Onko pojassa kavereitten mielestä jokin vika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
ei hyviä kavereita löydy. Harrastuksiin on kuljetettu, luokka- ja pelikavereita pyydetty kylään useinkin, kannustettu poikaa aktiivisuuteen jne. mut kaikki hyvin alkaneet kaverisuhteet jostain syystä päättyy pian. Alkuinnostuksen jälkeen toinen osapuoli hakeutuu muuhun seuraan tai ei enää jaksa tulla meille tai lähtä pojan kans minnekään. Jokin pojan käytöksessä karkottaa kavereita, mikähän se voisi olla? Poika jo 4. lk ja koulussa on kavereita mut ei yhtä tai kahta parempaa ystävää vaan pelaavat koko luokka yhdessä.

Poitsu on meistä vanhemmista mukava mutta ilmeisesti kaverit näkevät pojassa jonkun "vian" kun ei kelpaaa kaveriksi kuin vain varakaveriksi hetken ajan.

Niillä oli koulussa syksyllä semmoinen testi että kuka on paras kaverisi, kenen kaveri haluaisit olla, kuka on luokan suosituin, kenen vieressä haluaisit istua jne. Ope sanoi ettei poikaani ollut kukaan nimennyt. Eihän se sinällään kerro muusta kuin että pojalla ei ole hyviä kavereita lukuisista kaveriutumisyrityksistä huolimatta. Ope sanoi että poika on kiltti ja tunnollinen mutta persoonallinen luonne. Mitä ikinä se tarkoittaakaan. Tänään viimeksi poika olisi halunnut lähteä uimaan mutta ei ollut kaveria ketä kysyä, kun tiesi muilla olevan yhteisiä menoja jotka sopivat jo koulussa. Illat nyhjää kotona.

jotkut ovat erakkoluonteisia ja seurallisuus on eri asia kuin sosiaalisuus. tunnistatko lapsen oman temperamentin ja persoonan? jos näin, niin sitten vaan hyväksyt sen. ei kaikkien tartte koko ajan olla kavereiden kanssa, ei se ole mikään hyve.

Kotiolot kunnossa ja poika toisi mielellään kavereita meille jos olisi ketä kysyä mutta muut kuuluvat jo koulupäivän aikana varaavan kaverit illaksi eikä meitin poikaa kysy kukaan. Ei kai se jaksa olla aina aloitteellinen jos enimmäkseen ei löydy seuraa.

Voi miten kurjaa :'( Mä jo tässä mietin oiskohan toi mun poikani jo liian vanha tai asutaan väärässä paikassa kaveriksi.

Erakkomaisuus ei ole paha asia, jos lapsi itse ei siitä kärsi. Loppujen lopuksi 99,99% ihmisistä on sellaisia, joita ei ikinä olisi halunnut edes tavata, joten sikäli yksin viihtyminen ei mun mielestä ole mitenkään paha asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Erakkomaisuus ei ole paha asia, jos lapsi itse ei siitä kärsi. Loppujen lopuksi 99,99% ihmisistä on sellaisia, joita ei ikinä olisi halunnut edes tavata, joten sikäli yksin viihtyminen ei mun mielestä ole mitenkään paha asia.

juuri tätä hain, mutten osannu näin hyvin sanoa. liisa keltinkangas-järvisellä on hyviä kirjoja temperamentista. kannttaa joskus lukea, jos on aikaa.

Mitä mieltä poika on itse tästä? Jollei se häntä itseään häiritse, koulu sujuu ja kuitenkin touhuaa teidän kanssa jotain, niin ehkä vaan "täytyy" hyväksyä hänen persoonallisuutensa. Mitä hän tekee kotona iltaisin ja onko sisaruksia?

Joskus "rauhallisten ja kilttien" poikien on vaikeampi päästä porukoihin mukaan. Pojat kun ovat usein vähän "villejä tai rohkeampia" tms. Toivottavasti löydätte saman tyylisen persoonan pojallenne kaveriksi.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Mitä mieltä poika on itse tästä? Jollei se häntä itseään häiritse, koulu sujuu ja kuitenkin touhuaa teidän kanssa jotain, niin ehkä vaan "täytyy" hyväksyä hänen persoonallisuutensa. Mitä hän tekee kotona iltaisin ja onko sisaruksia?

Juuri näin. Sosiaalinen paine voi pakottaa hakeutumaan kaveriporukkaan vaikkei yhtään tekisi mieli. Josko te itse kertoisitte pojalle että yksin viihtyminen on normaalia ja hyväksytte hänet sellaisena kuin on?

Hyviä kommentteja olet jo saanutkin mutta mua jäi vaivaamaan, että minkä ihmeen takia siellä koulussa on ollu tuommonen "testi"? Mitä sillä tiedolla on tehty ja mihin sitä on tarvittu? Ihmeellistä mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Hyviä kommentteja olet jo saanutkin mutta mua jäi vaivaamaan, että minkä ihmeen takia siellä koulussa on ollu tuommonen "testi"? Mitä sillä tiedolla on tehty ja mihin sitä on tarvittu? Ihmeellistä mun mielestä.
Todella outoa, oikeastaan todella inhottavaakin.

:/

Niin, tosi kummalliselta ja eriarvoistavalta kuulostaa tuollaiset testit. Ihmeellistä käytöstä opettajalta. Opettajankin luulisi tietävän että luokassa on niitä ei-niin-tykättyjä oppilaita ja tuollaiset typerät testit ovat vain omiaan lisäämään kuilua oppilaiden välillä ja pahaa mieltä ei-suosituilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Voi miten kurjaa :'( Mä jo tässä mietin oiskohan toi mun poikani jo liian vanha tai asutaan väärässä paikassa kaveriksi.

Hyvin sanottu. Ei poika enimmäkseen kärsi mutta uimaan, leffaan jne, kaipaisi kavereita kun me vanhemmat ja pikkusysteri eivät ole niin kivaa seuraa. Sen verran on kärsinyt että jossakin vaiheessa oli aloitteellisempi mutta on jättänyt seuran kysymisen vähemmälle koska ei selvästikään luota että joku haluaa olla hänen kanssaan. Ehkä poitsu on erakkoluonne siinä mielessä ettei osaa olla toisten kanssa niin että muutkin viihtyisivät. Jotain tällaista täytyy olla koska saa kavereita harrastuksista ja naapurustosta mutta kukaan ei pysy messissä kauan vaan löytää aina "kivemman" kaverin. Aika usein olen ollut tilanteessa jossa pojalla on kaveri kylässä ja sitten joku toinen soittaa kaveria niin kaveri innostuu heti ja lähtee toisen luo ja meitin poika jää nalliksi kalliolle. Eihän kaikki lapset ole toisten mielestä kivoja mutta mitkähän voisi olla syyt ettei kelpaa oikein kellekään?

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Meillä lapsen luokalla tehtiin myös. Jospa opettajan on tarkoitus auttaa kaverisuhteissa tai jotain? paitsi jos opettaja on "tyhmä" , voi vaikuttaa tämän käytökseen tuollainen tutkimus ja täten edesauttaa edelleen syrjäytymistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:

Niin, tosi kummalliselta ja eriarvoistavalta kuulostaa tuollaiset testit. Ihmeellistä käytöstä opettajalta. Opettajankin luulisi tietävän että luokassa on niitä ei-niin-tykättyjä oppilaita ja tuollaiset typerät testit ovat vain omiaan lisäämään kuilua oppilaiden välillä ja pahaa mieltä ei-suosituilla.

tarkoitatko että tuo kerrotaan oikein kaikille? sittenhän se on ihan järkyttävää? ja toisaalta todennäköisesti lapset silti kertovat toislleen ketä äänestävät, joten joka tapauksessa tuo lisää sitä suosittujen suositummuutta ja vähemmän suosittujen vähemmän suositummuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Meillä ala-asteella oli joskus "kysely", et kenen vieressä haluat istua. (en muista kysyttiinkö muuta)
Muodostettiin 4 hengen pöytäryhmiä, jotka opettaja sitten päätti lappujen perusteella, tosin lappujen vastauksia ei kuulutettu.

Tuosta testistä. Tuloksia ei kerrottu oppilaille mutta vanhempainvartissa ope kertoili kun kysyin onko pojalla koulussa kavereita. Ilmeisesti siinä tutkittiin luokan ryhmäytymistä, sosiaalisia suhteita jne. Kuraattori oli ollut siinä mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tuosta testistä. Tuloksia ei kerrottu oppilaille mutta vanhempainvartissa ope kertoili kun kysyin onko pojalla koulussa kavereita. Ilmeisesti siinä tutkittiin luokan ryhmäytymistä, sosiaalisia suhteita jne. Kuraattori oli ollut siinä mukana.

Mutta en siltikään ymmärrä mitä koulu sillä tiedolla tekee. Eihän se tieto oo ainakaan milläänlailla auttanut poikaasi saamaan kaveria :/ :(

muoks. tarkotan siis sitä, että saahan sitä tutkia vaikka kuin (siis kaverisuhteita ym.) mutta mitä sillä tiedolla tekee jos ei sitä osata käyttää jotenkin hyväksi?

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
jotkut ovat erakkoluonteisia ja seurallisuus on eri asia kuin sosiaalisuus. tunnistatko lapsen oman temperamentin ja persoonan? jos näin, niin sitten vaan hyväksyt sen. ei kaikkien tartte koko ajan olla kavereiden kanssa, ei se ole mikään hyve.
Eihän se ole toki hyve ole että on koko ajan menossa. Mutta, jos lapsi kärsii kaverittomuudesta, eikä ole menossa ikinä, niin sitten on jo kurjempi juttu.

Hyviä pointteja tullut paljon. Poitsu pääsee open mukaan välkällä mukaan poikaremmiin ja peleihin mutta ei ole yhtä hyvää kaveria. Vapaa-ajan yksinäisyys ei opelle kuulu tietenkää mut onko se sit meidän vanhempien ongelma enemmän vai lapsen, sitä sopis meitin varmaan miettiä.

No en tiedä pojista. Mutta tytöillä suosittu on, jos on alkuvuonna syntynyt ja ikäistään kehittyneempi ja kulkee ikäistään vanhempien kanssa, tai, on kallitt vaatteet ja tavarat, ja laitettu ja muodikas, tai äiti on hommannut lapselle suositun aseman, esimerkiksi mustamaalaamalla jonkun toisen lasta, ja haukkumalla jonkun toisen lasta kotonansa.

Ei mitään syytä pyrkiä suosituksi mielestäni. Joskus suositut ovat kiusaajia. Kaikki mielistelevät, jotta eivät joutuisi epäsuosioon.

Yhteistyössä