Onko se nykyään jotenkin outoa jos ei ota vauvan sukupuolta selville ultrassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Mulla on nyt rv26 ja en oikeesti ymmärrä kun kaikki ihmiset kysyy heti ekana "Kumpi se on?" Sitten kun vastaan että me ei otettu sitä selville niin jotkut kysyy hämmästyneenä "Ai miksi!?" Paras oli ehkä isäni naisystävä joka ihmetteli että miten voimme ostaa vaatteita tai yhtään mitään tavaroita :D No öö, löytyy niitä vaatteita ja tarvikkeita myös neutraaleja sävyjä, eli unisex.

Siis mitä ihmettä? Onko se nykyään jotenkin vanhanaikaista sitten että ei oteta sitä sukupuolta selville? :D

Ja lisään vielä, että se on kans mietityttänyt että kun monet nimenomaan kysyy että "Kumpi se on?" kuin olettaen että me varmasti tiedämme. Harva kysyy että "Tiedättekö kumpi se on?" :D

Ei ole. Me ei haluttu tietää ekassa raskaudessa kumpi tulee. Sitten toisessa jo kutkutti ajatus kumpi tulee ja kolmannessa halusin jo varmaksi tietää. Kolme tyttöä meillä niin kaikki ollutkin jo valmiina.

No ei ole.

Tai sanotaanko niin, että jos minä en ottaisi omassa raskaudessani sukupuolesta selvää, se olisi kaikkien lähipiiriläisten mielestä todella outoa. Mutta toisaalta lähipiiristä löytyy niitäkin, jotka hyvin epätodennäköisesti haluavat sukupuolta ennakkoon tietää ja jos he yhtäkkiä sitä ultrassa kysyisivätkin, tuntuisi se todella oudolta.

Unisex on mielestäni vähintäänkin yliarvostettua ja se tunkee jo korvistakin ulos. Varmasti moni muukin ajattelee näin, eikä halukkuutta siis juurikaan löydy sille, että vauvaa puetaan siten, ettei kukaan ulkopuolinen kykene vauvan sukupuolta toteamaan.

Mekään ei kysytty kummankaan lapsen sukupuolta etukäteen, mies halusi säilyttää yllätyksenä, itse olisin ollut utelias tietämään. :)

Toisaalta taas ehkä en kuitenkaan, sillä nuo sukupuoliarviot on lähipiirissä menneet pieleenkin. Vähänkö ottaisi päähän jos olisi kaappi täynnä vaaleanpunaista ja syntyisikin poika. :D

[QUOTE="Lissu";28256447]Mekään ei kysytty kummankaan lapsen sukupuolta etukäteen, mies halusi säilyttää yllätyksenä, itse olisin ollut utelias tietämään. :)

Toisaalta taas ehkä en kuitenkaan, sillä nuo sukupuoliarviot on lähipiirissä menneet pieleenkin. Vähänkö ottaisi päähän jos olisi kaappi täynnä vaaleanpunaista ja syntyisikin poika. :D[/QUOTE]

Mulla on onneksi joka raskaudessa ollut aina useampi ultra, jolloin olisin sitten kerennyt kipaisemaan vielä kaupan kautta vaatteiden värimaailman uusimisen vuoksi ennen vauvan syntymää :)

Ei ole kysytty kummastakaan lapsesta sukupuolta etukäteen. Suurin osa kyllä taitaa sen nykyään selvittää, koska kätilö ihmetteli molemmilla kerroilla synnytyksen kuluessa, että emmekö vielä tiedä sukupuolta. :)

Me ei menty erikseen ultraan sitä varten, mutta kun kerran pikkuherra kääntyi suotuisasti rakenneultrassa esitellen sen merkitsevän kohdan niin otin tiedon haltuuni siltä istumalta. Nimi oli pohdittuna kummallekin. Värimaailma valittu jo etukäteen, että pääosin vihreää, koska on Datan lempiväri. Äitini ryntäsi tänään kaupoille ostamaan "meidän Vikille" miehekkäämpiä vaatteita, mitä ne sitten onkaan.

Aiemmissa raskauksissa ovat lääkärit veikanneet jotain, mutta varmuutta ei ole ollut. Itselle kiva tietää, kuka kehoani asuttaa. On konkreettisempaa.

Itse olen aina utelias tietämään ystävien tulevien lasten sukupuolen. Tosin muotoilen asian yleensä siten, että milloin saatte tietää ja haluatteko tietää. Jos kertovat etteivät halua tietää, osaa olla kyselemättä. Minua ei ihmetytä jos joku ei halua tietää sukupuolta. Toiset haluaa jännätä loppuun asti. :)

en ole sukupuolta halunnut selvittää raskausaikana missään 3 raskaudesta. Kyllä sitä on ihmetelty lähipiirissä ja jokunen melkein hermostunutkin kun "ei suostuta paljastamaan". Ei vaan osa uskonut, että ei meilläkään sitä tietoa ole.

En ole tiennyt kummankaan vauvan sukupuolta etukäteen. Kuopuksen kohdalla asiaa kysyttiin, mutta hän ei suostunut näyttämään värkkejään ultraajalle, joten yllätykseksi jäi. Molemmille lapsille on ostettu etukäteen vaatteita ja tavaroita kaikissa väreissä, ainoastaan vaaleanpunaiset ja siniset on jääny kauppojen hyllyille, niitä on sitten saanut vauvalahjoiksi yllinkyllin. Vaunut ostin oman lempivärin mukaan.

No ei ole.
Unisex on mielestäni vähintäänkin yliarvostettua ja se tunkee jo korvistakin ulos. Varmasti moni muukin ajattelee näin, eikä halukkuutta siis juurikaan löydy sille, että vauvaa puetaan siten, ettei kukaan ulkopuolinen kykene vauvan sukupuolta toteamaan.

No en minä ainakaan osta niitä unisex vaatteita/ tuotteita tuon takia :D minusta vaan just esim. valkoiset, ruskeat ja harmaat nallekuosiset vaatteet sopii molemmille. Ja esim. vihreä on sellainen väri joka käy molemmille. Ja kyllä sitten aion ostaa ihan selkeitä tyttö/poika vaatteita kun lapsi on syntynyt.

En näe unisexvaatteita mitenkään yliarvostettuina, höpöhöpö :D

• Tykkää
Reactions: Tatja
Mun oli pakko saada tietää, koska pelkäsin pettyväni sukupuoleen sitten synnytyksessä. Siinä hormonihuuruissa asiat tuntuivat muutenkin niiin isoilta.. Nyt kun toista odotan, niin otan chillimmin, vaikkakin halusin myös tämän lapsen sukupuolen selvittää. :)

[QUOTE="Mie";28256524]No en minä ainakaan osta niitä unisex vaatteita/ tuotteita tuon takia :D minusta vaan just esim. valkoiset, ruskeat ja harmaat nallekuosiset vaatteet sopii molemmille. Ja esim. vihreä on sellainen väri joka käy molemmille. Ja kyllä sitten aion ostaa ihan selkeitä tyttö/poika vaatteita kun lapsi on syntynyt.

En näe unisexvaatteita mitenkään yliarvostettuina, höpöhöpö :D[/QUOTE]

En mä asiaa siten tarkoittanutkaan, ettäkö unisexiin lapsensa pukevat haluavat tietoisesti "peitellä" lapsensa sukupuolta. Vaan nimenomaan niin, että koska mulle se on tietyllä tapaa tärkeätä, että ihmiset lapseni sukupuolen huomaavat, korostan sitä vaatetuksella.

On meilläkin vauvalle valkoista, mutta lähinnä puolipotkareina tms. jolloin toivonkin, että vaate olisi neutraali. Valkoisiin puolipotkareihin kun voit yhdistää mitä tahansa...vihreisiin sen sijaan ei (mielestäni) voi.

Periaatteessa mikä tahansa väri sopii molemmille. Meidän vauvalle hankin pinkkejä collareita, jotka päätin ottaa käyttöön riippumatta siitä, kumpaa sukupuolta vauva on. Muut sen "päivän asun" vaatteet valitaan sitten selvemmin sen mukaan, kumpaa sukupuolta lapsi edustaa.

Mä olen laiska lähtemään ihan pienen vauvan kanssa kaupoille. Ja toisaalta tykkään ihan hirmuisesti ostella lastenvaatteita, joten mulle passaa se tyyli, että otan sukupuolen selville ennakkoon ja ostan vaatteet sitten sen mukaan. Joku toinen taas toimii tyytyväisenä toisin.

[QUOTE="vieras";28256509]en ole sukupuolta halunnut selvittää raskausaikana missään 3 raskaudesta. Kyllä sitä on ihmetelty lähipiirissä ja jokunen melkein hermostunutkin kun "ei suostuta paljastamaan". Ei vaan osa uskonut, että ei meilläkään sitä tietoa ole.[/QUOTE]

Sama juttu, jotkut hermostuneet kun olemme sanoneet ettemme tied' eikä haluta tietää! On ihmetelty joko sitä, että miksei kysytä ja sittne on ihmetelty miksei kerrota vaan valehdellaan ettei tiedetä... siis valehdellaan joidenkin mielestä, ku ei itsekään tiedetä!?

Esikoisesta en tosiaan halunnut tietää, enkä tästä kakkosestakaan. Minulle on tärkeintä se rakenneultran perimmäisen tarkoutuksen tulos eli onko kaikki olennainen ok vauvalla. Kun muutenkin houtojen tuloksena saatu alulle, niin pelkkä tieto vauvasta riittää en tarvitse enenmpää...

Alkuperäinen kirjoittaja ei etukäteen;28256646:
Sama juttu, jotkut hermostuneet kun olemme sanoneet ettemme tied' eikä haluta tietää! On ihmetelty joko sitä, että miksei kysytä ja sittne on ihmetelty miksei kerrota vaan valehdellaan ettei tiedetä... siis valehdellaan joidenkin mielestä, ku ei itsekään tiedetä!?

Esikoisesta en tosiaan halunnut tietää, enkä tästä kakkosestakaan. Minulle on tärkeintä se rakenneultran perimmäisen tarkoutuksen tulos eli onko kaikki olennainen ok vauvalla. Kun muutenkin houtojen tuloksena saatu alulle, niin pelkkä tieto vauvasta riittää en tarvitse enenmpää...

Me kysyttiin sukupuoli ja se tarkoitti tietenkin sitä, että se oli kaikkein tärkeintä ultrassa. :laugh: Palstamammamaista kommenttia sinulta. :D

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="...";28256355]Enemmistöllä näyttää olevan jonkinlainen pakkomielle sukupuolesta ja kaikesta siihen liitetystä sosiaalisesta normistosta. Ei siinä mitään järkeä olekaan.[/QUOTE]

Joo juuri siksi kysyimme, kamala pakkomielle. :D Onpas taas arvoladattua kommenttia niiltä jotka eivät halunneet tietää ja niiiiiiiiin ollaan sukupuolisensitiiviä ja vähän parempaa olevinaan. :laugh:

Me ei selvitetty ekasta (silloin sillä ei tuntunut olevan väliä), mutta tokasta selvitettiin (silloin sillä tuntui olevan väliä). Eli olet varmaan 50/50 outo ja normaali ;)

90-luvulla kun ensimmäiset lapset sain, ei sukupuolta edes tutkittu. Ensimmäisen kerran sain tietää sukupuolen etukäteen v. 2004 yliaikaiskontrollissa, jolloin menin ja ostin ensimmäisen "sukupuolisidonnaisen" vaatteen.

Sen jälkeen on sukupuoli kerrottu/kysytty etukäteen. Vuonna 2007 huomasin, kuinka tärkeä tieto se oli minulle. Poika kuoli kohtuun, mutta olin "onnellinen" siitä, että tiesin synnyttäväni poikaa, meidän Väinöä eikä vain yleisesti vauvaa. Minulle siitä lapsesta tulee jotenkin todellisempi jo kohdussa omana itsenään, kun tiedän kumpi on.

[QUOTE="hehe";28256696]Me kysyttiin sukupuoli ja se tarkoitti tietenkin sitä, että se oli kaikkein tärkeintä ultrassa. :laugh: Palstamammamaista kommenttia sinulta. :D[/QUOTE]

No ensinkään en ole mikään "palstamamma" vaan nyt vasta kakkosta odottaessa käynyt täällä satunnaisesti...

Tuosta sukupuolen kysymisestä on minulle jäänyt sellainen kuva, että ne jotka ovat varmuudella sen halunneet tietää, ovat maksaneet ylimääräisen 3d ultran. Sellaista turhaa ultraa lähinnä tarkoitin. Tavallisessa julkisessa ultrassa se sukupuoli kun ei ole 100% varma aina. Muutamia ystäväpariskuntia tiedän, joille ostettu tavarat ja vaatteet sanotun sukupuolen mukaan ja sitten onkin ultrassa "luvattu" poika ollut tyttö.

Jokainen kysyköön sukupuolta, mutta voisi sitten ymmärtää myös niitä joille sillä tiedolla ei ole mitään merkitystä. Kuten minulle. Aivan sama tuleeko ystävälle tai itselle tyttö vai poika...

Yhteistyössä