Onko se oikeesti jotenkin teidän pussista pois, jos hoitajat saiskin palkankorotuksen???

  • Viestiketjun aloittaja Äiti, mutta myös sh
  • Ensimmäinen viesti
ei jaksa kirjautua
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja huutopää:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kyllä hoitajat ansaitsee lisää liksaa.
Oonkin vuosia ihmetelly, miten niin raskaasta ja kiireisestä työstä saa niin huonoa palkkaa.
Keskussairaaloissakin hoitajat tekee kaiken, silti lääkärit käärii rahat vaikka eivät välttämättä tee yhtään mitään.
Tai sellasen käsityksen ainakin potilaana oon saanu.
:LOL:
saanen olla toista mieltä kanssasi
Ihan vapaasti saat olla.
Mutta näin minä potilaana ajattelen ja olen omin silmin todennut.
No mä sitten saan varmaan olla myös eri mieltä :LOL:

Mut vakavasti sanoen, mun mielestä lääkärit ansaitsee liksansa. Se osa siitä, minkä asiakas näkee lääkärin työstä, on aika hiton pieni. Riippuu tietysti paikasta ja siitä miten lääkäri asennoituu työhönsä.. Mut yleisesti ottaen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja huutopää:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kyllä hoitajat ansaitsee lisää liksaa.
Oonkin vuosia ihmetelly, miten niin raskaasta ja kiireisestä työstä saa niin huonoa palkkaa.
Keskussairaaloissakin hoitajat tekee kaiken, silti lääkärit käärii rahat vaikka eivät välttämättä tee yhtään mitään.
Tai sellasen käsityksen ainakin potilaana oon saanu.
:LOL:
saanen olla toista mieltä kanssasi
Ihan vapaasti saat olla.
Mutta näin minä potilaana ajattelen ja olen omin silmin todennut.
usein potilaana olen minäkin ollut joten omista kokemusistani tämän sanon. myös lapseni ovart paljon sairastellet
 
ei jaksa kirjautua
Tuohon piti tulla "..MYÖS lääkärit ansaitsee liksansa." En väitä etteivätkö hoitajat ansaitsisi omaa palkkaansa korotuksineen. Tosin mun mielestä aiemmin esitetty korotus olisi ollut aika kohtuullinen.

Ja vielä: kyllä, kyllä se on veronmaksajan pussista pois. Jostain se raha on vaan pakko korotuksiin ottaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kyllä hoitajat ansaitsee lisää liksaa.
Oonkin vuosia ihmetelly, miten niin raskaasta ja kiireisestä työstä saa niin huonoa palkkaa.
Keskussairaaloissakin hoitajat tekee kaiken, silti lääkärit käärii rahat vaikka eivät välttämättä tee yhtään mitään.
Tai sellasen käsityksen ainakin potilaana oon saanu.
Sairaalassa - varsinkin vuodeosastolla - varmaan tuollaisen käsityksen saakin, mutta vastaavasti tk:ssä, jossa lääkärissä käydessäsi et edes tapaa yhtään hoitajaa, saa käsityksen siitä, että lääkärit tekee kaiken duunin ja silti hoitajillekin maksetaan palkkaa. Olen kyllä aika varma, että ne hoitajatkin tk:ssa tekevät töitä, vaikkei heitä siellä vastaanotolla käydessään näekään. Ja sama sairaalassa: lääkäritkin tekevät töitä, vaikkeivät potilaan vieressä jatkuvasti olekaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja huutopää:
Ei ole, mutta on paljon muitakin huonosti palkattuja aloja, mutta kun ovat miesvaltaisia niin siitä ei nosteta haloota
Missä miesvaltaisella alalla maksetaan bruttona alle 1750e/kk (sh palkka noin suurinpiirtein)?

Metallialalla, teollisuudessa. Mun ukolleni mm. paljon on tehtaiden väkeä joilla tosi surkea palkka. Meidän yhteinen talous ja tulevaisuus lepää oikeestaan tämä tehyn palkkaneuvottelun harteilla, kun itse opiskelen sairaanhoitajaksi. Toivona olis, että edes toisella meistä olisi kohtalainen palkka.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kyllä hoitajat ansaitsee lisää liksaa.
Oonkin vuosia ihmetelly, miten niin raskaasta ja kiireisestä työstä saa niin huonoa palkkaa.
Keskussairaaloissakin hoitajat tekee kaiken, silti lääkärit käärii rahat vaikka eivät välttämättä tee yhtään mitään.
Tai sellasen käsityksen ainakin potilaana oon saanu.
Sairaalassa - varsinkin vuodeosastolla - varmaan tuollaisen käsityksen saakin, mutta vastaavasti tk:ssä, jossa lääkärissä käydessäsi et edes tapaa yhtään hoitajaa, saa käsityksen siitä, että lääkärit tekee kaiken duunin ja silti hoitajillekin maksetaan palkkaa. Olen kyllä aika varma, että ne hoitajatkin tk:ssa tekevät töitä, vaikkei heitä siellä vastaanotolla käydessään näekään. Ja sama sairaalassa: lääkäritkin tekevät töitä, vaikkeivät potilaan vieressä jatkuvasti olekaan.
nO NII-IN. kUNHAN NYT KÄRJISTIN TAAS. kYLLÄ NE LÄÄKÄRITKIN PALKKANSA ANSAITSEVAT,,, AINAKIN MUUTAMA NIISTÄ.

oHO, TULI VAhingossa isolla en ehdi korjata, tumti alkaaa... mooooii

 
En tiedä miten muissa kunnissa, mutta ainakin meilläpäin lääkärit, jotka ovat vakituiseksi tulleet kunnalliseen tk:n töihin ovat kunnan rikkaimpia. Ja oikeastaan ainuita "ökyjä" kunnassa..perässä sitten tulevat yrittäjät, apteekkari mm., suuret maatilalliset...
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Ninsku05:
En tiedä miten muissa kunnissa, mutta ainakin meilläpäin lääkärit, jotka ovat vakituiseksi tulleet kunnalliseen tk:n töihin ovat kunnan rikkaimpia. Ja oikeastaan ainuita "ökyjä" kunnassa..perässä sitten tulevat yrittäjät, apteekkari mm., suuret maatilalliset...[/quote

:LOL: sekin on suhteellista. Ehkä jos kunnassa on vain eläkeläisiä niin varmasti lääkäri voikin olla "rikas" mutta lääkärin ammatilla ei kyllä rikastumaan pääse. Ainakin täällä etelä-suomessa lääkäri on keskituloinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kyllä hoitajat ansaitsee lisää liksaa.
Oonkin vuosia ihmetelly, miten niin raskaasta ja kiireisestä työstä saa niin huonoa palkkaa.
Keskussairaaloissakin hoitajat tekee kaiken, silti lääkärit käärii rahat vaikka eivät välttämättä tee yhtään mitään.
Tai sellasen käsityksen ainakin potilaana oon saanu.
Noh, mitä itse olen keskussairaalassa käynyt ja terveyskeskuksessa ja tyttökin kun joutuu vähän väliä kulkemaan lasten polilla niin eipä ne lääkäritkään siellä kyllä laiskottele!! Lääkäreillä kuitenkin on päävastuu määräyksistä, potilaiden vastaanotosta, resepteistä, puhelinajoista jne. En väheksy hoitajia, olen kyllä nähnyt tytön parin viikon sairaalajakson ajan mitä se homma on, mutta olen nähnyt myös mitä se on lääkäreilläkin.

 
vieras
Mutta loppuuko hoitajien rutina, kun saa rahaa enemmän taskuun? Onko se sitte niin, että niitä paskahommia tehdään sitten hymyssä suin ja ajatellaan, että kyllähän mulle tästä hyvin maksetaan. Eikös kuitenkin olis järkevintä, että käytettäs ne rahat uusien virkojen käyttöön ja näin ollen hoitajien raskas työtaakka kevenis. En kuitenkaan usko, että sillä lihavammalla rahapussilla se työn määrä jotenkin muuttuis.
 
Kyllähän se tietysti on veronmaksajien pussista pois, mutta kyllä mä prosentin tai kaks olisin valmis maksamaan enemmän veroja, että hoitajat sais sen palkan, mikä niille mun mielestä kuuluu!! Tekevät kuitenkin todella arvokasta työtä!!!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta loppuuko hoitajien rutina, kun saa rahaa enemmän taskuun? Onko se sitte niin, että niitä paskahommia tehdään sitten hymyssä suin ja ajatellaan, että kyllähän mulle tästä hyvin maksetaan. Eikös kuitenkin olis järkevintä, että käytettäs ne rahat uusien virkojen käyttöön ja näin ollen hoitajien raskas työtaakka kevenis. En kuitenkaan usko, että sillä lihavammalla rahapussilla se työn määrä jotenkin muuttuis.
Tässä kaiketi onkin kysymys siitä, että jo nyt on pilvin pimein työpaikkoja tarjolla hoitajille, mutta kun ei ole hakijoita. Hoitajia ei kiinnosta työ pienellä palkalla. Vaihdetaan alaa, vaihdetaan maata tai ei alunperinkään lähdetä opiskelemaan hoitoalalle.

 
Minä sairaanhoitaja ja kotiäiti, jään työstäni pois hoitaakseni sairasta lastani.

Täällä keskustelupalstalla kehitetaan menemään yksiyiselle, kun "sieltä saa parempaa palvelua". Vakuutusyhtiö ne käynnit maksaa ja vakuutusrahat tulevat meidän vakuutuksenottajien pusseista, raha kiertää. Kaikilla ei ole varaa yksityisiin, siksi julkinen sektori tulisi myös olla hyväpalkattua ja hyvät hoitajat. Ja mitä tulee lääkärit vs. sairaanhoitajat... Kokenut sairaanhoitaja tekee päätöksiä, jonka lääkäri allekirjoittaa. Olenpa kuullut nuoren kirurgin sanovan vanhalle hoitajalle, että mitenkäs tässä tulisi tehdä. Sairaanhoitaja tekee monen ammattiryhmän töitä, siivoaa, antaa lääkkeitä, tutkii ennen lääkäriä, terapoi yms...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninsku05:
En tiedä miten muissa kunnissa, mutta ainakin meilläpäin lääkärit, jotka ovat vakituiseksi tulleet kunnalliseen tk:n töihin ovat kunnan rikkaimpia. Ja oikeastaan ainuita "ökyjä" kunnassa..perässä sitten tulevat yrittäjät, apteekkari mm., suuret maatilalliset...[/quote

:LOL: sekin on suhteellista. Ehkä jos kunnassa on vain eläkeläisiä niin varmasti lääkäri voikin olla "rikas" mutta lääkärin ammatilla ei kyllä rikastumaan pääse. Ainakin täällä etelä-suomessa lääkäri on keskituloinen.
No ei ainakaan meidän kunnassa, kun ollaan tuossa ison kaupungin nurkkakuntana..näin varmasti muuttotappiokunnissa, minne ei muutenkaan saa edes rahalla välttämättälääkäriä houkuteltua..Siis ihan veropörssistä olen tietoni katsonut, enkä väitä, että se olis joka paikassa samoin. Toki nämä lääkärin ovat jo toistakymmentävuotta nyt virassaan olleet, että sinä aikana varmasti on liksa noussut. Ja varmasti lääkärien palkat tulee nousemaan, se on selvä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan missään laskelmia, kuinka paljon veroprosentti nousee, jos hoitajat saavat haluamansa??
Tuskin, kun sehän on täysin kuntakohtaista. Jossain kunnassa ei varmaan tarvitse nostaa veroäyriä yhtään (esim Kauniaisella luulisi rahojen riittävän muutenkin) ja toisissa pitää.

 
pullataikina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan missään laskelmia, kuinka paljon veroprosentti nousee, jos hoitajat saavat haluamansa??
Se näkyy eri kunnissa eri tavalla, toisilta lähtee koko terveydenhuolto, toiset nostavat veroäyriä, kiinteistöveroa ym.
Se näkyy eri palvelumaksuissa, terveyskeskuksien ja sairaaloiden resursseissa ja erityisesti laitteista (joita kunnilla ja kaupungeilla ei ole vara ostaa).
 
Katriina _
Luultavasti se ois jollain tapaa välillisesti pois, terveydenhuollon yms. kunnallisissa maksuissa, jotka väistämättä nousevat hoitajien roiman palkankorotuksen ansiosta.

En kuitenkaan vastusta palkankorotuksia siksi, vaan siksi, että ne eivät minusta oikeasti tunnu kovin perustelluilta työn vaativuuteen jne. nähden. Palkkaus on mielestäni tällä hetkellä kohtuullisella tasolla. Niin ja toi vaade saada palkat muiden teollisuusmaiden kanssa samalle tasolle - huh, eihän ne Suomessa muillakaan aloilla ole muiden teollisuusmaiden tasolla.
 
ohjelmistosuunnittelija
Uutisissa oli juuri, että erikoislääkärien minimipalkkoja nostetaan reilusti. http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-10-04,104:2:489962,1:0:0:0:0:0:

Eli saavat jopa 17% palkankorotuksen, perusteluna palkkaerojen kasvattaminen. Taisi kuntatyönantaja tuohon suostua aika helpolla, eikä pahemmin valitellut että rahat ei riitä.

Mielestäni sama kuuluisi sairaanhoitajille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta loppuuko hoitajien rutina, kun saa rahaa enemmän taskuun? Onko se sitte niin, että niitä paskahommia tehdään sitten hymyssä suin ja ajatellaan, että kyllähän mulle tästä hyvin maksetaan. Eikös kuitenkin olis järkevintä, että käytettäs ne rahat uusien virkojen käyttöön ja näin ollen hoitajien raskas työtaakka kevenis. En kuitenkaan usko, että sillä lihavammalla rahapussilla se työn määrä jotenkin muuttuis.
Mä olen miettinyt ihan samaa. Ei se raskas työ yhtään kevene vaikka palkka nousee, mutta kevenis, jos palkattais lisää työvoimaa. Ja kyllä mä uskon, että tulijoita ois näillä nykyisilläkin palkoilla, jos työ muuttuis inhimillisempään suuntaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:
Luultavasti se ois jollain tapaa välillisesti pois, terveydenhuollon yms. kunnallisissa maksuissa, jotka väistämättä nousevat hoitajien roiman palkankorotuksen ansiosta.

En kuitenkaan vastusta palkankorotuksia siksi, vaan siksi, että ne eivät minusta oikeasti tunnu kovin perustelluilta työn vaativuuteen jne. nähden. Palkkaus on mielestäni tällä hetkellä kohtuullisella tasolla. Niin ja toi vaade saada palkat muiden teollisuusmaiden kanssa samalle tasolle - huh, eihän ne Suomessa muillakaan aloilla ole muiden teollisuusmaiden tasolla.
Sanoo ihminen, joka ei tiedä mistä puhuu. Itse aloitin työt yliopistollisessa keskussairaalassa sairaanhoitajana kuukausi sitten. Olen aivan pöyristynyt siitä kiireestä ja resurssien vähäisyydestä, vain pakolliset työt ehditään tekemään. Hoitajilla on oikeus vaatia vaaativasta työstä kunnon palkkaa. Hoitajia ei voi syyttää siitä, jos verovaroin kustannettu terveydenhuolto alkaa olla tiensä päässä
 

Yhteistyössä