Onko sillä mitään merkitystä, juoko sitä raskaana ollessa aamulla kahvia vai batterya?

Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos et tiedä, että kahvissa on kofeiinin lisäksi muitakin haitallisia aineita niin et ilmeisesti tästä aiheesta tiedä mitään.

Vaikka olen siivooja työnimikkeeltäni, niin kyllä mä silti osaan lukea ;)

Tunnen oikein hyvin myös kahviasiat, 100% varmasti paremmin kuin sinä, joten älä huoli. :) Opiskelu kehittää myös opiskelutaitoja ja erityisesti lähdekritiikkiä. Toivottavasti sinullakin on vielä joskus mahdollisuus kouluttautua ja päästä siten elämässäsi eteenpäin! :)

Voi kiitos, kiitos, opiskelen tälläkin hetkellä =) Harva 20v on vielä valmistunu yliopistosta :D Että omaa tahtia etenen.

Kyllä mulla lähdekritiikkiä löytyy ja opiskelutaitoja ;) Oon kuitenkin panostanu niihin jo lapsesta asti siinä missä toiset herää siihen joskus lukion jälkeen.

Sun ensimmäinen kommentti vaa niin mitätöi kaikki muut tekijät kun mainitsit kahvista ja tupakasta puhuessamme pelkästään kofeiinin ja nikotiinin.

Tarkotuksena oli lähinnä herätellä ihmisiä ajattelemaan mitä myrkkyjä kurkkuunsa kaataa, mutta ilmeisesti vain Täydellinen Äiti saa käydä sellaista keskustelua, sillä hänellä ei ole mitään syntejä taakkanansa.

No höpö höpö, tottakai keskustelua voi käydä ja pitääkin käydä. Ongelma on juurikin tyylissäsi, joka ei esim. ensimmäisessä viestissäsi ollut kovinkaan "keskusteleva". Olisit ihan hyvin voinut kertoa, MITKÄ aineet siinä batteryssa ovat haitallisia (sinun mielestäsi). Se olisi ollut paljon rakentavampaa.

Itse en juonut enkä joisi tulevaisuudessakaan Batterya raskausaikana. Laadukasta kahvia join pari kuppia päivässä koko raskauden ajan.

Kuten sanoin jo aiemmin, jokainen tekee itse sen valinnan, missä oma raja kulkee. Minä vedin rajan sellaiseen paikkaan. Tupakointi raskauden aikana ei ole missään kiellettyä; suositusten vastaista toki. Mun puolesta tupakanmyynnin sais kieltää lailla ja olin samaa mieltä vielä polttaessani. Samoin kannattais miettiä uudelleen kofeiinin ja muiden myrkkyjen kanssa.

Koska minä siis joskus olen tehnyt väärin, en saa olla mitään mieltä mistään asiasta. Jaahas.

Tarkotuksena oli lähinnä herätellä ihmisiä ajattelemaan mitä myrkkyjä kurkkuunsa kaataa, mutta ilmeisesti vain Täydellinen Äiti saa käydä sellaista keskustelua, sillä hänellä ei ole mitään syntejä taakkanansa.

No sä tosiaan annoit hyvin voimakkaasti ekassa viestissäsi sellaisen kuvan, että itse et tekisi mitään väärää, olisithan sä siinä voinut samantien mainita, että itse et kahvia ja myrkkyjä=moisia myrkkyjä juo, mutta tupakkaa kyllä meni, että itsekin olet tehnyt arveluttavan valinnan lapsen terveyden vaalimisen kannalta.

Niin voisin lisätä, että muutama tupakka vs joka päivä monta kuppia kahvia... Aika samalla lähtöviivalla ovat :xmas: Kahvi on aika pahaa myrkkyä. Aiheuttaa muuten kovempaa riippuvuutta ku tupakka :D

Kofeiinille raskausaikana on asetettu ihan turvallinen käyttöraja, nikotiinin suhteen sellaista ei ole, joten älä viitsi puhua liian suurella suulla.

Ei tupakassa se nikotiini ole lähimainkaan se pahin aine ;) Eikä kahvissa ole pelkkää kofeiinia.

Älä sinä yritä päteä jos et tiedä asioista mitään.

mun mielestä tähän kysymykseen ei vaikuta mitenkään ninaTT:n tupakointi. Vaan kysymys oli kannattaako juoda kahvia- batteryä-colaa tms kun on raskaana!?

minun mielestä ei. kyllä ymmärrän jos tekee mieli. silloin voi juoda joskus VÄHÄN. mutta kokonainen tölkki-pullo-monta kupillista ei mielestäni ole järkevää.

jos täällä kysyisin et haittaako teidän mielestä jos vetelen pikku tötsyt pilvee päivittäin raskaana ku siitä tulee niin kiva olo niin kyl olis aika negatiivistä kantaa porukalla. sitäkin voi polttaa ihan muutaman henkosen et tulee pikkasen kivempi mieli.

Sun ensimmäinen kommentti vaa niin mitätöi kaikki muut tekijät kun mainitsit kahvista ja tupakasta puhuessamme pelkästään kofeiinin ja nikotiinin.

Heh, jopa minun 1-vuotiaani ymmärtää, että kahvissa on muutakin kuin kofeiinia ja tupakassa muuta kuin nikotiinia ja sinulle asia pitäisi vääntää rautalangasta. Halusitkin siis käydä yksityiskohtaista keskustelua näiden aineiden kemiallisesta koostumuksesta, vaikka jo ensimmäisessä viestissä yleistit kahvin ja energiajuoman "myrkyiksi" asiaa sen enempää erittelemättä?

Minä join kahvia ämpäri tolkulla raskauden aikana, kolmosen kohdalla loppu kun seinään kun sain pahoja rytmihäiriöitä. Kahvi ei niitä suoraan aiheuta mutta pahentaa huomattavasti jos ne on tullakseen. Aikas oaljon jokaisen omasta kropasta kiinni miten mikäkin vaikuttaa. Mä en kyllä henk.koht. sulata tollasta hirveetä listaa että mitä ei saa käyttää. Kun miettii niin on varmaan paras jos ei hengittäiskään kun on niin paljon ilmansaasteita ja muuta hötöpöppiä ilmassa,,,kaikkea kohtuudella. Paitsi viinaa ja röökiä! Viinassakin on se että jotukut juo hitusen ja aiheuttaa ongelmia joku on ihan deegu ja lapsessa ei juuri mitään vikaa. Kun ei tiedetä on parempi välttää kokonaan,,,,

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Niin voisin lisätä, että muutama tupakka vs joka päivä monta kuppia kahvia... Aika samalla lähtöviivalla ovat :xmas: Kahvi on aika pahaa myrkkyä. Aiheuttaa muuten kovempaa riippuvuutta ku tupakka :D

Kofeiinille raskausaikana on asetettu ihan turvallinen käyttöraja, nikotiinin suhteen sellaista ei ole, joten älä viitsi puhua liian suurella suulla.

Ei tupakassa se nikotiini ole lähimainkaan se pahin aine ;) Eikä kahvissa ole pelkkää kofeiinia.

Älä sinä yritä päteä jos et tiedä asioista mitään.

Älä sinäkään päteä ja neuvoa asiassa jossa olet ihan yhtä (mielestäni jopa pahemmin, tupakointi on tosiaan kielletty raskausaikan kokonaan!!) pahasti syntymätöntä lastasi kohtaan tehnyt. :kieh:

:|

Kuten sanoin jo aiemmin, jokainen tekee itse sen valinnan, missä oma raja kulkee. Minä vedin rajan sellaiseen paikkaan. Tupakointi raskauden aikana ei ole missään kiellettyä; suositusten vastaista toki. Mun puolesta tupakanmyynnin sais kieltää lailla ja olin samaa mieltä vielä polttaessani. Samoin kannattais miettiä uudelleen kofeiinin ja muiden myrkkyjen kanssa.

Koska minä siis joskus olen tehnyt väärin, en saa olla mitään mieltä mistään asiasta. Jaahas.

Mä en ole oikeesti noin jyrkkä mielipiteissäni. Halusin vaan herätellä sua kun tyyliin TorveaSoittaenLähditSotaan, eli kommentoit vahvasti ihmistä joka juo energiajuomaa mutta puolustelit itseäsi kun tupakkaa poltit. Ja kärkkäästi kommentoit kun toiset sanovat että samalla viivalla seisotte.

En todella ole Täydellinen Äiti, vaikka mitään kyseisistä aineista en raskausaikoina olekaan käyttänyt. En silti syyllistä ihmistä joka juo energiajuomaa, enkä olisi syyllistänyt sinuakaan tupakanpoltosta(vähäisestä, jos olisit polttanut askin päivässä niin en kyllä olisienää ollut hiljaa) josset olisi yrittänyt syytellä muita ja samalla keksiä oikeutusta omalle tupakan käytöllesi.

muoks. ja vielä sen verran että tupakka en käytä lainkaan koskaan enkä energiajuomia. Kahvia juon, nyt reippaastikin, mutta raskauasaikoina en juonut yhtään ja imetysaikoina kupin päivässä. Mutta jos näistä paheista pitäisi valita niin joisin sen kupin kahvia raskaana, muihin en koskisi pitkällä tikullakaan koska miellän ne vaarallisemmiksi kuin kahvin.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/ovatko_energiajuomat_turvallisia_/

Lapsille energiajuomia ei kuitenkaan suositella niiden kofeiinipitoisuuden vuoksi, koska lapsille jo pienikin kofeiinimäärä voi aiheuttaa kiihtyneisyyttä, ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä ja levottomuutta. Runsasta kofeiinipitoisten juomien, kuten kahvin sekä energiajuomien, nauttimista ei suositella myöskään raskaana oleville naisille. Komitea katsoi, että 300 mg/vrk on turvallinen kofeiinin saantimäärä raskaana oleville. Uusimpiin tutkimustuloksiin perustuen on käyty keskustelua turvallisen rajan asettamisesta 200 mg:aan.

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA antoi 15.2.2009 tieteellisen lausunnon energiajuomien kahdesta yleisestä ainesosasta tauriinista ja glukuronolaktonista. Lausunnon mukaan energiajuomien säännöllisestä nauttimisesta aiheutuva altistuminen tauriinille ja glukuronolaktonille ei ole turvallisuuden kannalta huolestuttavaa.

http://www.sinebrychoff.fi/page.php?page_id=32#raskaana
Lapsien ei ylipäätään pitäisi joutua tilanteisiin, joissa energiajuomaa tarvittaisiin. Lapset ovat herkempiä kofeiinille, jolloin energiajuomien käytöstä saattaa aiheutua sivuvaikutuksia, mm. levottomuutta, vapinaa ja vatsavaivoja.Elinatarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle.
Patrik Borg, UKK-instituutti: "Varoituslauseke on tölkissä varmuuden vuoksi. Kohtuus käytössä!"

se joka ei pidä sikiötä lapsena voi nauttia kaikkea mielinmäärin.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/ovatko_energiajuomat_turvallisia_/

Lapsille energiajuomia ei kuitenkaan suositella niiden kofeiinipitoisuuden vuoksi, koska lapsille jo pienikin kofeiinimäärä voi aiheuttaa kiihtyneisyyttä, ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä ja levottomuutta. Runsasta kofeiinipitoisten juomien, kuten kahvin sekä energiajuomien, nauttimista ei suositella myöskään raskaana oleville naisille. Komitea katsoi, että 300 mg/vrk on turvallinen kofeiinin saantimäärä raskaana oleville. Uusimpiin tutkimustuloksiin perustuen on käyty keskustelua turvallisen rajan asettamisesta 200 mg:aan.

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA antoi 15.2.2009 tieteellisen lausunnon energiajuomien kahdesta yleisestä ainesosasta tauriinista ja glukuronolaktonista. Lausunnon mukaan energiajuomien säännöllisestä nauttimisesta aiheutuva altistuminen tauriinille ja glukuronolaktonille ei ole turvallisuuden kannalta huolestuttavaa.

http://www.sinebrychoff.fi/page.php?page_id=32#raskaana
Lapsien ei ylipäätään pitäisi joutua tilanteisiin, joissa energiajuomaa tarvittaisiin. Lapset ovat herkempiä kofeiinille, jolloin energiajuomien käytöstä saattaa aiheutua sivuvaikutuksia, mm. levottomuutta, vapinaa ja vatsavaivoja.Elinatarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle.
Patrik Borg, UKK-instituutti: "Varoituslauseke on tölkissä varmuuden vuoksi. Kohtuus käytössä!"

eli tämän perusteella litra batterya päivässä on viranomaisten mielestä vielä ihan ok. :)
siis vaikka pitäisi sikiötä lumiukkona. :)

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:

eli tämän perusteella litra batterya päivässä on viranomaisten mielestä vielä ihan ok. :)
siis vaikka pitäisi sikiötä lumiukkona. :)

minun mielestä sikiö on lapsi. jos juomaa ei suositella lapsille en sitä raskaanakaan joisi. kaikki ne aineet menee imeytyy lapseenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Mä en juonut raskauden aikana energiajuomia, en polttanut enkä juonut myöskään kahvia! :D Oonks mä nyt paras? :D

*polvistuu eteesi ja nousee äkkiä ylös*

söit kuitenkin aurajuustoa ja graavilohta. salmiakkiakin taisi joskus sujahtaa suuhun.. :p

:o Miten sä ton nyt tiesit? :ashamed: