Onko se oikein, että lapseni ei pääse päiväkodin järjestämään teatteriretkeen, koska meillä ei ole varaa maksaa lippua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Lapsen päiväkotiryhmä lähtee "kevään kunniaksi" teatteriin katsomaan jotain lasten näytelmää. Vanhempien pitää maksaa puolet lipun ja kyydin hinnasta. Kyse on muutamasta kympistä. Ja vaikka ei olekaan iso summa, niin meidän perheellä ei juuri nyt ole ylimääräistä rahaa, kun piti ostaa uudet kesärenkaat autoon, yllätyksenä tuli renkaan puhkeaminen. Päiväkodissa tuli heti valitusta, että miksi ette maksa ja miksi ei lapsi lähde. Sanoin vaan, että ei nyt ole rahaa niin lto sanoi, että ainahan nyt sen verran on.

Sanoin, että lapsi voi lähteä mutta emme maksa, niin vastaus oli, että sitten ei voi lähteä vaan jää yksin päiväkodille pienempien lasten ryhmään. Kiva, 5-vuotias 1-2-vuotiaiden kanssa.

No, ei siinä mitään, olemme nyt varautuneet siihen, että lapsi ei lähde teatteriin ja olen lapselle luvannut, että pääsee katsomaan saman näytelmän myöhemmin minun kanssani, ja saa ottaa kaverin mukaan, jos tahtoo.

On vaan mielestäni täysin väärin, että eilen ilmoitettiin ensi tiistain teatterireissusta ja sitten aletaan naputtamaan, että maksakaa maksakaa on teillä varaa. Toki mielelläni antaisin rahat, mutta sitten taitaa jäädä osa ruuista ja muusta tarpeellisesta ostamatta. Enkä nyt kaipaa saarnaa siitä miten jollain voi olla niin tiukkaa ja ettekö osaa säästää/varautua tms. vaan keskustelua tai vastauksia siihen onko oikein ensinnäkin ilmoittaa niin "viime tipassa" ja "pakottaa" vanhemmat maksamaan tai jättää lapsi vaan pois retkestä, jota hänelle on nyt päiväkodissa hehkutettu.

Siis eikö mistään mitenkään löytyisi sen verran rahaa? Aika vaikea uskoa kun kyse on muutamista kympeistä. Itsellä ei olisi sydäntä jättää lasta reissusta kun kerran KAIKKI muut menee :( Eikö löydy mitään myytävää nettikirpparilla, lastenvaatetta tai tavaraa esim? Oisin kyllä itse vaikka ilman ruokaa jos olisi noin tiukkaa. Eikö ole oikeasti edes lähipiiriä sen vertaa jolta voisi lainata? Lupaukset myömmin tehtävästä reissutaon ihan yhtä tyhjän kanssa, pettymys tulee siit että jää ulkopuollle muiden jutuista ikä näytelmästä itsestään. Ja todellakin ihmetyttää jos e ole mitään puskurirahastoa elämässä josta ei paia kymppiä saa revittyä..

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="Jenis";29841318]Lainaa joltain kaverilta.[/QUOTE]

Periaatteessa onnistuisi, mutta en halua. Ei ole mielestäni oikein, että vanhemmat joutuvat lainaamaan rahaa päiväkodin retkeä varten, jota vanhemmat eivät ole suunnitelleet tai saaneet päättää siitä. Pitää sitten lainata rahaa, että lapsi pääsee reissuun, josta hänelle on hehkutettu että miten kivaa siellä onkaan, sano äidille että pitää päästä reissuun (näin lapsi sanoi mulle). Aloitimme päiväkodissa pari kuukautta sitten ja nyt jo tulee joku "kahnaus".

Ei asioista ilmoita noin lyhyellä varoitusajalla.
Tuo olisi pitänyt olla tiedossa kk aikasemmin.
Yksityinen päiväkoti siis kyseessä.
Kuntien reissut ilmaisia tai talkoilla tehtyjä.

No on toi nyt kohtuuttoman kallis reissu päiväkotiretkeksi ja vaikka olisi halvempikin, niin olisi pitänyt ilmoittaa aikaisemmin. Ainakin kahta viikkoa aikaisemmin.
Huonoa organisointia päiväkodilta.

no meinaatko että ne kaikki niko-petterit ottaa mukaan joilla ei ole varaa? tulis päiväkodille aika kalliiksi. itsestäänselvyyshän se on että mukaan ei pääse jos ei ole varaa

Sitä se on. Jos ei ole varaa maksaa niin ei lähde, ei sitä kenenkään muunkaan tarvitse kustantaa teille.

Ihan itse tässä maksetaan niin lasten luokkaretket kuin eskariretketkin. Ja ihan vapaaehtoisesti. Pakko ei ole maksaa mutta sitten ei myöskään lähde.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Porho
Alkuperäinen kirjoittaja eikö oikeasti löydy rahaa;29841335:
Siis eikö mistään mitenkään löytyisi sen verran rahaa? Aika vaikea uskoa kun kyse on muutamista kympeistä. Itsellä ei olisi sydäntä jättää lasta reissusta kun kerran KAIKKI muut menee :( Eikö löydy mitään myytävää nettikirpparilla, lastenvaatetta tai tavaraa esim? Oisin kyllä itse vaikka ilman ruokaa jos olisi noin tiukkaa. Eikö ole oikeasti edes lähipiiriä sen vertaa jolta voisi lainata? Lupaukset myömmin tehtävästä reissutaon ihan yhtä tyhjän kanssa, pettymys tulee siit että jää ulkopuollle muiden jutuista ikä näytelmästä itsestään. Ja todellakin ihmetyttää jos e ole mitään puskurirahastoa elämässä josta ei paia kymppiä saa revittyä..

Aloituksessani jo pyysin, ettei tällaisia "ihmettelyviestejä" varattomuudesta tule. Tämän ainoan kerran vastaan. Oli puskurirahasto, meni kesärenkaisiin kun uusien osto tuli yllätyksenä. Ei kaikilla ole säästötilejä tai ylimääräistä rahaa. Minä opiskelija, mies töissä ja monta lasta. Säästetään kyllä, nyt säästöt käytetty. Tämä asia keskusteltu. Ei ollut aloituksen ydinasia.

[QUOTE="Vieras.";29841353]Ei asioista ilmoita noin lyhyellä varoitusajalla.
Tuo olisi pitänyt olla tiedossa kk aikasemmin.
Yksityinen päiväkoti siis kyseessä.
Kuntien reissut ilmaisia tai talkoilla tehtyjä.[/QUOTE]

Joo, ihan on KUNNALLINEN päiväkoti. Ja pitää maksaa kun puolet on kerätty jollain tempauksilla ja talkoilla. Puolet jää vanhemmille maksettavaksi. Ja todellakin viikkoa aiemmin sain tietää tästä eli eilen.

Periaatteessa onnistuisi, mutta en halua. Ei ole mielestäni oikein, että vanhemmat joutuvat lainaamaan rahaa päiväkodin retkeä varten, jota vanhemmat eivät ole suunnitelleet tai saaneet päättää siitä. Pitää sitten lainata rahaa, että lapsi pääsee reissuun, josta hänelle on hehkutettu että miten kivaa siellä onkaan, sano äidille että pitää päästä reissuun (näin lapsi sanoi mulle). Aloitimme päiväkodissa pari kuukautta sitten ja nyt jo tulee joku "kahnaus".

On toi munkin mielestä omituisen huonoa tiedottamista ja kallis reissu, mutta ei se sun lapsen vika ole. Lainaisin rahat retkeen, ja selvittäisin asian päikyn kanssa sitten erikseen.

Huh, kuinka kallis retki! Ikinä en ole tehnyt noin kallista retkeä lapsiryhmän kanssa. Ehkä pääkaupunkiseudulla on sitten enemmän tarjontaa, kun liput maksavat n. 7-8 € ja olemme päässeet kulkemaan julkisilla teatteriin. Ja mikä järki on ostaa eväät kanttiinista? Eikö niitä voisi vanhemmat pakata mukaan? Joku pillimehu ja karjalanpiirakka tulisi paljon halvemmaksi, kun ottaa kotoa mukaan.

Lisään vielä, että ne keillä ei ole varaa, ei lähde. Ei muiden tarvitse maksaa toisten reissua. Tosi harmillista kyllä, jos jää retki väliin.

Viimeksi muokattu:
Tosiaan vähän lyhyellä varoitusajalla ilmoittivat, mutta jos ei onnistu lippujen maksaminen niin silloin lapsi yksinkertaisesti jää siihen pienempien ryhmään. Ikävä juttu, että lipusta tuli kompastuskivi ja on sen verran hintava... mutta turha kai on enää nykypäivänä odottaa eriryiskohtelua.

• Tykkää
Reactions: Porho

Itse lainaisin tossa tilanteessa. Mun mielestä tärkeämpää lapsen päästä mukaan kuin itse pitää jääräpäisesti kiinni periaatteistani tossa tilanteessa. Mut joo, päiväkoti ois kyllä voinut hiukan aiemmin tosta retkestä ilmotella, et ois osannut varautua paremmin.

• Tykkää
Reactions: Sekä että
Viimetipassako ilmoitus :D
Meille (eritys)lapsen opettaja ilmoitti armollisesti Torstaina 24.4 iltapäivällä wilman välityksellä että tiistaina
eli eilen (29.4) on sitten luokkaretki,
ei siinä muuten mitään mutta kun piti lapsen terapia perua tuon retken vuoksi :( ei kovin ollut terapeutti milissään kun näin viimetipassa ilmoitin että perutaan terapia, juu anteeksi vain kun opettaja ilmoitti armollisesti nyt vasta.
Ja kyllä, opettaja tietää että tiistaisin lapsellani on tuo terapia joten olisihan hän voinut vaikka 2viikkoa etukäteen ilmoittaa retkestä.

On kyllä aika hintava reissu järjestetty. Ei kaikilla tosiaan ole ikinä, koskaan, missään tilanteessa noin isoja summia laittaa edes omana vapaa-aikana. Tuo summa on monen perheen puolen viikon ruokarahat. Reissusta maksuineen olisi tullut tiedottaa hyvissä ajoin, viikko ennen on liian vähän.

Meidän muksun päiväkodissa oli viime syksynä kaksi teatterireissua, molemmat alla 10e keikkoja ja samalla paikkakunnalla, kävellen menivät. Rahoja ei kiristetty meiltä vanhemmilta sillä, että ilman maksua muksu ei pääse vaan sanottiin, että maksulla ei ole kiirettä, maksatte sitten kun sopii. No, meillä muutenkin harvinaisen ihana päiväkoti.

Ikinä en päiväkotireissusta noin paljon maksaisi :O Ihan älyttömän hintainen! Ja todellakin aivan liian lyhyt "varoaika". Toki ymmärrän senkin ettei lapsi pysty tuossa tilanteessa reissulle lähtemään. Jos mulle ja lapselleni kävisi noin, niin ottaisin varmaan itse reissupäiväksi lomaa ja tekisin lapsen kanssa yhdessä jotain mielekästä puuhaa, mikä onnistuisi edullisemmin (ei varmasti ole kovin vaikea keksiä halvemmalla jotain touhua).

Yhteistyössä