Onko reilua, jos toinen puoliso saa säästöön enemmän kuin toinen tulojensa perusteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naenen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naenen

Vieras
En osaa päättää, onko reilua vai ei. Esimerkiksi jos tienaan kuukaudessa bruttona 4000 euroa ja mieheni tienaa 5000 euroa bruttona. Meillä on yhteinen tili yhteisille menoille ja siihen siirrämme kumpikin lainanlyhennykseen jne menevät kulut. Miehelle jää yleensä omalle tililleen käyttörahaa n 800 euroa enemmän kuin minulle. Minulle ei välttämättä ihan aina jää juuri mitään, jos jollekin kuulle sattuu esim kiinteistövero, tontin vuokra, auton huolto, kesärenkaiden osto tai muuta päällekkäin.

Minusta se ei tunnu reilulta, mutta en tiedä onko tämä vain vähän kuin pikkulapsen kiukuttelua tyyliin "se sai enemmän karkkia kuin minä". Mieshän se käy omissa töissään ja minä omissani.

Pikkulapsen kiukuttelua. Meillä minä tienaan enemmän ja saan humputella enemmän tai säästä. Alusta asti sovittu, että omat rahat ja mies noista rahoistaan on aina ollut tarkempi. Alussa mies tienasikin huomattavasti enemmän kuin minä. Nyt on ollut pitkään jo toisin. Teilläkin ilmesesti omat rahat, kun yhteiseen tiliin jo laitette tietyt summat.

No onhan se reilua. Juuri niinkuin viimeisessä lauseessasi tokaisit, mies käy omissa töissään ja sinä omissasi. Se taas kuulostais hullulta että miehesi pitäisi antaa sulle loput rahoistaan, jotta saisitte eurolleen saman verran.

Ja kyllä mun mielestä saa jopa omat säästönsä käyttää itseensä, sillä erotuksella että perheellä on ensin kaikki tarvittava. Koskee myös sitä, jos toisella on enemmän kuluja syystä x, niin toinen osallistuu enemmän. Meillä on niinpäin että minä tienaan enemmän ja ensin huolehdin perheen tarpeet, sitten omani. En vaan tunne yhtään huonoa omatuntoa jos tuhlaankin pelkästään itseenikin ihan omilla tienatuilla rahoillani, päinvastoin.

Mun mielestä toimiva systeemi on se, että molemmat laittaa tietyn prosenttiosuuden tuloistaan (vaikka 70%) yhteisiin menoihin. Silloin sitä omaakin rahaa jää molemmille ja toisaalta kuitenkin se joka tienaa enemmän pystyy nauttimaan työnsä hedelmistä.

No mun mielestä on epäreilua. Olkoonkin, että kumpikin käy omissa töissään ja kumpikin ansaitsee omansa, mutta... Perheessä (kokonaisuus) ei pitäisi olla eriarvoisuutta. Mun mielestä.

koska muutenhan asia olisi niin että yhteisiä perhelomia ei voisi viettää...tai lentääkö mies business luokassa ja nainen turisti luokassa? tai mies haluaa tahitille ja naisella on varaa tallinnaan...ei reilua koska perhe on yhteinen yritys ja rahat yhteisiä. Tai sit miehen kuuluisi maksaa reilusti jos nainen jää lapsen kanssa kotiin, ei vaan palkkaa vaan myös eläkettä joka kuukaudelta.

Mielestäni perheen peruselintasoa ei pitäisi mitoittaa tappiin pienituloisemman kannalta. Elitaso tulee mitoittaa siten, että kummallekkin jää väljää. Jos siitä sitten halutaan lisätä luksusta, tulee parempituloisen vastata kuluista.

Eli esimerkiksi lähtökohtana lomamatkalle tulee olla Kanaria ja 700 euroa per nuppi. Jos sitten enempi tienaava haluaa jonnekkin kauemmaksi, tulee hänen myös maksaa lisäkulut kummankin osalta.

Sama auton suhteen. Ajatuksissa lähtökohdaksi Toyota, josta seuraa siedettävät kulut kummallekkin. Jos varakkaampi osapuoli haluaakin Mersun, tuleen hänen vastata ylimääräisistä kuluista kummankin osalta.

Vähemmän tienaavan ei pidä suostua rahoittamaan näyttävää elämäntapaa, kun hänellä ei siihen kuitenkaan ole rahaa. Sellainen aiheuttaa vain turhaa ahdistusta ja murhetta.

Yhteistyössä