetkellä about 14000€.
Kesällä säästötililtä otin 8000€ kun ostettiin talo, mutta ei siis silloinkaan ihan 30t€ ollut.

Mutta olen tällä hetkellä vielä osa-aikatyöläinen/opiskelija, niin en pidä tuota vielä hirveän pahana. Valmistuneena varmaan saan taas säästämisen kunnolla käyntiin, ja alkaa säästötili näyttämään vähän paremmalta :)

Ei ole iso summa tässä iässä. Ymmärrän, että nuoremmille varmasti on ja sen säästämiseen saa nähdä vaivaa.
Meillä ikää kuitenkin melkein 40 v ja säästöjä paljon enemmän kuin tuo. Kai se on vähän elämäntapakin tämä säästäväisyys. En näe tarpeelliseksi esim hankkia uutta sohvaa tai elektroniikkaa, vaikka rahaa siihen olisikin.

Riippuu elämäntilanteesta, onko se paljon vai vähän. Opiskelijalle tai asuntovelalliselle se mieletön summa. Itsellä asuntolaina on maksettu kymmenen vuotta sitten, joten on ollut helppo säästää tuo summa säästöön.

Oi, ja itse kysymykseen :D

Niin, ei minusta tuo nyt ihan hirveän paljoa ole. Varmasti olisi ihan hyvä että edes lapsiperheellä olisi tuon verran sukanvarressa, niin ei esim. potkut tai yllättävä putkiremppa olisi ihan ylivoimainen katastrofi.

Varmasti jemmarahaksi hätätilanteen varalle hyvä summa. Mutta eläkesäästöiksi ei riittävä. Itse täytän kohta kolmekymmentä ja sen verran epäileväinen tulevaisuuden eläkkeistä, että kyllä tavoitteena säästää enemmän.

Ei kuulosta suurelta summalta, mutta ei silti ole itselle ihan helposti saavutettavissakaan, tässä elämäntilanteessa. Olen siis alle 30v kotiäiti ja asuntolainaa yritetään maksaa pois niin tiukalla tahdilla, kuin mahdollista. Taloa ostaessa laitoimme kyllä tuon 30 000€ omaa rahaa likoon. Meillä on varsinaisten säästöjen sijasta metsää, sieltä pitäisi olla jokunen kymppi tarvittaessa irrotettavissa kyllä. "Puskuri-tilillä" pyritään pitämään pari tuhatta hätävarana.

no jo on varakasta porukkaa. Itse olen pk-seudulta enkä tiedä kuin pari ikäistäni jolla olis säästössä tuollaisia summia, vaikka hyvin toimeentuleviakin tunnen. Me mukaanlukien. Omaisuutta on senkin edestä, mutta ei ihmisilä oo tileillä tollasta...

Ei minun tililtäni 30 tuhatta löydy säästöjä, mutta meidän perheessä rahat onkin pikemminkin sijoitettu asuntoihin ja metsään. Niistä sitten saa rahat irti tarvittaessa, mutta samalla ne poikivatkin jotain eivätkä makaa "tyhjänpanttina".

Olis iso raha tässä tilanteessa, kun meidän rahat on jo sijoitettu taloon. Ennen omistusasuntoa ja lapsia oli isoja säästöjä. Nykytilanteessa eletään kädestä suuhun.

[QUOTE="Vierailija";29462536]Onko sulla sellaista summaa säästössä?[/QUOTE]
On se minusta ihan hyvin, mutta ei nyt 'paljon'. Itselläni on n. 50 tuhatta, mutta ei omaa asuntoa eikä muutakaan arvokasta omaisuutta, enkä siis koe että minulla olisi erityisen paljon säästössä. Jos tuon lisäksi löytyisi vielä omistusasuntokin, niin sitten olisi minusta paljon.

Palstan ihmeellisyyksiä jällee kerran - kolkyt donaa ei oo raha eikä mikään, ja silti joka kuukausi on rahat loppu, odotetaan lapsilisiä kuin kuuta nousevaa ja täytyy selvitä 7,50 eurolla per päivä hamaan tulevaisuuteen asti ;)

Minusta tuo on oikein hyvä säästösumma, ja itseltänikin se löytyy.

Jos säästöllä on lähiaikoina tarkoitus toteuttaa joku hankinta ei 30 000 euroa ihan hirveän suurelta summalta kuulosta. Pitkänaikavälin säästönä se kuulostaa melko paljolta pitää pankkitilillä ehkä mieluummin itse sijoittaisin se johonkin.

Omalta tililtä ei ihan tuota löydy mutta jos talouden säästöt lasketaan niin sitten on reilusti tuo. Ja omistusasunto josta tosin lainaa mutta vähemmän kuin säästöt.

Onhan tuo paljon rahaa sinänsä, mutta esim asunnon käsirahana se on äkkiä käytetty ja vähän tietty asunnon arvosta riippuen, ei välttämättä ole edes mikään järisyttävän iso summa..

En ole koskaan kuvitellutkaan että itselläni voisi olla noin paljon rahaa jemmassa. Tonni tuntuu jo isolta summalta. Eli joo, tuohan on melkein puolikkaan talon verran, eli se on tosi paljon. En tunne yhtään ihmistä, jolla olisi kymmeniä tuhansia ihan vaan piilossa ja varalla.

On se paljon. Siis jos se säästössä, eikä sijoitettuna. Minä säästän lomia ja semmoisia varten, enkä siksi, että vaurastuisin. Vaurastumista varten minulla on muut suunnitelmat...

Yhteistyössä