onko se tällaista, kun on köyhä ja surkea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paha mieli :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paha mieli :(

Vieras
Miehen sukulaisia (ja paria muuta tuttua) ihmettelen, useampi nuori perhe, työttömiä kaikki paitsi pari tyyppiä opiskelee, heilläkin sitten puoliso kotona työttömänä. Vuokrataan okt, jonka maksaa sossu/Kela suurimmaksi osaksi. Tai sitten asutaan ahtaasti ja masentuneena jossain slummialueella, jossa narkit luuhaa rapussa ja mamut räyhää naapurissa...? Kotona 1-3 pientä lasta, rahaa ei ole niinku koskaan ja silloin kun on 30 € "ylimääräistä" niin heti baariin! Sitten vingutaan sukulaisilta lapsille vaatteita, yökylään ollaan sitten ihan joka vkl jonkun perheen ipanoita tunkemassa, kun joku lainaa toiselle sen 30 € ja pitää päästä viihteelle...monta koulua aloitetaan, mitään ei käydä loppuun ja mitään matalapalkkatyötä ei oteta vastaan kun saa saman rahan kotiin...kun jostakin se on lapsikullat aloitettava! Ja nauretaan niille parille hullulle, jotka on koulussa ja käyvät Siwan kassalla iltatöissä että saa ruokittua perheen.

Tätäkö se on, hei 20+ ikäiset perheet?? Miksi, oi miksi ei ensin eletä se nuoruus ja mennä ja bailata niin paljon, että jaksaa sitten vähän myöhemmin olla niitten lasten kanssa? Miksei hommata koulutusta ja ammattia ja oteta ensin niitä pienempipalkkaisia töitä vastaan ja edetään pikkuhiljaa? Mitä hittoa näillä liikkuu päässä? Onko tää joku muoti-ilmiö, kun oikeesti tunnen ainakin sen 6-7 perhettä, jossa näin. Tää sama sakki sitten tekee toisistaan lastensuojeluilmoituksia ja tappelee, kenen luona juodaan eniten viikonloppusin ja kenen lapset kärsii eniten...

Arrrggghhh, anteeksi mutta ahdistaa! Säälin niitä pieniä lapsia, jotka jossain 80-luvun rytkyissä ruokottomina ja räkäisenä pyörivät sukulaisilta toisille viikonloput ja sitten kun niillä ei oo puhtaita vaatteita mukana, ovat nälkäisiä kuin sudet, nuuskuttavat silmät kiinni puhtaita lakanoita ja repeävät riemusta saadessaan tuoretta kotipullaa...ja itkevät katkerasti, kun niitä haetaan kotiin krapulassa. Pyydetään vielä kymppiä lainaan, että saa haettua pizzaa iltapalaksi.

Kiitos ja anteeksi, mutta onko se tämmöistä ihan yleisesti?

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Hienoa, astrolabe, tiedän, että teitäkin on olemassa, mutta nykyään tuntuu tää olevan valtavirtausta ja mua niin ahdistaa kattoo tätä sivullisena ja olla just se " vanhempi sukulainen", johon tää nuoriso tukeutuu...itse oon elänyt railakkaan teini-iän ja nuoruuden, opiskellut ja hommanut ammatin, jossa tienaan nykyään mukavasti. Ja tiedän, että voin tarjota lapselleni turvallsen ja vakaan lapsuuden.

Tokikaan niillä pelkillä todistuksilla ei perhettä elätetä ;)

Tosta matalapalkkatyöstä, sitä ei juuri kannatakaan ottaa vastaan. Koska suurimmaksi osaksi sellaiset työpaikat ovat tosi kaameita, ihan vaan ihmisten hyväksikäyttöä.
Pitäisi tehdä urakkatöitä tuntipalkalla ja työolosuhteet voivat olla suorastaan lainvastaiset .

Silti, siitä edes pääse eroon, jos on kerran mennyt.

Minä en saanut palkkojani koskaan luvattuina päivinä. Eikä mulle maksettu sitä palkkaa, mikä luvattiin vaan lähes euron vähemmän. Eikä työpaikalla toteutettu minkäänlaista työsuojelua, naiset laitettiin nostelemaan 30 kg taakkoja joka päivä.

Mitkään näistä syistä ei riittäneet työkkärille, siihen että irtisanoin itseni. Mun olisi kuulemma pitänyt ilmoittaa liittoon, johon en edes kuulunut.

Sain 5 kk karenssin. Valitin siitä ja asiani käsiteltiin uudelleen.
Tuli päätös, että en olisi siltikään saanut irtisanoa itseäni, mutta karenssi muutettiin 5 viikoksi.

[QUOTE="vieras";28741022]Tosta matalapalkkatyöstä, sitä ei juuri kannatakaan ottaa vastaan. Koska suurimmaksi osaksi sellaiset työpaikat ovat tosi kaameita, ihan vaan ihmisten hyväksikäyttöä.
Pitäisi tehdä urakkatöitä tuntipalkalla ja työolosuhteet voivat olla suorastaan lainvastaiset .

Minä en saanut palkkojani koskaan luvattuina päivinä. Eikä mulle maksettu sitä palkkaa, mikä luvattiin vaan lähes euron vähemmän. Eikä työpaikalla toteutettu minkäänlaista työsuojelua, naiset laitettiin nostelemaan 30 kg taakkoja joka päivä.

Mitkään näistä syistä ei riittäneet työkkärille, siihen että irtisanoin itseni. Mun olisi kuulemma pitänyt ilmoittaa liittoon, johon en edes kuulunut.

Tuli päätös, että en olisi siltikään saanut irtisanoa itseäni, mutta karenssi muutettiin 5 viikoksi.[/QUOTE]

Mieheni on juuri tällä hetkellä tuollaisessa työssä. :(

[QUOTE="vieras";28741022]Tosta matalapalkkatyöstä, sitä ei juuri kannatakaan ottaa vastaan. Koska suurimmaksi osaksi sellaiset työpaikat ovat tosi kaameita, ihan vaan ihmisten hyväksikäyttöä.

Tuli päätös, että en olisi siltikään saanut irtisanoa itseäni, mutta karenssi muutettiin 5 viikoksi.[/QUOTE]
Itse otin loparit koska työnantaja rikkoi jatkuvasti työsopimusta ja oli muutenkin sietämätön tyyppi.
Sain 2kk karenssia koska työkkärin mukaan: "työntekijän pitäisi pääsääntöisesti pyrkiä sopimaan työnantajan kanssa"
Lähetin vastineen jossa kerroin että on vähän huono sopia sellaisen kanssa mitään joka ei a) pidä kiinni sopimuksesta b) on täysin ehdoton.
Eli hän teetätti työtä josta ei oltu sovittu, saati maksanut lisää palkkaa näiden tehtävien tekemisestä, ja jos ei suostunut niihin "uusiin tehtäviin" niin uhattiin potkuilla..ja tämä oli vasta vain osa siitä kaikesta paskasta.

Lisäsin vielä lainkohdat joihin vedoten pystyin sanomaan että työantaja rikkoi lakia, ja että mikään laki ei vaadi minua sietämään saati sopimaan tällaisten toimien jatkamisesta.

Vastausta ei koskaan kuulunut.

Noh, nyt en sitten enää tee mitään, pitäkööt tunkkinsa.

Mutta tuosta matalapalkkatyöstä vois aloittaa oman ketjunsa, elääkö nämä yllä kirjoittaneet tuollaista elämää kuin aloituksessani kerroin? Onko tuo teidän selityksenne sille, että voi elää kuin pellossa?

• Tykkää
Reactions: erinys
Mutta tuosta matalapalkkatyöstä vois aloittaa oman ketjunsa, elääkö nämä yllä kirjoittaneet tuollaista elämää kuin aloituksessani kerroin? Onko tuo teidän selityksenne sille, että voi elää kuin pellossa?
kuvailemastasi, ei me ainakaan tarvita ihan noin paljon apua sukulaisilta, lapset annetaan hoitoon harvemmin kuin sukulaiset haluaisi, ja vaatteet ym. krääsä mitä tulee, tulee ihan pyytämättä.

Itse tosin olen ottanut annetut vaatteet vastaan vaikka olisi varaa ostaakin uudet, mitä sitä turhaan haaskaamaan kun ei minun egoni eheys riipu mistään helvetin rytkyistä..

^Miksi ihmeessä ette ottaneet yhteyttä työsuojelupiireihin/liittoon/työterveyshuoltoon?

Liittoon en kuulunut. Mitään työterveyshuoltoa tuolla ei tosiaan ollut, voi hehh heh mitä utopiaa.
Toi työpaikka oli työkkärin kautta, oletin että työkkäri ottaisi jonkinnäköisen vastuun välittämistään työpaikoista. Vaan eipä niin ollutkaan.

Sen verran kyllä otin vastuuta, että soitin sinne työsuojelutarkastajat, antamaan niille noottia. Siitähän se työnantaja tosi paljon "tykkäsikin".
Sen jälkeen se inhosi mua vaan vieläkin enemmän.
Se työnantajahan kyllä tiesi, kuka ne on sinne soittaneet. Muttei se tarkastajakaan tehnyt muuta, kun antoi määräyksiä asioista joitten pitää muuttua.

T: Nelonen

Ja höpö höpö! Itse ollut 12 v työsuojeluvaltuutettu, ei tod ole työkkärin käsissä muu kuin se rahan maksu. Työoloihin puuttuminen ei kuulu työkkärille.

Olisitteko jatkaneet työssä, jos olot olisivat olleet ok? olisiko siellä sittenkin voinut jatkaa, mutta harmitti yleisesti joutua töihin?
Niin minulle vaan sanottiin, minä siis vaadin karenssin perumista ja rahoja tästä ajasta takautuvasti, ja tämä on tosiaan työkkärin päätettävissä.

Kuten sanottua, tyyppi oli aikalailla sietämätön ihan persoonanakin, mutta toki jos olisi maksanut kuten työstä pitää maksaa, niin miksipä ei olisi jäänyt, työkaverit oli mukavia eikä edes ne sopimuksen ulkopuolisetkaan tehtävät olisi mitään sietämättömiä olleet.
10e/h <- se on ihan turha luulla tuolla hinnalla saavansa mitään kuuliaista orjaa joka tekee kaiken kyseenalaistamatta edes sitä, että teetetään jopa sovitun työajan ulkopuolella töitä, josta ei lue sopparissa mitään. (eikä edes makseta tästä ylityöstä.)

Lounastaukokin jäi lähes joka päivä tämän kanssa lyhyeksi koska hän meinasi että minun pitää toimistossa palvella asiakkaita ja samalla juosta halliin vaihtamaan jotain vitun renkaita, pyyhkimättä naamaa ja likaamatta käsiäni, mutta eipä siitäkään mitään korvausta tullut, vittuilua vaan.

Viimeinen tikki oli sitten eräs aamu kun saavuin työpisteeseen 5 vaille 9, mutta hänen mukaansa minun olisi pitänyt olla siellä jo ainakin varttia vaille laittamassa koneita päälle, ILMAISEKSI. (työsopimuksessa luki siis 9-18, ei esim. 8.45-18.20)

Ja höpö höpö! Itse ollut 12 v työsuojeluvaltuutettu, ei tod ole työkkärin käsissä muu kuin se rahan maksu. Työoloihin puuttuminen ei kuulu työkkärille.

Olisitteko jatkaneet työssä, jos olot olisivat olleet ok? olisiko siellä sittenkin voinut jatkaa, mutta harmitti yleisesti joutua töihin?

Kuuluisi se siinä vaiheessa työkkärillekin, kun työvoimatoimisto tietää että kyseenomainen työpaikka ei toimi lainmukaisesti.
Silti se saa vaan olla työkkärin asiakkaana, ja sinne toimitetaan työnhakijoita.

Mäkään en tajua tuota "aloitetaan taas uusi koulu ja jätetään kaikki kesken" -linjaa. Tunnen parikin kaveria, kolmekymppisiä ja perheellisiä.. Pienet lapset hoidossa että äiti voi opiskella puoli vuotta jotain alaa, jonka kuitenkin jättää kesken. Ei tietoakaan jatkuvuudesta, aikuistumisesta, siitä että tuon ikäisenä pitäisi olla jo ne koulutukset ja ammatit takataskussa, työ ja vakautta sen verran elämässä että uskaltaa pykätä lapsia. Vai onko se sitä ettei vaan päivätyö kiinnosta?

• Tykkää
Reactions: astrolabe ja erinys
[QUOTE="vieras";28741192]Liittoon en kuulunut. Mitään työterveyshuoltoa tuolla ei tosiaan ollut, voi hehh heh mitä utopiaa.
Toi työpaikka oli työkkärin kautta, oletin että työkkäri ottaisi jonkinnäköisen vastuun välittämistään työpaikoista. Vaan eipä niin ollutkaan.

Sen verran kyllä otin vastuuta, että soitin sinne työsuojelutarkastajat, antamaan niille noottia. Siitähän se työnantaja tosi paljon "tykkäsikin".
Sen jälkeen se inhosi mua vaan vieläkin enemmän.
Se työnantajahan kyllä tiesi, kuka ne on sinne soittaneet. Muttei se tarkastajakaan tehnyt muuta, kun antoi määräyksiä asioista joitten pitää muuttua.

T: Nelonen[/QUOTE]

Mitä sen työsuojelutarkastajan olisi sinun mielestäsi sitten pitänyt tehdä? juuri noinhan ne toimii, määräykset kun tullaan määräajan kuluessa tarkistamaan ja sanktio seuraa, jos niitä ei täytetä. Hyvä, että ilmoitit.

Jatketaanpa keskustelua. Mitä olette mieltä? Miksi tämä yhteiskunta menee tämmöiseen suuntaan?

JA mistä tämä porukka luulee saavansa tulevaisuudessa rahaa, jos tuet pienenee tai tukien eteen pitää tehdä vapaaehtoistyötä?

Mitä sen työsuojelutarkastajan olisi sinun mielestäsi sitten pitänyt tehdä? juuri noinhan ne toimii, määräykset kun tullaan määräajan kuluessa tarkistamaan ja sanktio seuraa, jos niitä ei täytetä. Hyvä, että ilmoitit.

Jatketaanpa keskustelua. Mitä olette mieltä? Miksi tämä yhteiskunta menee tämmöiseen suuntaan?

JA mistä tämä porukka luulee saavansa tulevaisuudessa rahaa, jos tuet pienenee tai tukien eteen pitää tehdä vapaaehtoistyötä?

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että raha tulisi ylipäänsä olemaan käytössä tulevaisuudessa?

Mäkään en tajua tuota "aloitetaan taas uusi koulu ja jätetään kaikki kesken" -linjaa. Tunnen parikin kaveria, kolmekymppisiä ja perheellisiä.. Pienet lapset hoidossa että äiti voi opiskella puoli vuotta jotain alaa, jonka kuitenkin jättää kesken. Ei tietoakaan jatkuvuudesta, aikuistumisesta, siitä että tuon ikäisenä pitäisi olla jo ne koulutukset ja ammatit takataskussa, työ ja vakautta sen verran elämässä että uskaltaa pykätä lapsia. Vai onko se sitä ettei vaan päivätyö kiinnosta?
voi laittaa titteliksi moniosaaja.
Vai onko se varattu vain lukutaidottomille mamuille?

Hui, minä en olen pian 40 enkä ole vielä valmistunut. Töitä kyllä teen. Aikuinen voi olla ilman jatkuvuuttakin. Lapsilla toki pitää olla asialliset olot.

Ei se siihen ottanut kantaa, kunhan hoisi omat hommansa.
Eihän sille kuulu antaa minkäännäköisiä lausuntoja työvoimatoimistolle.

Tässä maassahan onkin ongelmana suunnaton byrokratia. On hirveä määrä kaikenmoisia ihmisiä, omissa viroissaan, mutta kukaan ei ota kantaa mihinkään.

Ihmisiä vaan pyöritetään miten sattuu.

Ei kuulu omaan kaveripiiriin tuollaista. Huhuja olen kuullut joistain tutuntutuista, mut ei kai heidänkään elämä noin kurjaa ole.

Tää on ihan arkipäivää, ikävä kyllä. Facebookissa kyllä päivityksiin lisäillään sydämiä lasten kuviin ja käytetään Hoplopissa kerran kuussa, mutta kun menojalka alkaa vipattaa, niin muksuille on ihan sama :(.

Pari viikkoa sitten yksi näistä perheen"äideistä" myönsi tekevänsä lapsia sen vuoksi, että ei tartte mennä töihin tai kouluun ja rahaa tulee paremmin kuin työttömänä...

Tää on ihan arkipäivää, ikävä kyllä. Facebookissa kyllä päivityksiin lisäillään sydämiä lasten kuviin ja käytetään Hoplopissa kerran kuussa, mutta kun menojalka alkaa vipattaa, niin muksuille on ihan sama :(.

Pari viikkoa sitten yksi näistä perheen"äideistä" myönsi tekevänsä lapsia sen vuoksi, että ei tartte mennä töihin tai kouluun ja rahaa tulee paremmin kuin työttömänä...
on selkeästi ottanut somaliakoilta mallia, niiden keksintöhän tuo on.

Tätäkö se on, hei 20+ ikäiset perheet?? Miksi, oi miksi ei ensin eletä se nuoruus ja mennä ja bailata niin paljon, että jaksaa sitten vähän myöhemmin olla niitten lasten kanssa?

Ei tuossa ole kyse elämättömästä nuoruudesta, vaan täysin olemattomista elämänhallintataidoista. Se vaiva ei valitettavasti yleensä parane vaikka ikää tulisi kuinka. Jos paranee, se tapahtuu yleensä nimenomaan siten että saadaan lapsia ja kasvetaan ottamaan vastuuta.

Eikä kyseessä ole myöskään muoti-ilmiö, vaan surullinen piirre joka kuuluu ihmisyyteen; kaikista ei ole samaan. Muoto vaihtelee aikakaudesta ja kulttuurista riippuen, mutta itse asia ei muutu miksikään.

Yhteistyössä