Onko se jotain aivan kamalaa laittaa kutsuun että ei halua tavaraa lahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rötväles
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rötväles

Aktiivinen jäsen
09.01.2007
1 439
0
36
Oli sitten kihlajaiset tai häät, jos olette itse olleet 5 vuotta yhteisessä taloudessa niin toivoisitteko kattiloita ja lakanoita lisää nurkkiin lojumaan?

Jotkut taitavat pitää lahjalistaakin kerjäämisenä? Se nyt on kuitenkin selvää, että yleensä aina esim. hääparille lahja ostetaan, miksei se voisi olla jotain mikä tulee tarpeeseen. Vaikka sitten raha.

Meillä päin tehdään nykyään jonkinlaiset lahjalistat jopa pienten lasten juhliin. Helpottaa lahjan antajaa ja lahjan saajalle ei kerry nurkkiin turhaa tavaraa, jos joku pitää kerjäämisenä niin voi olla tuomatta yhtään mitään.
Ja tietty jos joku haluaa ostaa toivelistan ulkopuolelta jotain niin ei haittaa.

Lahjalista on hyvä ja käytännöllinen. Ja esim. häissä vois kerätä rahaa vaikka sitten häämatkaa varten jos ei muka mitään tavaraa tarvitse.

Mutta se että kerätään rahaa häiden maksamista varten tökkii kyllä mun periaatteita ja ajatusmaailmaa vastaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä vikaa lakanoissa ?
eihän ne käytössä olevat ikuisuutta kestä on sitten uusia vanhojen tilalle

No minä tykkään tietynlaisista lakanoista, ja aika harva osaa valita mun maun mukaan. Ja meillä on lakanakaappi täynnä. Mihin ne liiat sitten laitettaisiin? No joo, mä annoin esim. mun äidille yhden setin. Epäekologista antaa turhaa tavaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
mitä vikaa lakanoissa ?

No minä tykkään tietynlaisista lakanoista, ja aika harva osaa valita mun maun mukaan. Ja meillä on lakanakaappi täynnä. Mihin ne liiat sitten laitettaisiin? No joo, mä annoin esim. mun äidille yhden setin. Epäekologista antaa turhaa tavaraa.

Ekologisinta olis ettei pidettäis juhlia ollenkaan :)

Mun mielestä voi ilmoittaa että meillä on jo padat ja pannut mutta tilinumeron laittaminen kutsuun ei ole kovin fiksua... Kyllä ihmiset tajua tuostakin, että lahjakortti on mieleisin lahja =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
mitä vikaa lakanoissa ?

lahjalista ?

No minä olen jo 4-kymppinen ihminen, ja vaikka on tavaraa vaikka kuinka, ei minulla ole esim. 12 ihmiselle samanlaisia juomalaseja, tai vaikka ruokailuvälineitä. Eli ihan oikeasti minäkin edelleen otan mielelläni vastaan niitä sarjoja joita meillä jo on ja käytetään.

Ihan tästä syystä en ymmärrä, jos pariskunta on reilusti alle 30 v, etteivätkö he mitään astioita esim. enää tarvitsisi.

Lahjalistat ymmärrän täysin, ja mielelläni ostan lahjaksi jotain laatutavaraa.

Ja ihan oikeasti, kauhean mielelläni en anna rahaa lahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Oli sitten kihlajaiset tai häät, jos olette itse olleet 5 vuotta yhteisessä taloudessa niin toivoisitteko kattiloita ja lakanoita lisää nurkkiin lojumaan?

Jotkut taitavat pitää lahjalistaakin kerjäämisenä? Se nyt on kuitenkin selvää, että yleensä aina esim. hääparille lahja ostetaan, miksei se voisi olla jotain mikä tulee tarpeeseen. Vaikka sitten raha.

Meillä päin tehdään nykyään jonkinlaiset lahjalistat jopa pienten lasten juhliin. Helpottaa lahjan antajaa ja lahjan saajalle ei kerry nurkkiin turhaa tavaraa, jos joku pitää kerjäämisenä niin voi olla tuomatta yhtään mitään.
Ja tietty jos joku haluaa ostaa toivelistan ulkopuolelta jotain niin ei haittaa.

Et voi olla toisissasi, lasten synttäreille lahjalista? Ei juma! Ja sit kuinka kalliita nuo toiveet on? Onko listassa tyyliin vihkoja ja kyniä? vai legoja sitä ja sitä sarjaa? Me ostetaan lapselta lapselle menevä lahja n5e arvoinen

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
No minä olen jo 4-kymppinen ihminen, ja vaikka on tavaraa vaikka kuinka, ei minulla ole esim. 12 ihmiselle samanlaisia juomalaseja, tai vaikka ruokailuvälineitä. Eli ihan oikeasti minäkin edelleen otan mielelläni vastaan niitä sarjoja joita meillä jo on ja käytetään.

Ihan tästä syystä en ymmärrä, jos pariskunta on reilusti alle 30 v, etteivätkö he mitään astioita esim. enää tarvitsisi.

Lahjalistat ymmärrän täysin, ja mielelläni ostan lahjaksi jotain laatutavaraa.

Ja ihan oikeasti, kauhean mielelläni en anna rahaa lahjaksi.

samoin ja minusta on kiva saada jotain mistä jää muisto (tämänkin saimme siltä ja tämän tuolta jne. ) Raha on kovin tylsä ja persoonaton lahjana

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:

Et voi olla toisissasi, lasten synttäreille lahjalista? Ei juma! Ja sit kuinka kalliita nuo toiveet on? Onko listassa tyyliin vihkoja ja kyniä? vai legoja sitä ja sitä sarjaa? Me ostetaan lapselta lapselle menevä lahja n5e arvoinen

Kauhean surullista että jo lapsesta saakka opetetaan materialisteiksi :/ Lahjan antamisen ilo jää oppimatta pienestä pitäen. Lahja on pelkkä pakkopulla: osta tämä niin voit tulla juhlimaan syntymäpäivääni, jos tuot jotain muuta niin unohda.

mitä vikaa lakanoissa ?

sisustuskamaa on semmonen asia mitä ite yleensä haluu ostaa. siks on helpompaa antaa lahjakortti. jos nyt välttämättä haluu päättää mihin ne rahat menee.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mitä vikaa lakanoissa ?

sisustuskamaa on semmonen asia mitä ite yleensä haluu ostaa. siks on helpompaa antaa lahjakortti. jos nyt välttämättä haluu päättää mihin ne rahat menee.

Mutta lahjalistaan voi laittaa vaikka ne stockan 50? pussilakanat jos sattuu niistä pitämään. Jotkut perheet voi ne sitten vaikka yhdessä ostaa.

mä ainakin kannatan listaa. Siis tätä palstalaisten logiikkaa en ymmärrä. Ollaan halukkaita ostamaan hääparille sitä "tarpeetonta" kuten esim. pussilakanasetti, mutta ei sitä, mitä oikeasti tarttisivat. Mä olen kohta 26 ja voin sanoa, että olen hyvin tarkka siitä mistä tykkään. Jos joku oikeasti tahtoisi tuoda mulle pitsiliinan niin hukkaanhan ne rahat menevät! Miksi sitten ei ostaisi suoraan sitä pellavaista, josta tykkäisin!! |O

Mä en näe siinä mitään kamalaa. Musta tilinumero on parempi vaihtoehto kuin lahjalista, koska jokainen voi laittaa tilille aidosti haluamansa rahasumman - lahjalistassa puolestaan on sen laatija aina määritellyt, minkä hintaisia lahjoja "vaatii". Totta kai rahalahja on persoonaton, mutta onko se silitysrauta tai leivänpaahdin sitten jotenkin persoonallisempi?! Musta rahan pyytäminen johonkin suurempaan investointiin (häämatka tms.) on käytännöllinen ratkaisu parilla, joka on jo vuosikausia asunut yhdessä ennen avioitumista, tosin toki listakin on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että mä ainakin itse olen (ja kaikki ystäväni myös) tarkka siitä miltä kotini näyttää, joten eriaparikipot ja -kupit tai pussilakanasetit ovat kauhistus. Ja koriste-esineet menis ihan suoraan kierrätykseen.

Minusta on just hyvä, että monilla on se tilinumero ja lahjatoiveena raha, niin saa tässä palstailun lomassa suorittaa "lahjaostokset". Itse stressaan kaikkia mahdollisia lahjan ostoja ja en varmasti keksi ikinä mitään persoonallistta taikka tarpeellista.. mielummin laitan rahaa, jotta pari pääsee vaikka ikimuistoiselle häämatkalle.

Miksi te olette päättäneet, että ilman lahjalistaa vieraat ostavat taatusti vääränlaisia lahjoja? Siis juuri sitä mitä inhoaisitte?

Sanotaanko että kokemusta on...
Ja lahjalistan saa yleensä vain stokkalle/sokokselle. Itse en tykkää stokkan lakanoista, kalliita ja tylsiä. Pidän esim. ikean ja hemtexin kuoseista, mutten kyllä halua lahjalistaa ikeaan :xmas:

Onneksi tämä on spekulointia, kun naimisissa oltu jo useampi vuosi ja lahjaksi toivottiin aikanaan avustusta häämatkaa varten - joko tavaralla tai rahalla.

Yhteistyössä