Onko se aina paras ratkaisu kieltää kavereita tulemasta kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvät tavat kunniaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvät tavat kunniaan

Vieras
Muutamia ketjuja olen lukenut,joissa jollain on ongelma kylään tulevan lapsen kanssa.Ja vanhemmat ei lapsen käytökseen puutu,vaikka asioista on koitettu sanoa.No,täällä kun koittaa neuvoja tai vinkkejä kysellä niin heti tulee vastaukseksi,että no elä kutsu kylään jos nuin haittaa ja ärsyttää!Mahtaa tämmöisiä neuvoja antavilla olla kaverisuhteet hyvällä mallilla,ovat varmaan itse just tuollaisia,että meidän lapsethan saavat tehdä niinkuin huvittaa paikasta riippumatta.Ja jos ei muita miellytä niin elkööt meidän kanssa olko!Perimmäinen kysymys onkin kait,että miten jotkut vanhemmat saadaan kunnioittamaan toisten talouden sääntöjä?Tämä kuuluu minusta ihan perus hyviin tapoihin,että vieraassa paikassa noudatetaan heidän sääntöjään,etenkin,jos niistä vielä erikseen mainitaan.Koska vanhempienhan sitä tulee opettaa lapsilleen,miten missäkin toimitaan.Eihän se lapsen vika ole jos vanhemmat ei asioihin puutu.Vai olenko jotenkin vanhan aikainen kun tuommoistakin asiaa pidän itsestään selvyytenä?

Et ole vanhanaikainen ainakaan minun mielestäni.
Minusta vanhemmille voi aivan hyvin kertoa ja sanoa, mikä kylässä on sallittua ja mikä ei. Meillä esimerkiksi muksut eivät saa mennä hyppimään makuuhuoneen sängylle, joissakin kyläpaikoissa taas näin saa tehdä. Kukaan ei ole toistaiseksi vaikuttanut loukkaantuneelta meidän kotimme sääntöihin, kuten emme mekään muiden perheiden sääntöihin.

No on sullakin kaverisuhteet tosi hyvällä pohjalla, kun pelkäät neljävuotiaan henkistä väkivaltaa niin paljon ettet uskalla komentaa, etkä uskalla jutella asiasta ns. "kavereittes" kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Et ole vanhanaikainen ainakaan minun mielestäni.
Minusta vanhemmille voi aivan hyvin kertoa ja sanoa, mikä kylässä on sallittua ja mikä ei. Meillä esimerkiksi muksut eivät saa mennä hyppimään makuuhuoneen sängylle, joissakin kyläpaikoissa taas näin saa tehdä. Kukaan ei ole toistaiseksi vaikuttanut loukkaantuneelta meidän kotimme sääntöihin, kuten emme mekään muiden perheiden sääntöihin.

Näin minustakin.Mutta kun täällä saa lukea vanhemmista,jotka eivät pyynnöstä huolimatta puutu lapsen käytökseen!Siis esim.teidän tapauksessa sanois vaan,että ei se haittaa,saa se siellä hyppiä ja naureskelevat päälle.Mitäs semmoisessa tilanteessa tekisit?Jättäisit kaverit kutsumatta,koska niiden lapsi ei osaa käyttäytyä?Minusta vika on vanhemmissa.Miten kovalla kädellä puuttuisit kyläilevän lapsen käytökseen,jos vanhemmat eri mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja No:
No on sullakin kaverisuhteet tosi hyvällä pohjalla, kun pelkäät neljävuotiaan henkistä väkivaltaa niin paljon ettet uskalla komentaa, etkä uskalla jutella asiasta ns. "kavereittes" kanssa.

No tiedoksi vaan,etten ole sama ihminen,vaan ihan ulkopuolinen,jota asia yleisesti ihmetyttää.Meillä ei vastaavaa tilannetta ole onneksi tullut eteen.Tosin,en tiedä miten itse toimisin,jos tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näin minustakin.Mutta kun täällä saa lukea vanhemmista,jotka eivät pyynnöstä huolimatta puutu lapsen käytökseen!Siis esim.teidän tapauksessa sanois vaan,että ei se haittaa,saa se siellä hyppiä ja naureskelevat päälle.Mitäs semmoisessa tilanteessa tekisit?Jättäisit kaverit kutsumatta,koska niiden lapsi ei osaa käyttäytyä?Minusta vika on vanhemmissa.Miten kovalla kädellä puuttuisit kyläilevän lapsen käytökseen,jos vanhemmat eri mieltä?

Lähipiiriimme on sattunut näköjään fiksuja ihmisiä, koska en ole tuollaiseen tilanteeseen koskaan joutunut. Jos vanhemmat eivät itse komentaisi, olisi sitten minun otettava ohjat käsiini. Jokaisen kotia on kunnioitettava.

En tiedä, mutta jos perheet ovat kovin erilaisia ja lapset kovin erilaisia, niin tuskin viihtyvät edes keskenään.
Esim. jos toisessa perheessä ollaa hiljaisia ja toisessa on jatkuva älämölö päällä ja lapsia pitää huomioida kypällä koko ajan, katsokaa, nyt se tekee noin, nyt meidän kulta penkoo teidän kaappeja, kyllä se on niin suloinen jne. no minulle tuo olisi kidutusta ja samoin meidän lapsille ja miehelle, ja miksi kutsuisi kylään perheen jonka seura on täyttä helv.ettiä ja heidän vierailun jälkeen joutuu käyttää loppupäivän siivoamiseen?

Yhteistyössä