Onko se niin että pienempiä kiusataan aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paha mieli

Vieras
Meidän taloyhtiössä asuu paljon lapsia, 4-8 vuotiaaseen. Meidän tyttö on pienempiä lapsia. Nyt on alkanut käydä niin, ettö pihan isommta, nuo 6-8 vuotiaat on ruenneet kiusaamaan tätä meidän tyttöä. Irvistelevät, supattelevat ja eivät vain ota leikkiin mukaan. Ymmärrän toki ettei toisen kanssa ole pakko leikkiä, mutta he sanovat tosi rumasti aina välillä. Sitten jos tytöllä sattuu olemaan joku leikkikaveri, niin kohta joku isompi lapsi tulee ja "vie" tämä leikkikaverin pois. Meidän tyttö ei välttämättä edes ymmärrä että häntä kiusataan ja haluaa silti väkisin olla isompien kanssa ja tästä nämä kiusaajat vain yltyvät.
Olen alkanut myös huomata että tyttö purkaa meihin välillä sitä harmitustaan kun kukaan ei halua leikkiä hänen kanssaan..tiuskii ja "uhkailee".

Onko tää normaalia, kuuluuko asiaan että pienempiä kiusataan=

juu, ei ole tuo tiskirätti ihan terve.

Ketään ei voi pakottaa toisten kanssa olemaan, ja kyse on lasten normaalista käyttäytymisestä. Opeta ennemmin lastasi olemaan olematta heidän kanssaa, kehoita etsimään arvoistaan seuraa jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
juu, ei ole tuo tiskirätti ihan terve.

Ketään ei voi pakottaa toisten kanssa olemaan, ja kyse on lasten normaalista käyttäytymisestä. Opeta ennemmin lastasi olemaan olematta heidän kanssaa, kehoita etsimään arvoistaan seuraa jne..

Hehheh, mä olen kuule ihan terve, kiitos kysymästä, edes nuhaa ei oo ollut herran aikoihin.

Ap:lle: Kaikista ei tarvi pitää, mutta kaikkien kanssa voi tulla toimeen. Ei oikeasti ole normaalia, että vain yhtä lasta syrjitään kaikenaikaa pihapiirissä, ja muuta 10 ovat keskenään hyviä kavereita. Mitäs koulussa? Samat tyypit sielläkin on. Jos kiusaamiseen ei puututa jo aikaisessa vaiheessa, voi tytön loppuelämä olla kärsimystä.

Puhu lasten vanhemmille ihan asiallisesti, pyydä että keskustelisivat asiasta lastensa kanssa. Lapsille itselleenkin voi tietysti jutella, mutta se voi lisätä kiusaamista. Toivottavasti lähistöltä löytyy lisää omanikäisiäkin kavereita. Kiusaamisessa on se ikävä puoli, että se tosiaan kostautuu käytöksessä. Ei tuossa nyt toki mitään elinikäistä traumaa tarvitse vielä pelätä, mutta poikki se on saatava. Kaiklla on oikeus leikkiä rauhassa.

Normaalia se usein taitaa ikävä kyllä olla, mutta kyllä siihen puuttua täytyy. Ei tietenkään voi ketään pakottaa oleen kaveri, mutta kyllä se on selvää kiusantekoa, jos supattelee ja irvistelee ja houkuttelee kaverit pois. Ja siihen on puututtava. Taitaa tää Anna olla niitä äitejä, jotka ei kiellä omilta kullannupuiltaan mitään ja antaa kiusata muita. Se on väärin!

Kyllä mä puutun, jos mun lapsia kiusataa, puutun jos pihalla kiusaa joku vieraitakin.

Mutta faktaahan se on, että lapset näitä asioita tekee, sanoi tai teki mitä vaan. Ei se siihen lopu.

naurettavaa tuollakin kommentti että yhteyttä lastensuojeluun tai poliisiin. Sinnekkö soittaa ja sanoo että apua, muut lapset ei leiki mun lapsen kaa ja supisee sen selän takana?!
Vanhempiin yhteys ja oman lapsen opastus on asia erikseen.

Olen kerran puuttunut jo naljailuun, tytö tervehti yhtä isompaa ja tämä vain irvisti päälle. Sanoin että tuo ei ole kovin kaunista katseltavaa. Samoin kerran, huomasin kun isommat säikyttelivät ja pelottelivat meidän tyttöä, jollain pikku ötökoillä ( hän pelkää niitä), sanoine ttä leikkikääpä nätisito ettei tarvii puuttua. Samoine ilen, joku isommistä oli heittänyt tyttömme hiekkalelut jonnekkin puskaan, mieheni sitten oli käynyt tälle heittäjälle sanomassa että käy hakemassa ne välittömästi pois ja maininnut myös asiasta hänen äidilleen. Äiti oli sanonut että eihän se ole oikein, mutta en oikein usko että siellä kotona suuremmin asiasta keskustellaan kun kuulin kerran kun tämä oma äiti haukkui lastaan vitun apinaksi.....lisäksi tässä on muitakin lapsia aina kiusaamassa ja oikeastaa yhden lapsen aloituksesta kaikki muutkinalkavat syrjimään ja nälvimään.

Kyllä mä puutun, jos mun lapsia kiusataa, puutun jos pihalla kiusaa joku vieraitakin.

Mutta faktaahan se on, että lapset näitä asioita tekee, sanoi tai teki mitä vaan. Ei se siihen lopu.

naurettavaa tuollakin kommentti että yhteyttä lastensuojeluun tai poliisiin. Sinnekkö soittaa ja sanoo että apua, muut lapset ei leiki mun lapsen kaa ja supisee sen selän takana?!

Jos vanhemmat ei puutu asiaan, niin jonkun täytyy puuttua. Jos lapselle sallitaan "pieni" kiusaaminen, niin hän kokee, ettei isommassakaan kiusaamisessa ole mitään väärää.

Meillä sama tilanne, että poika on täällä hetkellä pienin niistä, jotka pihalla leikkivät yksin, ilman vanhempia. Onneks on kasvamassa noita pikkusisaria useammassa perheessä, niin tilanne taas tasoittuu. Tilanne on hankala, kun kesällä vielä ulkoillaan paljon ja se on kivaa jos omasta pihasta löytyisi kamu. Tsemppiä! Kannattaa siihen tietty puuttua, mut ei liian nalkuttavaksikaan ruveta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:

Jos vanhemmat ei puutu asiaan, niin jonkun täytyy puuttua. Jos lapselle sallitaan "pieni" kiusaaminen, niin hän kokee, ettei isommassakaan kiusaamisessa ole mitään väärää.

Kyllä vanhemmat melkein poikkeuksetta puuttuu kunhan tilanne on tietoon saatettu. Muista kummiskin että vanhemmat ei mitään jumalia ole, jotka voi lapsensa johonkin pakottaa. Vai pitäisikö kiusaajat jättää sisälle, jotta se yksi kiusattu saa olla rauhassa? Se että pienenä teet jotain tyhmää, kutenm juurikin toisten kiussaminen ja syrjiminen, ei vaikuta siihen että se tulisi jatkumaan. Ja jos jatkuu niin jatkuu, minkäs teet.

Mikään poliisilla uhkailu ei ole normaalia aikuisen toimintaa, kyse alle kymmenvuotiaista pienistä lapsista. Oman järjenkäyttö sallittua.

Sekin vielä, että silloin kun muutimme tähän nämä kiusaajat leikkivät ja ottivat hyvin meidän tytön vastaan. Tyttö just sanoikin että meihän oltiin x:n kanssa hyviä ystäviä sillon...
tuntuu niin pahalle tytön puolesta. Mulla ihan kiukku nousee kun ajattelen näitä kiusaajia. Toisaalta meidän tyttökin on niin pieni, ettei vielä ehkä oikeen edes ymmärrä tilannetta ( eikä ymmärräkkään) niin en tahtoisi tehdä asiasta hirveen suurta numeroa. Olen kyllä sanonut että elä mene näiden kiusaajien porukkaan ollenkaan äläka vastaa heille mitään..mutta eihän se toimi kun tyttö niin kovasti kaipaa leikkiseuraa ja kavereita että suostuu mihin tahansa kohteluun.

Kyllä vanhemmat melkein poikkeuksetta puuttuu kunhan tilanne on tietoon saatettu. Muista kummiskin että vanhemmat ei mitään jumalia ole, jotka voi lapsensa johonkin pakottaa. Vai pitäisikö kiusaajat jättää sisälle, jotta se yksi kiusattu saa olla rauhassa? Se että pienenä teet jotain tyhmää, kutenm juurikin toisten kiussaminen ja syrjiminen, ei vaikuta siihen että se tulisi jatkumaan. Ja jos jatkuu niin jatkuu, minkäs teet.

Mikään poliisilla uhkailu ei ole normaalia aikuisen toimintaa, kyse alle kymmenvuotiaista pienistä lapsista. Oman järjenkäyttö sallittua.

Juu, kun tilanne käy liian vaikeaksi, niin vetäydytään vastuusta.

Itseasiassa toi tummennettu on mun mielestä hyvä vaihtoehto! Tilannetta seurattaisiin ja aina, kun kiusaamista tapahtuu, niin kiusaaja joutuu kotiarestiin vaikka loppupäiväksi. Seuraavana päivänä uusi yritys ja jos ei osaa käyttäytyä, niin joutuu taas pois leikeistä. Koska ihan tosi, SILLÄ KIUSATULLA LAPSELLA ON OIKEUS LEIKKIÄ RAUHASSA!!!!!

Uusimmat

Yhteistyössä