Onko se niin, että ennen kuin ei tiedä olevansa raskaana, ei haittaa vaikka ois ottanu alkoholia tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on oikein?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on oikein?

Vieras
En tiennyt olevani raskaana, koska kuukautiset on epäsäännölliset. Tuli sitten otettua yksissä juhlissa reilummastikin alkoholia ja siitä reilun viikon päästä tein testin -ja plussa tuli. Nyt pelottaa, että lapselle on aiheutunut juopottelustani jotain pahaa :( Kaveri lohdutteli, ettei se vielä noin alussa haittaa.. mutta eikös ne 3 ekaa kuukautta ole ne kriittisimmät??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ole huoletta, ei siitä yhdestä kerrasta ole haittaa ja jos olisi niin maamme olisi täynnä sairaita lapsia..

peesi. Itsekkin esikoisesta plussasin vasta todella myöhään (tuli vale menkat) ja kyllä sitä kuppia tuli siinä välissä kaadettua :ashamed: . Ihan terve lapsi syntyi :heart: onnea odotukseen :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja äiteex:
Ole huoletta, ei siitä yhdestä kerrasta ole haittaa ja jos olisi niin maamme olisi täynnä sairaita lapsia..

peesi. Itsekkin esikoisesta plussasin vasta todella myöhään (tuli vale menkat) ja kyllä sitä kuppia tuli siinä välissä kaadettua :ashamed: . Ihan terve lapsi syntyi :heart: onnea odotukseen :flower:

Voi kiitos, tämä helpotti....

Vielä jos jollain olisi antaa linkki tms ihan faktatietoon...

Alkuperäinen kirjoittaja miten on oikein?:
Alkuperäinen kirjoittaja äiteex:

Voi kiitos, tämä helpotti....

Vielä jos jollain olisi antaa linkki tms ihan faktatietoon...

Otat nyt ihan rauhallisesti ja nautit odotuksesta. Liika tieto lisää tuskaa
;)

Otat nyt ihan rauhallisesti ja nautit odotuksesta. Liika tieto lisää tuskaa
;) [/quote]

Tää on niin totta. Ei se yks ryyppykerta mitän haittaa... tiedän sellaisiakin tapauksia joisa viinaa on vedetty tieten tahtoen ihan koko raskauden ajan,mutta lapsi on silti terve. Ei kannata nyt murehtia, tulee pitkät 9kk:tta jos jo nyt alotat.

Niin kauan ku vauvalla on ruskuaispussi olemassa niin se alkoholi yms ei pääse vaikuttamaan lapsen kehitykseen! Ite kävin ultrassa viimeks rv9 ja ruskuaispussi oli vielä paikallaan. Muistaakseni se katoaa siinä rv12 mennessä. Ja tää on ihan fakta homma. Näin mulle kätilöt silloin kertoi.

No se kai siinä ratkaisee, missä vaiheessa sikiö kiinnittyy äitiin napanuoran kautta ja alkaa saamaan ravintoa sitä kautta. Eikös tämä ole joskus viikkojen 8-10 tienoilla?

Jotenkin saa sellaisen kuvan tästä jutusta, että sillä onko juonu tietoisesti vai tietämättään olis jotenki vaikutusta siihen, onko asia kuinka paha. No sillä ei ole tosiaankaan merkitystä, vaan se voi olla joko yhtä paha tai yhtä harmiton riippuen sikiön kiinnittymisestä. Juomisen tahallisuudella tai tahattomuusella ei ole kyllä väliä.

Mulle on kaksi kertaa käynyt niin, että olen ollut ulkomailla lomailemassa ja tietämättäni samalla raskaana. Testit olen kummassakin tapauksessa tehnyt ennen matkaa ja silloin näyttäneet negaa. Lomalla tuli otettua muutamana päivänä ja ruuan kanssa viiniä joka ilta. Pelkäsin hirveästi, että olen pilannut lapset, mutta neuvolantäti rauhoitteli. Kumpikin on nyt normaali terve lapsi.

Mutta siinä olet oikeassa, että alkuraskauden juopottelu on tosiaan vaarallista, juuri silloin kehittyvät kaikki tärkeimmät elimet. Onneksi luonto on järjestänyt asian niin, että suurimmalla osalla naisista alkaa huono olo silloin, kun pitääkin olla juomatta. Itsellä huono olo on alkanut tarkalleen viikon 6 alussa. Eli silloin, kun vauveli on vasta neljän viikon ikäinen ja alkaa pikkuhiljaa saada "muotoja".

Yhteistyössä