Onko rokottaminen vain mukavuudenhalua vai perusteltua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiliini"

Vieras
Mietiskelin tässä vaan itsekseni...meillä 8v ollut perjantaista lähtien vesirokossa. Kuumetta, kurkkukipua ja hirveästi näppyjä (ei kutise ihan mahdottomasti kun annoin histeciä ja pandolia apteekin neuvojen mukaan)
Moni tuttu on todennut rokottaneensa lapset kun ei pysty olemaan töistä pois niin pitkään...varsinkin jos on useampi lapsi, voipi mennä lähes kuukausikin sairastellessa!
Mitä mieltä olette, onko perusteltua rokottaa lapsi vai parempi hoitaa immuniteetti "luonnollisesti" sairastamalla?
Lapselle ei ole kiva sairastaa ja oli säälittävä katsella kun toinen vaan makasi sohvalla eikä jaksanut edes elokuvia katsoa! Välillä kävi mielessä että olisi pitänyt rokottaa, että olisi päässyt vähemmällä!

Ehkä vesirokkoa vastaan ei nyt ihan ensimmäisenä tule mieleen rokottaa. Vaikka voihan siitäkin tulla vakavia jälkitauteja, mutta yleensä on pienellä lapsella kai aika lievä tauti? Ehkä sitten, jos ei ole saanut tautia ja alkaa tulla ikää.

No en mä usko että ne rokotteet nyt niin vaarallisia on etteikö voisi lasta kyseistä tautia vastaan rokottaa. Ja joillekin se on vaarallinenkin se tauti, esim syöpä-, reuma- yms lapsille.

Mukavuuden halua??? Tuskin....

Ite olen sairastanut sikotaudin, vihuri- ja tuhkarokon, ja jonkin niistä (en nyt muista mikä oli kyseessä, olin silloin niin pieni) jälkitautina sairastin aivokalvontulehduksen! Omat lapseni on sitten rokotettu kaikeka mahdollista vastaan, ja ihan vaan siksi, jotta välttyvät jälkitaudeilta, eikä nuo taudit nyt muutenkaan kovin mukavia ole!

Joo, ei ole mukavuudenhalua rokotuttaa lapset... tiesittekö muuten, että mitä isompana lapsi/nuori sairastaa vesirokon, sitä suurempi on komplikaatioiden riski? Ja pahimmillaan vesirokon komplikaationa voi saada aivokalvontulehduksen ja sen seurauksena vammautua pysyvästi.

Itse olen sairastanut niin kamalan vesirokon (kertoo äiti siis), että rakkuloita oli alapäässäkin enkä suostunut pissalla käymään kun kirveli niin paljon. Kyllä moni aikuinen jo siinä vaiheessa rokotteen ottaisin, eli todellakin rokotan lapseni (kunhan tulee vuoden ikään).

Olen harkinnut ottaa rokotuksen tytölleni, itsellä oli pienenä niin paha vesirokko, että pelkään sen olevan tytöllä samanlainen. Tosin olin vielä atooppinen ja moniallerginen siihen lisäksi, mutta melkein olen sen 80e valmis maksamaan jos se helpottaisi tyttären oloa.. Täytyykin puhua miehelle tuosta rokotteesta

Juuri piti Mummeliisasta mainita.

Vesirokko ei oikeasti ole mitenkään vaaraton tauti. Meillä on rokotettu kaikki lapset. Ja ihan lapsia ollaan ajateltu tässä.

Sama, tosin vanhempi lapsi sairastui vesirokkoon 5-vuotiaana. Tuli ehkä 5 näppyä, joten helpolla pääsi :). Me ollaan rokotettu myös rotavirus. Nuorempi sairastui 7kk noroon ja okseni 10 päivää. Tiputukseen mentiin.

Lapsikuolleisuuden vähentämisessä kieltämättä on tietty mukavuusulottuvuus mukana. Ei tarvitse vähän väliä uusia lapsia pyöräytellä, kun melkein kaikki elävät aikuisiksi saakka.

Atoopikoille kuulemma ehdoton tuo rokotus. Meillä nyt tälle syksylle enterorokko ja tulehtuneet (niitä on todella paljon) ontelosyylät ja nokkosrokko samalla kertaa laitto ihon todella kamalaksi. Rokotetaan välittömästi kun joulusta päästään.

Yhteistyössä