Onko silmien laserleikkaus teistä kauneuskirurginen operaatio?

  • Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
No mulla oli ilman laseja - 1 ja -2. En käyttänyt laseja missään vaiheessa, joten ulkonäköön se leikkaus ei vaikuttanut mitenkään. Vaikutti vain siihen, että näin sen jälkeen bussin numeron, lähestyvän ihmisen kasvot ja tähdet taivaalla. Kyllä siitä on ollut merkittävä apu mulle.

Nykyisin näen myös pimeässä paremmin.
Missä sä kävit ja koska? PRK, lasik vai femtolasik?
 
jenni
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
no kai se riippuu vähän siitäkin miten paljon miinuksia on, itsellä on taas kerran esitutkimus ennen leikkausta 22 pvä tätä kuuta, silmät piti leikata aiemmin mutta päättivät tehdä pienemmän operaation, eli sarveiskalvojen alle laitetaan linssit, ei vaihdeta mykiöitä keinomykiöihin kuten kaihileikkauksessa. Pelkkä laseroperointi ei mua auta kun miinuksia on kummassakin reilusti, toisessa 16,5, toisessa 19.
Mun silmät leikataan Husilla, koska kyse ei ole pelkästään kosmeettisesta haitasta.
Arvaatko harmittiko kun vasta viime vuoden lopulla sai tietää että olisin päässyt kunnalliselle puolelle leikkaukseen jo ajat sitten kun miinuksia on yli 12.
Mutta onhan se niinkin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
Hurjat lukemat sulla. Vain pösilö väittäisi sun vain parantelevan ulkonäköäsi, sillä tuohan on jo turvallisuuskysymyskin arkesi kannalta. Itsellä on miinusta alle 5, mutta silti on ihan kamalaa jos vaikka lasit lentävät ulkona päästä. Siinä sitä onkin ongelmaa, jos laseja ei löydy ja kotiin pitäisi päästä autolla tai vieraammasta paikasta. Pystytkö tekemään mitään ilman laseja, jos saan udella?
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
No mulla oli ilman laseja - 1 ja -2. En käyttänyt laseja missään vaiheessa, joten ulkonäköön se leikkaus ei vaikuttanut mitenkään. Vaikutti vain siihen, että näin sen jälkeen bussin numeron, lähestyvän ihmisen kasvot ja tähdet taivaalla. Kyllä siitä on ollut merkittävä apu mulle.

Nykyisin näen myös pimeässä paremmin.
Missä sä kävit ja koska? PRK, lasik vai femtolasik?
Eiran sairaalassa, lasik, 2-3 vuotta sitten kai. En mitenkään tajua jos se on jonkun mielestä kauneusleikkaus. Ihan sama kuin sanoisi jotain kuuloleikkausta kauneusleikkaukseksi, jos ei sitten tarvitse käyttää kuulokojetta.
 
jenni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mä kyl tiedä. Voisin kuvitella, et ihminset haluais elää ilman laseja. Onhan se aikamoinen rajoitus ettei voi nähdä ilman laseja ja niilläkin taitaa nähdä rajoitetusti.
Juu, sivusilmällä ei paljoa vilkuilla mitään. Sit vielä huurtuminen talvella sisään tullessa, vesipisarat sateella, pöly ja tahrat riesana kesällä, auton valojen heijastukset linssien kulumissa sekä aurinkolasien ja tavallisten lasien kanssa vekslaaminen... Eli riesaa on.
 
hyvä oli
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Haittoja ovat mm. silmien kuivuminen, häikäisy, erilaiset näköhäiriöt (nähdään siis olemattomia/varjokuvia), hämärän ja pimeän näkö huononee ja tulehdukset.
ei ole ollut mitään noista, heh leikkauksesta 4v
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
no kai se riippuu vähän siitäkin miten paljon miinuksia on, itsellä on taas kerran esitutkimus ennen leikkausta 22 pvä tätä kuuta, silmät piti leikata aiemmin mutta päättivät tehdä pienemmän operaation, eli sarveiskalvojen alle laitetaan linssit, ei vaihdeta mykiöitä keinomykiöihin kuten kaihileikkauksessa. Pelkkä laseroperointi ei mua auta kun miinuksia on kummassakin reilusti, toisessa 16,5, toisessa 19.
Mun silmät leikataan Husilla, koska kyse ei ole pelkästään kosmeettisesta haitasta.
Arvaatko harmittiko kun vasta viime vuoden lopulla sai tietää että olisin päässyt kunnalliselle puolelle leikkaukseen jo ajat sitten kun miinuksia on yli 12.
Mutta onhan se niinkin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
Hurjat lukemat sulla. Vain pösilö väittäisi sun vain parantelevan ulkonäköäsi, sillä tuohan on jo turvallisuuskysymyskin arkesi kannalta. Itsellä on miinusta alle 5, mutta silti on ihan kamalaa jos vaikka lasit lentävät ulkona päästä. Siinä sitä onkin ongelmaa, jos laseja ei löydy ja kotiin pitäisi päästä autolla tai vieraammasta paikasta. Pystytkö tekemään mitään ilman laseja, jos saan udella?
no enpä juuri, jos lasit jostain syystä tippuisi lattialle, niin en uskaltaisi liikkua koska en näkisi onko ne justiinsa menossa jalan alle.
Kotona pystyn liikkumaan ilman laseja kun tiedän missä mitäkin on ja suunnistan värien perusteella, mutta vieraassa paikassa olen täysin avuton ilman laseja.
Onhan tää todellinen ongelma...jos mulla menee roska tuohon huonompaan silmään en näe ottaa sitä pois
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä oli:
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Haittoja ovat mm. silmien kuivuminen, häikäisy, erilaiset näköhäiriöt (nähdään siis olemattomia/varjokuvia), hämärän ja pimeän näkö huononee ja tulehdukset.
ei ole ollut mitään noista, heh leikkauksesta 4v
Mulla oli näköhäiriöitä muutaman viikon leikkauksen jälkeen, lähinnä valot levisivät. Silmät kuivui aluksi, mutta silloin laitettiin tippoja silmiin muutenkin. Mitään tulehduksia ei kyllä tule, jos toimii ohjeiden mukaan. Hämäränäkö parani.
 
tällä perustein
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Ei ole. Tarkoitus on saada silmät näkemään siten, kuin silmän kuuluukin nähdä.
onko ap:n mielestä sitten käsiproteesin valmistus kauneusleikkaus?kun saadaan ihmiselle se käsi takaisin joka on menetetty?

silmälasejahan joutuu käyttämään siski ettei silmä toimi oikein!!
Onko nekin leikkausket kauneusleikkauksia missä ihmiselle annetaan jokin sisäelin toisen ruumiista
 
viekus
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
no kai se riippuu vähän siitäkin miten paljon miinuksia on, itsellä on taas kerran esitutkimus ennen leikkausta 22 pvä tätä kuuta, silmät piti leikata aiemmin mutta päättivät tehdä pienemmän operaation, eli sarveiskalvojen alle laitetaan linssit, ei vaihdeta mykiöitä keinomykiöihin kuten kaihileikkauksessa. Pelkkä laseroperointi ei mua auta kun miinuksia on kummassakin reilusti, toisessa 16,5, toisessa 19.
Mun silmät leikataan Husilla, koska kyse ei ole pelkästään kosmeettisesta haitasta.
Arvaatko harmittiko kun vasta viime vuoden lopulla sai tietää että olisin päässyt kunnalliselle puolelle leikkaukseen jo ajat sitten kun miinuksia on yli 12.
Mutta onhan se niinkin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Pääseekö pelkkien miinusten takia leikkaukseen julkiselle puolelle? Olen luullut, että vain kaihitapauksissa pääsee ja odotellut kahia :D olisi nimittäin tarpeen täälläkin sarveiskalvon alle linssi tai jopa tuo tekomykiö.
 
Lex
No ei todellakaan ole, koska leikkauksessa korjataan vaurioitunut toimintakyky normaaliksi.

Aika huvittavaa ajatella, että karskit äijät teettävät kauneusleikkauksia päästäkseen esim. poliisikouluun :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja viekus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
no kai se riippuu vähän siitäkin miten paljon miinuksia on, itsellä on taas kerran esitutkimus ennen leikkausta 22 pvä tätä kuuta, silmät piti leikata aiemmin mutta päättivät tehdä pienemmän operaation, eli sarveiskalvojen alle laitetaan linssit, ei vaihdeta mykiöitä keinomykiöihin kuten kaihileikkauksessa. Pelkkä laseroperointi ei mua auta kun miinuksia on kummassakin reilusti, toisessa 16,5, toisessa 19.
Mun silmät leikataan Husilla, koska kyse ei ole pelkästään kosmeettisesta haitasta.
Arvaatko harmittiko kun vasta viime vuoden lopulla sai tietää että olisin päässyt kunnalliselle puolelle leikkaukseen jo ajat sitten kun miinuksia on yli 12.
Mutta onhan se niinkin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Pääseekö pelkkien miinusten takia leikkaukseen julkiselle puolelle? Olen luullut, että vain kaihitapauksissa pääsee ja odotellut kahia :D olisi nimittäin tarpeen täälläkin sarveiskalvon alle linssi tai jopa tuo tekomykiö.
joo pelkät miinukset riittää jos miinuksia on enemmän kuin 12 tai jos silmien keskinäinen ero on suuri, esim toisessa -6 ja toisessa -10
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
tavallaan joo olet. tarkoitus oli kait päästä eroon silmälaseista eli muuttaa ulkonäköäsi?
Minä en ainakaan halunnut päästä eroon siömälaseista vaan piilolaseista, jotka ei kyllä näy ulospäin eli eivät muuta ulkonäköäni.

 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun mielestäni on kauneusleikkauksiin verrattava. Laseista pääsee eroon piilareillakin (niitä on myös sellaisia, joilla pystyy korjaamaan taittovirheet).
Mikä logiikka tuossa on? Jos kerran lasit saa pois käyttämällä piilareitakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mä kyl tiedä. Voisin kuvitella, et ihminset haluais elää ilman laseja. Onhan se aikamoinen rajoitus ettei voi nähdä ilman laseja ja niilläkin taitaa nähdä rajoitetusti.
Juu, sivusilmällä ei paljoa vilkuilla mitään. Sit vielä huurtuminen talvella sisään tullessa, vesipisarat sateella, pöly ja tahrat riesana kesällä, auton valojen heijastukset linssien kulumissa sekä aurinkolasien ja tavallisten lasien kanssa vekslaaminen... Eli riesaa on.
Amen. Minä vihaan lähteä kävelylle sateella, koska silmälasit ovat pisaroita täynnä. Tai ajaa kesällä hämärään parkkihalliin, kun pitää salamana vaihtaa aurinkolasit tavallisiin, jotta näkisi jotain. Tai astua talvella bussiin, kun silmälasit menevät aivan huuruun.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun mielestäni on kauneusleikkauksiin verrattava. Laseista pääsee eroon piilareillakin (niitä on myös sellaisia, joilla pystyy korjaamaan taittovirheet).
Mikä logiikka tuossa on? Jos kerran lasit saa pois käyttämällä piilareitakin.
Nyt mä en ihan ymmärtänyt? Siis että mä rinnastan nämä silmäleikkaukset kauneusleikkauksiin, koska niitä tehdään sen vuoksi, että pääsee laseista eroon. Ja yleensä ihmiset haluaa päästä laseista eroon mukavuus- ja ulkonäkösyistä. Mutta laseista pääsee eroon piilareillakin eli leikkausta ei välttämättä tarvita, jos ei halua laseja käyttää. Tietenkään ne piilarit ei kaikille sovi eikä kaikkien näköä niillä pysty korjaamaan, mutta suurimmalle osalle ne sopii.

En mä niitä missään nimessä tuomitse, mutta kauneusleikkauksiin ne mun kategoriassa menee :) .
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun mielestäni on kauneusleikkauksiin verrattava. Laseista pääsee eroon piilareillakin (niitä on myös sellaisia, joilla pystyy korjaamaan taittovirheet).
Mikä logiikka tuossa on? Jos kerran lasit saa pois käyttämällä piilareitakin.
Nyt mä en ihan ymmärtänyt? Siis että mä rinnastan nämä silmäleikkaukset kauneusleikkauksiin, koska niitä tehdään sen vuoksi, että pääsee laseista eroon. Ja yleensä ihmiset haluaa päästä laseista eroon mukavuus- ja ulkonäkösyistä. Mutta laseista pääsee eroon piilareillakin eli leikkausta ei välttämättä tarvita, jos ei halua laseja käyttää. Tietenkään ne piilarit ei kaikille sovi eikä kaikkien näköä niillä pysty korjaamaan, mutta suurimmalle osalle ne sopii.

En mä niitä missään nimessä tuomitse, mutta kauneusleikkauksiin ne mun kategoriassa menee :) .
Toi sun perustelus on aika huono. Onko sitten kuuloleikkaus kauneuskirurgiaa, jos sillä tavalla pääsee eroon kuulokojeesta? Onko sun mielestä silmälasit ja kuulokojeet jotain ulkonäkövirheitä vai? Eihän ne edes kuulu ihmisen ulkonäköön. Kannattas vähän miettiä, mitä puhuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Nyt mä en ihan ymmärtänyt? Siis että mä rinnastan nämä silmäleikkaukset kauneusleikkauksiin, koska niitä tehdään sen vuoksi, että pääsee laseista eroon. Ja yleensä ihmiset haluaa päästä laseista eroon mukavuus- ja ulkonäkösyistä. Mutta laseista pääsee eroon piilareillakin eli leikkausta ei välttämättä tarvita, jos ei halua laseja käyttää. Tietenkään ne piilarit ei kaikille sovi eikä kaikkien näköä niillä pysty korjaamaan, mutta suurimmalle osalle ne sopii.

En mä niitä missään nimessä tuomitse, mutta kauneusleikkauksiin ne mun kategoriassa menee :) .
Kaipa ne silmälasit voi korvata piilolinsseillä, mutta aika kalliiksi se tulee. Hajataiton korjaavat piilarit maksavat näköjään vähän alle 30 euroa kuussa, eli piilareihin menisi n. 360 euroa vuodessa. Lisäksi pitää kuitenkin olla silmälasit, ja jos ne uusii parin vuoden välein, niihin menee n. 300 euroa, eli 150 euroa/vuosi. N. 7 vuodessa on leikkaus maksanut itsensä takaisin.

Minusta ei ole pelkkää kauneuden korjaamista, jos tarvitsee hintavia apuvälineitä, ja niiden tarve poistetaan pysyvästi.

***Pitää korjata itseäni: piilarit oli näköjään 30 kpl:een laatikko 30 euroa, joten niitä sitten menee kaksi kuukaudessa. Hintaa piilareille tulee 720 euroa vuodessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mä kyl tiedä. Voisin kuvitella, et ihminset haluais elää ilman laseja. Onhan se aikamoinen rajoitus ettei voi nähdä ilman laseja ja niilläkin taitaa nähdä rajoitetusti.
Juu, sivusilmällä ei paljoa vilkuilla mitään. Sit vielä huurtuminen talvella sisään tullessa, vesipisarat sateella, pöly ja tahrat riesana kesällä, auton valojen heijastukset linssien kulumissa sekä aurinkolasien ja tavallisten lasien kanssa vekslaaminen... Eli riesaa on.
Peesi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun mielestäni on kauneusleikkauksiin verrattava. Laseista pääsee eroon piilareillakin (niitä on myös sellaisia, joilla pystyy korjaamaan taittovirheet).
Kaikki ei voi käyttää piilareita ja enemmän hintoihinsa piilarit pidemmän päälle tulee kuin silmälasit. Kun tässä oikeen kunnolla alkaa siitepölyaika niin mun on varmaan turha kuvitellakaan pitäväni piilareita.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun mielestäni on kauneusleikkauksiin verrattava. Laseista pääsee eroon piilareillakin (niitä on myös sellaisia, joilla pystyy korjaamaan taittovirheet).
Mikä logiikka tuossa on? Jos kerran lasit saa pois käyttämällä piilareitakin.
Nyt mä en ihan ymmärtänyt? Siis että mä rinnastan nämä silmäleikkaukset kauneusleikkauksiin, koska niitä tehdään sen vuoksi, että pääsee laseista eroon. Ja yleensä ihmiset haluaa päästä laseista eroon mukavuus- ja ulkonäkösyistä. Mutta laseista pääsee eroon piilareillakin eli leikkausta ei välttämättä tarvita, jos ei halua laseja käyttää. Tietenkään ne piilarit ei kaikille sovi eikä kaikkien näköä niillä pysty korjaamaan, mutta suurimmalle osalle ne sopii.

En mä niitä missään nimessä tuomitse, mutta kauneusleikkauksiin ne mun kategoriassa menee :) .
Toi sun perustelus on aika huono. Onko sitten kuuloleikkaus kauneuskirurgiaa, jos sillä tavalla pääsee eroon kuulokojeesta? Onko sun mielestä silmälasit ja kuulokojeet jotain ulkonäkövirheitä vai? Eihän ne edes kuulu ihmisen ulkonäköön. Kannattas vähän miettiä, mitä puhuu.
No älä nyt hyvä ihminen hermostu! Jos kuulokojeen kanssa kuulee ihan mainiosti, niin kyllä sekin mun mielessäni menisi kauneusleikkauksen sarjaan. Se taas on musta eri asia, jos leikkauksella saadaan kuulo tai näkö takaisin sellaiselle, joka ei kuule tai näe lainkaan. Silmälasit tai kuulokoje ei ole mun mielestäni ulkonäkövirheitä, mutta joillekin, jotka niitä käyttävät, ne saattavat olla.

Mulla on itselläni silmälasit, mutta käytän nykyään lähes pelkästään piilareita. Alunperin hankin piilarit silloin, kun lapsi oli pieni. Lasit oli aina joko tiellä tai sitten naperon käsissä, kun piti häntä sylissä. Lapsi myös loukkasi kerran aika pahasti itsensä niihin sankoihin. Nyt olen tottunut piilareihin siihen malliin, että sangat häiritsevät mun näkökenttääni enkä oikein osaa varoa niitä.

Edelleen mä en oikein ymmärrä, miksi sä mulle niin hermostut mun mielipiteestäni? En mä täällä ainoa ollut, jonka mielestä ne menis kauneusleikkausten sarjaan.
 
Saraldo
Lisään vielä, että kyllä mä menisin operoimaan silmäni, jos joku sen mulle kustantaisi. Koska ei nämä piilaritkaan mitenkään autuaaksi tee. Mutta silti se olisi mun mielestäni kauneusleikkaukseen verrattavissa. Eikä mulla ole mitään minkäänlaisia kauneusleikkauksia vastaan.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Lisään vielä, että kyllä mä menisin operoimaan silmäni, jos joku sen mulle kustantaisi. Koska ei nämä piilaritkaan mitenkään autuaaksi tee. Mutta silti se olisi mun mielestäni kauneusleikkaukseen verrattavissa. Eikä mulla ole mitään minkäänlaisia kauneusleikkauksia vastaan.
Mutta ei sillä korjata ulkonäköä, vaan näkökykyä. Et osaa perustella mielipidettäsi järkevästi.
 

Yhteistyössä