Onko poika 2v6kk 86cm ja 11,5kg hirmuisen pieni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maikki"

Vieras
Ollaan suomalainen perhe ulkomailla, ja paikallisiin lapsiin verrattuna toi meidän poika on ihan normaalikokoinen, mutta kun itse olemme paikallisiin verrattuna suorastaan jättiläisiä (minä 174cm ja mies 189cm), niin ihmetyttää miten meidän poika voi olla noin pieni. Sukulaispoika, joka on tasan 2-vuotias, on jo nyt meidän poikaa pidempi ja muutenkin rotevampi. Pitäisköhän tästä huolestua?

Onko teillä siellä neuvolaa, tai oletteko itse seuranneet kasvua? Jos kasvaa tasaisesti, niin sitten ei ole huolta, hän on vain pieni. Mutta jos kasvussa on ollut nyt notkahdusta, niin seurantaahan se vaatisi.

Meillä on 1v10kk poika 88 cm nyt, ja varmaan aika keskiverron kokoinen.

Taitaa se olla aika pieni. Oma poikani, jota olen aina pitänyt pienenä ja onkin aina ollut puolta vuotta nuoremman serkkunsa kanssa samankokoinen, oli 2v.nä 89cm ja 12.8kg.

Meillä oltiin 1,5vee neuvolassa 83cm ja melkein 11kg, joten uskoisin, että vuoden päästä on kyllä isompi kuin sinun lapsesi.

Käyttekö ikinä Suomessa? Meillä on tuttavaperhe Italiassa ja neuvolassa sanottiin, että Suomessa käydessään he saavat käväistä täällä neuvolassa, jos tulee jotain juttuja mieleen.

Meillä tismalleen samanikäinen poika. 2v neuvolassa oli jo reilu 92 cm ja 12,4 kg. Sanoivat, että pitkä ja hoikka poika, mitat ok. Nyt siis 2v 6kk ja kotipuntarin mukaan noin 13,6 kg ja housun lahkeet käyneet pieneksi, joten pituuttakin on tullut puolessa vuodessa.

En osaa ottaa kantaa onko teidän poika pienikokoinen vai normaali. Voithan soittaa Suomen johonkin neuvolaan (vaikka entisen kotikuntasi) ja kysyä neuvoa. Kai ne suostuvat vastaamaan muutamaan kysymykseen, vaikkette ehkä Suomen sosiaaliturvaan kuulukaan.

en osaa arvioida onko pieni vai ei, mutta meillä on pieni lapsi, luullaan aina 1-2v ikäistään nuoremmaksi. Kasvaa kuitenkin tasaisesti, joten ei huolta. Ja me vanhemmat ollaan aika keskimittaisia. Lapsissa on tosi isoja koko eroja :)

Meijän tyttö on 1v 9kk ja pituutta on 83cm ja painoa 11kg, ja menee aina siellä alakäyrillä,kuten on mennyt koko ikänsä, tosin syntymäpainokin oli 2480g ja 43cm, ja vkolla 40+1 syntyi. Ite oon kans ollu pienenä tuommoinen pikku-pirpana, ja nyt 164cm, ja ihan normaalin kokoinen kaiken kaikkiaan. Kaikki me taplataan tyylillämme. :D

Meidän tyttö on saman kokoinen. Hän kulkee -3 käyrällä. Painon ja pituuden suhde on ihan normaali. Yksilöllistä tuo kasvu on, kyllä noin pieniä siis muitakin on. Suomen neuvoloissa huolestutaan enemmän siitä, jos ei pysy omalla käyrällään, vaan pituus lähtee putoamaan käyrän mukaan ennustetusta kasvusta. Meillä on menty tasaisesti tällä omalla käyrällä, joten mitään lisätutkimuksia ei ole tehty. Tosin me vanhemmat olemme 165 ja 175cm ja molempien suvuissa on ainakin joitakin lyhyitä henkilöitä, esim. tädit/isotädit. Itse olemme kuitenkin olleet lapsena pidempiä.

Eli teidän mittaisille vanhemmille ja vielä poikalapsi, niin onhan se vielä vähän poikkeavampaa, kuin tämä meidän tyttö.

Pieni on ehdottomasti, mutta ei sentään huolestuttavan pien,i jos kuitenkin on kasvanut koko ajan tasaisesti. Meillä 2v neuvolassa 92cm ja 13,7kg ja aika keskiverto suomalaislapsi on. Ehkä hiukan +käyrällä pituudessa.

Yhteistyössä