Onko sillä mitään väliä... (erityisesti laihduttajille ja terveellisesti syöville)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Käytän kiloklubi.fi -sivustoa syömisieni merkitsemiseen jotta näe miten terveellisesti syön, eikä parin kilon pudotuskaan olisi pahasta. En ole kuitenkaan ylipainoinen mutta haluaisin syödä nykyistä terveellisemmin (en ole koskaan syönyt mitenkään erityisen terveellisesti).

Kysymys kuuluukin, onko sillä mitään merkitystä, syönkö pienemmän lounaan ja isomman välipalan?

Ongelmahan on se, etten saa koko päivän kaloreita täyteen normaalilla ruualla/välipaloilla jos syön terveellisesti, en kertakaikkisesti jaksa syödä niin paljon että päivän "suositellut" kalorit tulisivat täyteen. Sen sijaan olen todelinen herkkusuu ja kalorimäärää saan nostamalla syömällä jonkin pienen herkun päivittäin...

Toinen kysymys kuuluu, että onko laihdutukselle mitään merkitystä tuleeko kaloreita terveellisen ruuan lisäksi parilla herkulla jos kalorimääräkään ei täyty päivänaikana siltikään tarpeeksi?

Päivittäistä kalorimäärää saa helposti nostettua öljyillä, pähkinöillä, myslillä jne, joten opit kyllä syömään tarpeeksi herkuttelematta. En toki väitä, että satunnaisista herkuistakaan haittaa on.

Mä en ole tarkkaillut näitä aterioiden prosenttimääriä, vaan oon syöny säännöllisesti. Joskus ison välipalan tai iltapalan jne ja hyvin on paino tippunut. Kunhan pysyy siinä päivittäisessä kalorisuosituksessa.

Mun viimevuotisen kokemuksen mukaan itse kalorimäärällä ei olekaan niin suurta merkitystä kuin on uskoteltu. Vaan ruoka-aineilla. Itsellä toimii vähähiilihydraattinen/hiilaritietoinen ruokavalio, jossa ei tarvitse kaloreita laskea. Kalorinlaskudieteillä ei ole aiemmin ollut omaan kroppaan menestystä, nyt hävinnyt tänä vuonna kymmenisen kiloa (syömällä smetanassa ja kuohukermassa haudutettuja ihania patoja yms. )
Vähähiilarista ruokavaliota suositellaan terveyssylsitä mm. diabeteksen hoitoon ja monen muun sairaudenkin (mm. lääkäri Antti Heikkilä). Yleensä nostaa vireystilaa ja olo tuntuu "terveemmältä" kun pöhötys lähtee pois.

Viimeksi muokattu:
Kaikki mikä on hauskaa on vatsalla hyväksi, sanoo Muumimamma.

Kun pyrkii syömään terveellisesti pitää kuunnella ihan omaa kehoaan. Seurata sen tarpeita, hyvänolontunteita, valitusta ja yrittää täyttää ne. Minun kehoni voi hyvin puurolounaalla, runsaalla vedellä, kasviksilla, jogurtilla, marjoilla ja ilman lihaa.

Tämä ei tarkoita sitä, että mikä on terveellistä ja hyväksi minulle, olisi myös sinun täsmäruokavalio.
Kuuntele vointiasi ja syö sen mukaan.

Mä uskon vakaasti siihen että syödyn ravinnon laadulla on suurempi merkitys kuin kaloreilla mutta silti itse koitan pitää nämä asiat tasapainossa.
Eli en jätä kalorivajeita suositeltua suuremmiksi vaan syön sitten kaloripitoisempaa mutta terveellistä ravintoa että saan kalorit kohdilleen. Esim pestoa leivän päällä, oliiviöljyä salaatissa, pähkinöitä.
En usko että asia olisi niin yksioikoinen että voisit esim käyttää päivän kaikki kalorit suklaaseen ja laihtuisit. Tämä siis varsin kärjistetty esimerkki mutta elimistö tarvitsee ihan kaikkia ravintoaineita toimiakseen. Uskon muuten että Kiloklubin sivuilla saisit tähän jonkun asiantuntijakommentin. Oletko lueskellut keskusteluja siellä?

Mä taas uskon siihen jo omasta kokemuksesta, että loppujen lopuksi ei ole väliä mitä syöt, kunhan se tietty kalorimäärä täyttyy. Vaikka saisit vain suklaata syömällä sen päivittäisen kalorimäärän täyteen, niin laihdut. Toki eihän se terveellistä ole. Jos taas kalorivaje on liian suuri, elimistö menee säästöliekille, eikä paino tipu enää samaan tahtiin.
Mä laihdutin pv:n pisteillä 12kg, ja siinä vaan laskettiin ne pisteet, ihan sama mitä söi, kunhan se tietty pistemäärä tuli täyteen. Jos en saanut tarvittavaa pistemäärää täyteen, söin sitten vaikka sitä suklaata että se tuli täyteen.

Mul on kilot tippunut vaikka joinain päivinä ne kalorit on tullut täyteen kakulla, suklaalla tai vaikka jäätelöllä... onko se terveellistä no ei, pitkääkö hyvin nälkää no ei.

Mä taas uskon siihen jo omasta kokemuksesta, että loppujen lopuksi ei ole väliä mitä syöt, kunhan se tietty kalorimäärä täyttyy. Vaikka saisit vain suklaata syömällä sen päivittäisen kalorimäärän täyteen, niin laihdut. Toki eihän se terveellistä ole. Jos taas kalorivaje on liian suuri, elimistö menee säästöliekille, eikä paino tipu enää samaan tahtiin.
Mä laihdutin pv:n pisteillä 12kg, ja siinä vaan laskettiin ne pisteet, ihan sama mitä söi, kunhan se tietty pistemäärä tuli täyteen. Jos en saanut tarvittavaa pistemäärää täyteen, söin sitten vaikka sitä suklaata että se tuli täyteen.

Ehkä hetkellisesti laihtuu mutta loppujen lopuksi ei koska en usko että kukaan jaksaa elää suklaalla kovin pitkään ja terveellistä se tosiaan ei ole. Elimistön toiminta ihan varmasti heikkenee eikä sitten enää laihdukaan.
Ja kuten sanottu, parhaaseen lopputulokseen pääsee kun pitää molemmat asiat balanssissa.

Yhteistyössä