Onko se normaalia, että peruskoulussa -eskarista lähtien- tönitään ja hakataan ja haistatellaan kaikille päin näköä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Olen hieman huolissani, enkä tiedä oikein mitä tekisin.

Vanhin lapsistamme on aloittanut vasta eka luokan ja toinen muksuista eskarin. Eskari-ryhmässä on tuttavaperheemme poika.
Mies on nyt tän viikon ollut tietystä syystä tyttömme mukana eskarissa, touhunnut siellä muidenki lasten kanssa välitunnit ja saanut seurata sitä kouluelämää.

Pienoisen järkytyksen aiheutti meille tämä tuttavaperheemme poika, jota olemme pitäneet hyvinkin kilttinä ja fiksuna kaverina.
Mies ei suuremmin ole hänen käytökseensä vielä koulussa puuttunut, seurannut lähinnä tilannetta ja pähkäillyt kanssani, mitä tekisimme vai tekisimmekö mitään...?
Poika kiusaa toisia ihan lakkaamatta. Tönii, pukkii, kaataa, haistattelee, näyttää keskaria jne. Ihan joka ikinen välitunti ja joka välissä, kun tilaisuus tarjoutuu. Kiusaamisen kohteena on pääasiassa vähän vanhemmat tytöt ja tytöt enemmänkin. Yhtä hieman pullukkaa tyttöä tönii ahkeraan ja oli työntänyt mäeltä alas yks päivä, oli loukannut kätensä.
EN OSAA OLLA PUUTTUMATTA!!! Pistää niin vihaksi!!!
Opettaja oli tietoinen tuosta käden loukkaamisesta ja oli vaatinut anteeksipyytöä, en tosin tiedä, menikö asiasta vanhemmille mitään tietoa.

Onko tämä ihan normaalia kouluissa vai eikös tähän jo tulisi puuttua????
Poika on vasta eskarissa ja noilla elkeillä, mitä siitä tulee vuosien myötä, en uskalla edes ajatella! En voi SIETÄÄ minkäänlaista koulukiusaamista ja mielestäni sitä tulee kitkeä aktiivisesti.
Mies kävi vasta syömässä kotona ja meni koululle takas. Pähkäilimme, mitä teemme.

a) juttelemme asiasta opettajan kanssa ja pyydämme tarkkailemaan pojan käytöstä?
b) otamme asian esille pojan vanhempien kanssa, koska ovat kavereitamme?
c) jotain muuta?

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
ei ole normaalia, eikä suvaittavaa, vaikkakin liian yleistä :ashamed:

Vastaukseni on d) kaikki luetellut

Pelkään, että vanhemmat tykkäävät huonoa, jos menemme sanomaan...vaikka toki sanon silti, jos se on ihan ok näin yleensä!

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoton:
Pelkään, että vanhemmat tykkäävät huonoa, jos menemme sanomaan...vaikka toki sanon silti, jos se on ihan ok näin yleensä!

Tykätkööt mitä tykkäävät, kyseessä on kuitenkin iso asia. Asiat neutraalisti asioina, ilman syyttelyä ja osoittelua.

Minä vähän luulen, että asiaan on jo puututtu koulun toimesta. Toki voittehan te opettajan kanssa ottaa asian puheeksi, luulen vain, että ette siitä paljoa kostu vielä tässä vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
kumpi parempi... vanhemmat tykkäävät huonoa, vai poika saa jatkaa touhujaan...

Mutta onko se ensisijaisesti opettajien tehtävä informoida vanhempia? Emme tiedä, ovatko jo informoineet ja missä mennään...mies aikoi jutella opettajan kanssa vielä tänään. Tuntuu, että vaikea olla sanomatta! Raivostuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Minä vähän luulen, että asiaan on jo puututtu koulun toimesta. Toki voittehan te opettajan kanssa ottaa asian puheeksi, luulen vain, että ette siitä paljoa kostu vielä tässä vaiheessa.

"vielä tässä vaiheessa"? Mihin vaiheeseen pitää odottaa?
Toivotaan, että ongelma on tiedossa.

Ensinnäkin opettaja ei voi teille kertoa mitään oppilaan asioista ja edes siitäkään, onko asialle jo alettu mitään tekemään. Käytöshäiriöiset lapset kyllä hyvinkin usein 'huomataan' juuri eskarissa ja siihen puututaan, mutta se saattaa viedä aikaa.

Varmistakaa ensi tilassa onko ope tietoinen tilanteesta. Olen ope itsekin ja tiedän että joskus tämmöiset ikävätkin tilanteet voivat jäädä huomaamatta ja asioita on tietenkin helpompi hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Olisi todella väärin, myös kiusaajaa kohtaan, että tilanteeseen ei puututtaisi. Nämä ovat joskus tosi vaikeita juttuja ratkaistaviksi, mutta yrittää täytyy aina ja mielestäni ehdottomasti myös vanhemmille pitää kertoa tilanteesta, mutta teinä aloittaisin kysymällä onko ope jo ollut tai onko aikeissa olla yhteydessä kotiin.

Ensinnäkin opettaja ei voi teille kertoa mitään oppilaan asioista ja edes siitäkään, onko asialle jo alettu mitään tekemään. Käytöshäiriöiset lapset kyllä hyvinkin usein 'huomataan' juuri eskarissa ja siihen puututaan, mutta se saattaa viedä aikaa.

Eli meidän tehtävä on ottaa asia puheeksi vanhempien kanssa?! ...sillä en todellakaan aio jäädä sivusta seuraamaan, kuinka yksi huligaani taas saa vapaasti toteuttaa itseään. Oli syy käytökselle mikä tahansa, siihen on puututtava.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Varmistakaa ensi tilassa onko ope tietoinen tilanteesta. Olen ope itsekin ja tiedän että joskus tämmöiset ikävätkin tilanteet voivat jäädä huomaamatta ja asioita on tietenkin helpompi hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Olisi todella väärin, myös kiusaajaa kohtaan, että tilanteeseen ei puututtaisi. Nämä ovat joskus tosi vaikeita juttuja ratkaistaviksi, mutta yrittää täytyy aina ja mielestäni ehdottomasti myös vanhemmille pitää kertoa tilanteesta, mutta teinä aloittaisin kysymällä onko ope jo ollut tai onko aikeissa olla yhteydessä kotiin.

Näin me teemme!

Yhteistyössä