Onko SI astmaatikolle miten vaarallinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen toista päivää sairaana, ja oireista päätellen epäilen että voisi olla SI.

En ole vielä soittanut terveysasemalle, koska oireet tosiaan alkoivat vasta eilen, aika äkillisesti.

Mutta kun minulla on aika paha astma, niin ilmeisesti SI on normaalia vaarallisempi? Googlettelin kyllä, mutten löytänyt kuin että hengenvaarallinen voi olla.

Sain rokotuksen nelisen viikkoa sitten, mutta silti sairastuin.

Kuinka kauan kannattaa kotona seurailla vointia?

Hassua että kuvittelet saaneesi sikainfluenssan vaikka sut on rokotettu... miksei tavallinen influenssa vai saitko rokotteen siihenkin? Miten pystyt erottamaan oireet niistä?

Ja vastaus itse kysymykseen: mä olisin kotona niin kauan että vointi menee niin huonoksi etten pystyis olla netissä. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Hassua että kuvittelet saaneesi sikainfluenssan vaikka sut on rokotettu... miksei tavallinen influenssa vai saitko rokotteen siihenkin? Miten pystyt erottamaan oireet niistä?

Ja vastaus itse kysymykseen: mä olisin kotona niin kauan että vointi menee niin huonoksi etten pystyis olla netissä. :xmas:

Tajusin juuri, ettei täältä kannata kysyä neuvoa, vaan terveyspalvelujen neuvonnasta. Siellä sanottiin että tauti voi tulla rokotuksesta huolimatta, ja suositeltiin lähtemään samantien päivystykseen.

Mulla on tällä hetkellä kuumetta 38,5, ja istun sängyssä läppäri sylissä, ja netissä olen ollut kovemmassakin kuumeessa.

Olit todella töykeä.:-(

Toivottavasti ap tosiaan lähti päivystykseen, tsemppiä!

Ammattilaiselle: olet ääliö.

Mulla oli tuo sikainfluenssa ja hengenahdistua tuli vasta parin viikon päästä oireiden alkamisesta ja sitä kesti muutama päivä. Kävin terveyskeskuksessa hengittämässä jotain ainetta sellaisesta laitteesta koska hengitys oli sen verran vaivalloista ja mulla ei ole astmaa. Paranemisia :hug:

Pakko oli vielä tulla kommentoimaan kun vastasit niin ilkeästi: Tulin juuri päivystyksestä, ja rokotuksesta huolimatta minulla todellakin on SI.

Kehtaatkin vielä mustana tulla laukomaan tuollaisia typeryyksiä ihmiselle, joka huolissaan kyselee täältä ihan järkeviä asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mulla oli tuo sikainfluenssa ja hengenahdistua tuli vasta parin viikon päästä oireiden alkamisesta ja sitä kesti muutama päivä. Kävin terveyskeskuksessa hengittämässä jotain ainetta sellaisesta laitteesta koska hengitys oli sen verran vaivalloista ja mulla ei ole astmaa. Paranemisia :hug:

Kiitoksia. Eniten huolestuttaa tuo 7 kk vauva.:-( Hänet on rokotettu 3 viikkoa sitten, täytyy vaan toivoa että häneen rokotus tehoaa, vaikkei minuun tehonnutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
niin eli se testeillä varmistettiin sinulta??

Näin tehtiin, sen jälkeen lääkäri sanoi että se on sikainfluenssaa, kertoi juurikin tuon ettei rokotteen teho ole 100% kun sitä ihmettelin, ja määräsi Tamiflua.

sulta siis ilmeisesti otettiin pika-sikatesti, ku eikös noissa mee kuiten jonku aika että tulos saadaan... meän pojan testitulokset saatiin vasta seuraavana päivänä.. pika-sikatestin tulos saatiin tunnin päästä, mut varmuudeksi otettiin viel se varsinainen testi...

siis mä olen ymmärtänyt, että ei noita testejä oteta kun ne on niin kalliita ja vielä hiukan epäluotettavia. Itselleni sanottiin, että on sikaa. Kyllä musta toi sikamääritys on aika tuuripeliä ja lääkäreille monesti helppo vaan antaa possutuomio. Tsemppiä kuitenkin ap:lle ja muista pitää kuume alhaalla tai siis ota kuumetta alentavaa koko ajan ohjeen mukaan. Itse en tajunnut, että pitää koko ajan alentaa vaan otin vaan kun olo olo tuskaistakin tuskaisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
sulta siis ilmeisesti otettiin pika-sikatesti, ku eikös noissa mee kuiten jonku aika että tulos saadaan... meän pojan testitulokset saatiin vasta seuraavana päivänä.. pika-sikatestin tulos saatiin tunnin päästä, mut varmuudeksi otettiin viel se varsinainen testi...

Joo juurikin pika-sikatesti. Eli se ei ilmeisesti ole täysin varma? Sitä toivon ilman muuta, ettei olisi sitä, mutta lääkäri tokaisi oikein painokkaasti että sikaa tämä on.

Toivon mukaan lääkäri olisi erehtynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tsemppiä kuitenkin ap:lle ja muista pitää kuume alhaalla tai siis ota kuumetta alentavaa koko ajan ohjeen mukaan. Itse en tajunnut, että pitää koko ajan alentaa vaan otin vaan kun olo olo tuskaistakin tuskaisempi.

Kiitos neuvosta, otan kuumetta alentavaa siis niin usein kuin sitä saa ottaa. Lisäksi mulla Tamiflu, se teki jotenkin huonon olon.:-(

Yhteistyössä