[/quote]
Kai aihetta sivuavaa kysymystä. Miksei vanhempana enää saa ns. juosta? Ja mikä on mummon rooli?
En mä ainkaan näe "ikääntymistä" passivoitumisena ja jämähtämisenä aloilleen, minkä viestin luin tekstistäsi.
Päin vastoin, nyt kun omat lapset ovat isompia, on minulla taas aikaa enemmän itselleni ja minä ainakin aion sen käyttää mm. siihen juoksemiseen, kun se taas on mahdollista.
Mummojakin on niin moneen lähtöön. Lapsenlapsien hoito ei minusta ole tse mummon/vanhuksen kaikkein tärkein rooli. Jos niin lapseni saatuisivat luulemaan, oikaisen heitä kyllä. Voin toki hoitaakin mahdollisia lapsenlapsiani mutta kyllä sen homman jätän pääsääntöisesti lapsilleni. Aika näyttää millainen mummo olen.
[/quote]
Menee ihan asian vierestä, mutta olkoon sitten näin.
Kommentoin vielä tätä.
"Juokseminen" on näköjään aika laaja käsitys. Minä tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että tällä 4-kymppisellä perheenäidillä, mummolla, oli vielä "meno päällä" eli hän "biletti" ihan täysillä: juhli rankasti ryypäten, miehet vaihtuivat, hän meni aika tavalla huolettomasti, työn hoiti kyllä, kotonakin kävi sen verran että alaikäiset kotona asuvat lapset ja kodin hoiti. Muuten "menojalkaa vipatti"..
Hän eli kesken jääneen nuoruutensa loppuun, jos näin voisi sanoa. En moiti. Hän oli aikoinaan ollut sitä mieltä että on kypsä äidiksi, parisuhteeseen. Ero tuli, meno alkoi. Elettiin loppuun se, mikä oli jäänyt kesken. Mummona olo, lapsenlapsi tai pieni lapsi ylipäätään ei siihen saumaan sopinut. Tytär oli juuri täysi-ikäisyyden saavuttanut kun lapsensa sai...
Jokainen määrittelee itse roolinsa isovanhempana, että miten paljon on mukana lapsensa ja lapsenlapsen elämässä. Kun omat juoksut ja menot on vielä kesken, ei mielenkiintoa riitä" kotona kökkimiseen" lapsenlikkana, just kun alkaa päästä siitä.
Olen itse esikoiseni varsin nuorena saanut, ja siksi olenkin iloinen ettei omat lapseni ole nuorena alkaneen kotileikkiä leikkimään ja lapsia väsäämään - jos ilmaisut sallitaan.
Ystäväni kohdalla nähdään ettei nuori isoäiti ole aina niin mukava juttu, eikä nuorena vanhemmaksi /äidiksi tule aina niin oikeaan osuva ratkaisu..
[/quote]
Olen saanut esikoisen 23-vuotiaana ja nuorimmaisen 38-vuotiaana. Minua ei ole (ainakaan vielä!) luultu lasteni mummoksi - herran kiitos B)! Ei kyllä tulisi mieleenkään "bilettää" rankasti, juhlia ja ryypätä ja vaihtaa miestä!
Ja vanhuus ja viisaus ei todellakaan asu aina samassa mummossa ja vaarissa =). Kaikki 20-vuotiaat eivät ole valmiita vanhemmaksi. Monelle olisi parasta odottaa ainakin tuonne 30 ikävuoteen asti, josko järkikin kasvaisi jo päähän ennen lastensaantia =).
Ei ole mikään itseisarvo. että isovanhemmat ovat nuoria, 40-50-vuotiaita isovanhemmaksi tullessaan
. Joillekin isovanhemmaksi tuleminen voi olla jopa suuri järkytys. 40-50-vuotiaat "mummot" ja "vaarit" tuntevat itsensä entistäkin vanhemmaksi.