Onko raskausajan sisätutkimuksella riskejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt on rv 23. Olisi ensi viikolla neuvola jossa ensimmäistä kertaa lääkärintarkastus, epäilen että siellä voitaisiin tehdä myös sisätutkimus. Tähän mennessä ei ole tehty kertaakaan ja ultrat on tehty vatsan päältä.. Mietityttää. Pelkään että siitä tulee jotain ongelmia, verenvuotoa tai jotain enkä haluaisi ottaa mitään turhia riskejä. Miten teillä muilla, onko sisätutkimukset menneet hyvin, onko siinä jotain riskejä, oletteko suostuneet vai voiko siitä kieltäytyä? En oikein osaa päättää onko hyöty suurempi kuin mahdolliset riskit. Neuvoja?

Normaali sisätutkimus on ihan turvallinen, tietenkään MISTÄÄN ei voi sanoa ettäkö olisi täysin riskitöntä. Loppuviikoilla tehty "kovakouraisempi" sisätutkimus voi edistää synnytyksen käynnistymistä, mutta siinä lääkäri tarkoituksellisesti manipuloi kohdunsuuta. Normaalissa sisätutkimuksessa ei tuollaista vaaraa ole.
Kyllä hyöty on varmasti riskejä suurempi; jos vaikka kohdunsuulla olisi tapahtunut muutosta jota syytä seurata (mahdollisen ennenaikaisuuden riskin tunnistaminen)

[QUOTE="vieras";26969851]tietääkseni se eka ultra kyllä on vaginan kautta..
ja et taida harrastaa seksiä raskausaikana? :D[/QUOTE]

Kyllä mulla ihan vatsan päältä se tehtiin.
Ap, siinä tosiaan vaan tarkistetaan kohdunkaulan ja -suun tilanne. Ei vaaraa. Eihän ne niitä tekisi, jos siihen joku suurempi riski liittyisi. Itse en ainakaan koskaan ole kuullut kenestäkään jolle tuosta tutkimuksesta olisi jotain seurannut.

Rauhallisin mielin vaan ja tsemppiä tulevaan! :)

Sillä tutkimuksella haetaan ensisijaisest kohdunkaulan ennenaikaista lyhentymistä ja erilaisia tulehduksia, jotka voivat altistaa ennenaikaiselle synnytykselle. Turhaan ei tietenkään pidä tutkia mutta kyllä sen tutkimuksen edut voittavat sen hyödyt.

sinne alakertaan kurkkaamalla saattaa myös löytyä vaikka bakteeritulehdus (niitä kun ei aina itse huomaa...) johon tarvitseekin lääkkeen jo ihan senkin vuoksi ettei se aiheuta ennenaikaisia supisteluja jne.

itse kävin perusgyne vuositarkastuksessa ja sieltähän löytyi samalla bakteeritulehdus johon sain hoidonkin. Itse en ollut tulehduksesta tietoinen.

Yhteistyössä