Onko sille jotain järki selitystä miksi toiset lapset on lähes aina kipeitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minä en mahda sille mitään, mutta minulle iskee aina kaikkein pahimman pelko kun meidän kuopus sairastaa. Koska hän sairastaa usein!!
Viime syksyn-talven-kevään oli parin viikon-kahden kk:n välein kipeä. Ja jos oli vaan viikko pari väliä tuli tautia perä perään. Ja tänä syksynä ja talvena on ehtinyt olla 5-6kertaa kipeä, en ole ihan perässä pysynyt. Mutta siis eilen taas iski kuume joka yöllä huitoi taas siellä miltei 40astetta. Ja siinä toinen pelon aihe, miksi meidän lapselle iskee aina niin korkea kuume??

Ehkä tätä minun pelkoa on vielä ruokkinut todella hirvittävä ja pelottava tauti: kurkunpääntulehdus joka siis iskee joka flunssassa, ihan pienemmässäkin ja toisinaan iskee ihan puun takaakin. Ja 9/10 kerrasta vaatii sairaalahoidon, koska tulee niin pahana.

Minä vaan olen alkanut miettiä kaikkia ihan kauheita juttuja ja pelkään että sairastaa jotain vakavaa. Yritän vaan aina "puhua" itelleni järkeä että toiset lapset vaan useammin kipeänä... mutta miksi??

Huoh. Huoli on niin kova pienestä! :(

Huonompi käsihygienia.
Tai äiti on syönyt epäterveellisesti raskauden aikana, tai lapsi ei ole saanut tai saa edelleenkään tarpeeksi tarvittavia vitamiineja ja kalaöljyjä ja maitohappobakteereja.
Tai toiset vauvat on syöneet lattialta vähemmän kakkaa kuin toiset vauvat.

Tuota en kyllä tiedä miksi tulee jotain muutakin aina flunssassa. Itse sairastan nykyään todella harvoin, mutta jos sairasten, niin aina a)kuumeettomasti ja b)keuhkoputken tulehduksen kanssa.

Meillä vanhempi lapsi (kohta 4v) sairastanut vähän tähän asti (hällä ollut vauvana verenmyrkytys ja vajaa 2v.nä keuhkokuume) mutta nyt tämä syksy ollu ihme tauti syksy. Ja hän on kotihoidossa mutta ollut lukuisia flunssia, korvatulehdus (ekaa laatuaan), pissatulehdus,vesirokko.

ja moni muukin "lapsellinen" kaveri sanoo että tosi paljon lapset nuhassa ja mahataudissa olleet.

Yksittäistä asiaa on varmasti vaikea löytää miksi toisella on parempi vastustuskyky kuin toisella, siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Oletko puhunut asiasta lääkärille tai neuvolassa että sinua asia huolestuttaa?

Me pidetään ihan tarkoituksella "huonompaa" käsihygieniaa (rajansa tällä toki) ja vastustuskyky in meillä kaikilla tosi hyvä. Minun äiti oli käsipesuhysteerikko ja sairastin tosi paljon.
Hyvä ravinto toki myös vaikuttaa.

Me pidetään ihan tarkoituksella "huonompaa" käsihygieniaa (rajansa tällä toki) ja vastustuskyky in meillä kaikilla tosi hyvä. Minun äiti oli käsipesuhysteerikko ja sairastin tosi paljon.
Hyvä ravinto toki myös vaikuttaa.

Minä taas pesen jostain syystä käsiä joka välissä, mies ei juuri koskaan muuta kuin vessan jälkeen. Lapsi vessassa käynnin jälkeen ja jos on ollut paljas käsin ulkona.
Eli ihan peruskäsihygienia on. Syödään terveellisesti, paljon kasviksia ja hedelmiä ja monivitamiinit päivittäin, ei sairasteta juuri koskaan, ei mitään kausiflunssia tms.

vastustuskyvyssä on yksilöllisiä eroja. Meillä on samassa perheessä lapsi joka on/oli aina kipeä (alle kouluikäisenä kerrajn viikossa lääkärissä) ja ja lapsi joka ei ole koskaan kipeä (4v ja 2 kertaa käytetty lääkärissä)

Meillä pestään kädet ulkoa tullessa,vessassa käynnin jälkeen.
Ei syödä mitään vitamiineja,maitohappobakteereja tai vastaavia. Vauvana ovat nuolleet kengänpohjista lähtien.Meillä myös koira ja lattiat pestään kerran viikossa.
Söin epäterveellisesti raskausaikana,pullomaitoa saivat kaikki kolme.
Lapset ovat kipeinä 1-2/krt vuodessa.Eivät sairastuneet edes päiväkotia aloittaessa.

oon miettinyt tätä myös. omat lapset ei usein sairasta, mutta tutulla on kolme poikaa, jotka ovat kokoajan kipeitä. kukin vuorollaan.
paha mieli on heidän puolestaan kun 4v on ollut pelkkää sairastamista ja avioliittokin kaatui. varmasti tulee oleen rankkaa yksin kolmen sairastelevan pienen lapsen kanssa. mutta minkäs teet, kai ne sairastelukierteet joskus loppuu.

meillä kun sairastetaan niin se yleensä käy kaikki lapset läpi viikon väliajalla. ensin on yleensä tyttö ja viikonpäästä pojat yhtaikaa. sitten sen saa mies ja kun oon hoitanu ne terveeks niin sairastun itse, jos sairastun.

Se onki jännä.. Meillä 4 lasta, 3 vanhinta "ei koskaan" kipeinä.. neljäs ja vitos luokkalaiset olleet pari kertaa koulusta pois taudin takia koulu-uransa aikana.. Mutta tää kuopus...KOKO AJAN JOTAIN.. Samaa ruokaa syövät, sama hyg taso, mut joku siinä vastutuskyvyssä on eroa. Kuopuksella on sydämessä reikiä, että luulen vaikka lääkäri toisin väittääkin, että sillä on jotain tekemistä asian kanssa...?

[QUOTE="Anne";25278098]Huonompi käsihygienia.
Tai äiti on syönyt epäterveellisesti raskauden aikana, tai lapsi ei ole saanut tai saa edelleenkään tarpeeksi tarvittavia vitamiineja ja kalaöljyjä ja maitohappobakteereja.
Tai toiset vauvat on syöneet lattialta vähemmän kakkaa kuin toiset vauvat.

Tuota en kyllä tiedä miksi tulee jotain muutakin aina flunssassa. Itse sairastan nykyään todella harvoin, mutta jos sairasten, niin aina a)kuumeettomasti ja b)keuhkoputken tulehduksen kanssa.[/QUOTE]

Käsihygienia ok. Ja raskausaikana syönyt ihan yhtä terveellisesti kuin ennenkin. Eikä meillä koskaan ollut mitään steriilipuhdasta kotia ja perheestä löytyy kissa ja koirakin. Vitamiineja saa.

Meidän esikoinen taas ei ole ollut juuri koskaan kipeä. Muutamia korvatulehduksia ollut.

[QUOTE="aloittaja";25278233]Käsihygienia ok. Ja raskausaikana syönyt ihan yhtä terveellisesti kuin ennenkin. Eikä meillä koskaan ollut mitään steriilipuhdasta kotia ja perheestä löytyy kissa ja koirakin. Vitamiineja saa.

Meidän esikoinen taas ei ole ollut juuri koskaan kipeä. Muutamia korvatulehduksia ollut.[/QUOTE]

Nuokin olivat vain esimerkkejä. Onhan perimässäkin eroja, varmasti vaikuttaa vastustuskykyynkin jotenkin. Eihän saman perheen kaikilla lapsilla ole aina samaa tukanväriä, silmien väriä, pituusennustettakaan.

Jos on niin sairas että saa antibioottikuurin niin se tappaa ne hyvätkin bakteerit ja vastustuskyky alenee, näin tulee sitten helpommin uudet taudit. Se on semmoinen kierre jolle ei mahda mitään.Vastustuskyvyn palautuminen vie kauan aikaa.

Hyvä ravinto, d-vitamiini, maitohappobakteerituotteet, käsihygienia, ulkoilu yms.

Kyllä se siitä... kun lapsi kasvaa isommaksi niin sairastaminenkin varmaan helpottaa.

Muistan itse kun menin töihin 2 vanhemman lapsen syntymän jälkeen ja aloin sairastaa ihan älyttömästi. Kaikki mahdolliset flunssat tarttui. En muista ikinä olleeni niin paljon sairaana ja pois töistä. Ajan kanssa se rauhoittui ja nyt en ole (tai lapsetkaan) sairastanut isommin, vain nuhakuumetta mutta ei mitään lääkitystä kaipaavaa.

[QUOTE="Pomm";25278262]ai... olikin tullut tuo viesti tuonne sillä aikaa että ei ole syönyt antibioottia...[/QUOTE]

Juu. Käyn tässä joulusiivouksen lomassa vastailemassa. :)

Meillä nuorin 2v tulee terveeksi ja mennään ulos niin on parin päivän päästä taas kipeä...ei auta. Limaa niin paljon keuhkoissa, että oksentaa sen. Sitten taas piippua, höyryä, vikkiä ihan mitä vaan jotta poika parantuisi pian eikä lima iske keuhkoihin. Keuhkokuume kun meillä on ollut jo liian monta kertaa :(

Minä olen niin kertakaikkisen väsynyt tähän, mutta minkäs sille teet. Pakko vaan jaksaa. Tosi kurjaa kun ei pääse viettää kunnon arkee rauhassa kun vähän päästä tulee kipeeks ja siihen loppu se kaikki normaali.
Jos meillä ei olis tota koiraa niin en tiedä missä olisin. Kun se on vaan pakko viedä lenkille vaikkei yhtään hintsattas niin se on tehnyt mulle ihan hemmetin hyvää!!
Parisuhde ei oo onneksi kärsinyt tästä vaikka rankkaa ollutkin.

Pelottaa jo valmiiksi kuinka ensikeväänä käy kun lapset menee hoitoon, pystynkö ollenkaan edes töissä käymään pojan sairastelujen vuoksi. :/

[QUOTE="aloittaja";25278250]Olen puhunut joka kerta kun lääkärissä/neuvolassa vierailtu, mutta siihen vaan todenneet että joillakin lapsilla vain sellaista.[/QUOTE]

Turhaan asialla ei kannata stressata, jo sekin saattaa vaikuttaa vastuskykynään ja tiedostamattaankin oman huolestumisen siirtää myös lapseen.

Sairaus itsessään vaikuttaa vastustuskykyyn alentavasti. Toinen tarvitsee enemmän huolellisuutta esim. ruokavalion koostumuksessa kun toinen sietää paremmin "poikeamia". Toiselle sopii paremmin toisenlaiset asiat kuin toiselle. Lapsia ei kannata vertailla keskenään enemmin miettiä sitä miten voin parantaa yksilöllistä hyvinvointia.

Yhteistyössä