Onko se kovinkin yleistä ettei pk:ssa vahdita pieniä lapsia ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Ollaan aina silloin tällöin satuttu eri leikkipuistoihin kun siellä on päiväkodin porukkaa. Ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta sama on ilmennyt aina- tädit ovat ryhmässä jossain juttelemassa, eivätkä pahemmin vahdi pieniä- 1-3-vuotiaita lapsia.

Olen monesti pelastanut lapsia vaaratilanteista, ja sanonutkin asiasta. Tänäänkin ryhmä ihan pieniä mm. kiipeili isojen kiipeilytelineessä, ja yksikään tädeistä ei kertaakaan edes vilkaissut lapsia, minä sitten vahdin heitä samalla kuin omaani, ettei kukaan satuta itseään. Tädit istuivat kauempana penkillä juttelemassa koko sen ajan kun siellä olimme, yksikään ei noussut hetkeksikään penkiltä.

Oma kaksivuotiaani on syksyllä menossa päiväkotiin. Hän on erittäin ketterä, vikkelä ja kova kiipeilemään. Monelta tapaturmalta ollaan säästytty ihan vaan siksi että olen ollut valppaana.

Mietin vaan, onko tuo muuallakin kuin täällä pk-seudulla kovinkin yleistä ettei tädit pahemmin vahdi pieniäkään lapsia? Mitenhän tuo vipeltäjä oikein pärjää, kun mielestäni hän kyllä kaipaisi ainakin jonkin verran silmälläpitoa. Ja ilman muuta muutkin tuon ikäiset, ja isommatkin.

Ainakin Lahdessa katsovat hyvin perään. Monesti ihaillut miten hienosti saavat pidettyäkin sellaisen lauman leikkarilla niin ettei mitään satu. Hyvillä mielin oman muruseni vien siis syksyllä heidän hoteisiinsa.

Mua niin korpeaa toi sama asia! Olen sitä nähnyt niin paljon omassa työssäni päiväkodissa ja se on tosiaan yleistä. Samoin monet perhepäivähoitajat tai ryhmäperhepäiväkodin hoitajat juoruaa puistossa ulkoilun ajan ja lapset jää vahtimatta. Tädit seisoo ringissä pihalla ja selkä on useimmilla lapsiin päin tai sit istutaan penkissä eikä vahingossakaan nosteta sitä perää, vaikka tilanne olis mikä. Sano vaan niille tädeille jatkossakin asiasta, ei se tilanne muuten muutu ikinä. Onneksi kaikki tarhantädit ei ole samanlaisia.

Suomalaisissa päiväkodeissa hoitajat ovat todella välinpitämättömiä, yleensä -ja se on aivan järkyttävää! Olen itsekin työskennellyt päiväkodissa ja se hoitajien asenne siellä on aivan ällöä. Heille kaikenlainen juoruaminen ja paskanpuhuminen on lähes poikkeuksetta asia nro1 ja lapset tulevat sen jälkeen.
Tästä syystä en päiväkotiin jäänytkään, aivan oksettava ilmapiiri hoitajien kesken.

[QUOTE="omena";23893886]Mua niin korpeaa toi sama asia! Olen sitä nähnyt niin paljon omassa työssäni päiväkodissa ja se on tosiaan yleistä. Samoin monet perhepäivähoitajat tai ryhmäperhepäiväkodin hoitajat juoruaa puistossa ulkoilun ajan ja lapset jää vahtimatta. Tädit seisoo ringissä pihalla ja selkä on useimmilla lapsiin päin tai sit istutaan penkissä eikä vahingossakaan nosteta sitä perää, vaikka tilanne olis mikä. Sano vaan niille tädeille jatkossakin asiasta, ei se tilanne muuten muutu ikinä. Onneksi kaikki tarhantädit ei ole samanlaisia.[/QUOTE]

Tänään tosiaan yksikään penkillä juoruavista tädeistä ei hetkeksikään noussut siitä, ja kyseessä oli sentään suht isokokoinen leikkipuisto jossa on paljon vaarallisia paikkoja pienelle, mm. nuo isojen lasten kiipeilytelineet, ja sellaisia betonireunaisia "altaita" joissa on runsaspiikkisiä ruusupensaita yms.

Tämä ilmiö oli aika iso järkytys kun ekan kerran viime kesänä sen havaitsin.

Uskomatonta, mutta valitettavasti totta joissain tapauksissa.

Itse ainakin aion käydä "vakoilemassa" päiväkodin toimintaa, ennenkuin haen lapselleni hoitopaikkaa. Niin monta kertaa on nähnyt juuri vastaavia tapauksia, joissa hoitajat juoruavat pihan keskellä ja lapsen huitelevat ties missä. Ei ne aidatut pihatkaan lapsia estä, jos on kovin vilkkaita tapauksia - ja niitähän riittää joka päiväkodissa. Yksi kaveri kertoi, kuinka oli esikoisensa kanssa tutustumassa päiväkotiin ja koko pihallaoloajan yksi n. 2-vuotias tyttö itki yksin pienen männyn alla. Välillä kävi joku hoitaja tiuskaisemassa "tule pois sieltä". Ihan kamalaa! :(

[QUOTE="Mä";23893904]olen tuota samaa käytöstä perhepäivähoitajissa ihmetellyt,kun käydään isossa aitaamattomassa puistossa Helsingissä...[/QUOTE]

Joo muuten olen minä tuossa meidän lähimmässä puistossakin tuota välinpitämättömyyttä nähnyt, se on iso ja yhdeltä sivultaan aitaamaton, mäkinen puisto.

Taitaa olla yleistä. Jännä tässä on sitten se, että kun joku vahinko sattuu ja aiitä on sitten lehdessä, niin ei saisi edes ihmetellä, että onkohan lapsia vahdittu. Kyllähän tuo on selkeä epäkohta, josta pitää puhua. Ja vaikka syyllistääkin, jos on kerran syytä!

En kyllä pitäisi tuota mitenkään nimenomaisesti SUOMALAISTEN päiväkotien ongelmana. Harvemmin päiväkodit ulkoilevat leikkipuistoissa, yleensä niillä on oma aidattu piha. Toiseksi itse päiväkodissa työskennellessäni sain ohjeistuksen, ettei lasten leikkejä pidä mennä liiemmälti ohjailemaan eikä mukaan, vaan aikuisten kuuluukin olla selustalla tarkkailemassa hieman kauempana. Vaaratilanteisiin pitää kyllä puuttua ja ihan oikein että niistä sanot. En kuitenkaan usko että tuo on mitenkään yleistä, varsinkaan pienten ryhmissä. Suomessa päiväkodit ovat yllättävänkin laadukkaita, vaikka nitä aina parjataan. Valitettavasti on tullut nähtyä esimerkkejä eri puolilla Eurooppaa ja esim. espanjassa en lastani päiväkotiin veisi.

on yleistä,mä olen jopa todistanut useammin kuin kerran että päiväkotilapsi on unohdettu (n5minuutiksi)sinne puistoon kun muu ryhmä on mennyt sisälle.enkä ole ainut joka tämän on huomannut.kyseessä siis puisto jossa käy päiväkodin lisäksi muita lapsia.

Tänään tosiaan yksikään penkillä juoruavista tädeistä ei hetkeksikään noussut siitä, ja kyseessä oli sentään suht isokokoinen leikkipuisto jossa on paljon vaarallisia paikkoja pienelle, mm. nuo isojen lasten kiipeilytelineet, ja sellaisia betonireunaisia "altaita" joissa on runsaspiikkisiä ruusupensaita yms.

Tämä ilmiö oli aika iso järkytys kun ekan kerran viime kesänä sen havaitsin.

Joo, on se jännä, kun ei viitsitä töitä tehdä. Palkka kuitenkin maksetaan lasten hoitamisesta eikä perseen levittämisestä ja juoruamisesta. Mut päiväkodeissa on töissä järkyttävän paljon sellaisia ihmisiä, joita ne lapset ei oikeasti kiinnosta pätkääkään :(

Surullista. :(

Itse oon pk:ssa töissä ja meillä ollaan erityisesti panostettu pihavalvontaan. Ensinnäkään emme kovin usein poistu omasta pihasta, sillä aita kyllä suojaa aika paljon. Retket on tietysti erikseen.
Ja vaikka saattaa näyttää siltä, että juttelemme keskenämme, niin katse pysyy koko ajan lapsissa. Jutellaan ilman katsekontaktia juttelukaveriin. Seisomme keskeisellä paikalla pihalla ja jos pieniä on kiipalla, niin aikuinen on vieressä. Ja tiettyjä lapsia ei päästetä silmistä ollenkaan vaan heidän perässään ollaan koko ajan.
Ja näin on meidän kaupungissa muissakin pk:ssa. Ja toivoisin olevan ihan kaikissa, mutta täältä lukemani perusteella ei taida olla. Ottakaan rohkeasti yhteyttä päivähoidon johtajaan ja kertokaa näkemäänne, asiaanhan pitää puuttua.

[QUOTE="vieras";23893950]En kyllä pitäisi tuota mitenkään nimenomaisesti SUOMALAISTEN päiväkotien ongelmana. Harvemmin päiväkodit ulkoilevat leikkipuistoissa, yleensä niillä on oma aidattu piha. [/QUOTE]

Helsingissä on päiväkoteja joilla ei joko ole omaa pihaa ollenkaan, tai vaikka olisikin, niin käydään vaihtelu vuoksi leikkipuistoissa, koska niitä on varsinkin kantakaupungin alueella aika tiheässä.

[QUOTE="vieras";23893950]En kyllä pitäisi tuota mitenkään nimenomaisesti SUOMALAISTEN päiväkotien ongelmana. Harvemmin päiväkodit ulkoilevat leikkipuistoissa, yleensä niillä on oma aidattu piha. Toiseksi itse päiväkodissa työskennellessäni sain ohjeistuksen, ettei lasten leikkejä pidä mennä liiemmälti ohjailemaan eikä mukaan, vaan aikuisten kuuluukin olla selustalla tarkkailemassa hieman kauempana. Vaaratilanteisiin pitää kyllä puuttua ja ihan oikein että niistä sanot. En kuitenkaan usko että tuo on mitenkään yleistä, varsinkaan pienten ryhmissä. Suomessa päiväkodit ovat yllättävänkin laadukkaita, vaikka nitä aina parjataan. Valitettavasti on tullut nähtyä esimerkkejä eri puolilla Eurooppaa ja esim. espanjassa en lastani päiväkotiin veisi.[/QUOTE]

Juu, ei tartte leikkeihin puuttuakaan, mutta kun jätetään ne selkeät vaaratilanteetkin huomioimatta tai nenät pyyhkimättä, kun ei nyt vaan jaksa nostaa perää siitä penkistä. Ja kiusaaminen ym. jää huomioimatta myös, jos ei yhtään tarkkailla lapsia.

Surullista. :(

Itse oon pk:ssa töissä ja meillä ollaan erityisesti panostettu pihavalvontaan. Ensinnäkään emme kovin usein poistu omasta pihasta, sillä aita kyllä suojaa aika paljon. Retket on tietysti erikseen.
Ja vaikka saattaa näyttää siltä, että juttelemme keskenämme, niin katse pysyy koko ajan lapsissa. Jutellaan ilman katsekontaktia juttelukaveriin. Seisomme keskeisellä paikalla pihalla ja jos pieniä on kiipalla, niin aikuinen on vieressä. Ja tiettyjä lapsia ei päästetä silmistä ollenkaan vaan heidän perässään ollaan koko ajan.
Ja näin on meidän kaupungissa muissakin pk:ssa. Ja toivoisin olevan ihan kaikissa, mutta täältä lukemani perusteella ei taida olla. Ottakaan rohkeasti yhteyttä päivähoidon johtajaan ja kertokaa näkemäänne, asiaanhan pitää puuttua.

Lisään vielä, että jos teet ilmoituksen näkemästäsi, niin anna mahd. tarkat tuntomerkit aikuisista jos et tiedä keitä ja mistä ovat, että asia voidaan saattaa ihan loppuun asti.

Meillä ainakin vahditaan. Olen muutaman kerran mennyt epätavalliseen aikaan paikalle, yleensä hakemaan jotain unohtunutta vaatetta mitä tarvitaankin vapaapäivänä. Kun menen hakemaan lapsia kotiin hoitajat tietävät aina missä he ovat, vaikka olisivat leluvaraston takana, puskassa piilossa tms. Ikinä ei ole tullut sellaista tunnetta että nyt ei ole vahtiminen toiminut. Jos on tullut joku naarmu, aina tiedetään mistä se on tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja 10 pistettä;23894074:
Meillä ainakin vahditaan. Olen muutaman kerran mennyt epätavalliseen aikaan paikalle, yleensä hakemaan jotain unohtunutta vaatetta mitä tarvitaankin vapaapäivänä. Kun menen hakemaan lapsia kotiin hoitajat tietävät aina missä he ovat, vaikka olisivat leluvaraston takana, puskassa piilossa tms. Ikinä ei ole tullut sellaista tunnetta että nyt ei ole vahtiminen toiminut. Jos on tullut joku naarmu, aina tiedetään mistä se on tullut.

Hyvä juttu, täytyy vaan toivoa että pojan tuleva päiväkoti olisi sellainen missä lapsia vahditaan. Ja näenhän minä sen itsekin sitten, kun käydään siellä tutustumassa ennen kuin työni alkavat, ei tarvitse onneksi samana päivänä töihin mennä kuin hoito alkaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kuulostaa aika pahalta.
Meijän lasten päiväkodissa en oo ainakaan vienti/hakutilanteessa nähnyt mitään vastaavaa. Ihan pienille on oma, pienempi aidattu alue pihalla leikkimökkeineen ja liukumäkineen ja siellä on 1-2 hoitajaa muksujen kans. Ja isommille on tietty se loppupiha, aidattu alue sekin tietty, ja hoitajia on useita ympäri pihaa.

Meitä pph:jia käy samassa puistossa aamuisin isompi kööri. Se näyttää siltä että me vaan juoruillaan, mut kyllä niiden muksujen perään katotaan.. Monesti ollaan pienissä ryhmissä ympäri kenttää ja jutellaan samalla kun vahditaan lapsia. Vähän väliä otan itsekkin lukua lapsista.. Joku jo kirjoittikin tästä, mut monesti sitä puhuu toisen hoitajan kanssa eikä edes katso siihen hoitajaan puhuessaan kun katsoo mitä muksut tekee. jutut jää monesti kesken kun pitää komentaa tai mennä antamaan vauhtia kiikulle tai pyyhkiä se nenä.. Mut ennenku aloin itse hoitajaksi ja kävin puistossa omien lasten kanssa, jäi semmoinen vaikutelma et ei ne edes katso mitä ne lapset siellä tekee. Mut nyt kun on omaa kokemusta ni kyllä ne katsoo ja samalla voi jutustella :)

Yhteistyössä