P
Perheetön
Vieras
Mun silmiin osui ylen sivuilla yhden lastenpsykiatrin kirjoitus viime viikolla.
Kirjoitti, että perheessä kaikkien osapuolten välillä on konflikteja:
esim. "me pojat" vastaan "perheen tytöt (äiti ja tytöt)"
"äiti ja isä pariskuntana" vastaan "te lapset"
"äiti ja poika" vastaan isä
"isä ja tyttö" vastaan äiti.
Tää lääkäri kirjoitti, että ihan tavallisessa, ns. tasapainoisessakin perheessä on aina kateutta näistä kahdenvälisistä suhteista. Esim. kun äiti lähtee pojan kanssa elokuviin, isä on kateellinen ja kilpailee pojan kanssa. Tai kun isä lähtee uimaan tyttären kanssa, äiti haluaisi kostaa tytölle. Tai kun esikoinen saa lelun, kuopus kokee mustasukkaisuutta ja haluaa kostaa sisarukselle.
Tai kun perheen kaksi lasta leikkii yhdessä, äiti saattaa kokea että kuopus on "varastanut" esikoisen häneltä.
Siis onko perheen perustamisessa oikeastaan mitään mieltä?
Jos ajattelee vaikka että olen tyttö, niin mulla on luvassa ainakin
-se että äiti on mulle kateellinen kun kasvan naiseksi
-anoppi kokee mut kilpailijana kun saan poikaystävän
-oma lapsi haluaa sysätä mut syrjään ja haluaa olla vain isin tyttö tai isin poika
Jos näitä ajattelee niin miten kukaan selviää näistä tunteista täysipäisenä? Kauhean lannistava ajatus että aina joku perhesuhde krakaa ihan kunnolla. Mitä mieltä olette?
Kirjoitti, että perheessä kaikkien osapuolten välillä on konflikteja:
esim. "me pojat" vastaan "perheen tytöt (äiti ja tytöt)"
"äiti ja isä pariskuntana" vastaan "te lapset"
"äiti ja poika" vastaan isä
"isä ja tyttö" vastaan äiti.
Tää lääkäri kirjoitti, että ihan tavallisessa, ns. tasapainoisessakin perheessä on aina kateutta näistä kahdenvälisistä suhteista. Esim. kun äiti lähtee pojan kanssa elokuviin, isä on kateellinen ja kilpailee pojan kanssa. Tai kun isä lähtee uimaan tyttären kanssa, äiti haluaisi kostaa tytölle. Tai kun esikoinen saa lelun, kuopus kokee mustasukkaisuutta ja haluaa kostaa sisarukselle.
Tai kun perheen kaksi lasta leikkii yhdessä, äiti saattaa kokea että kuopus on "varastanut" esikoisen häneltä.
Siis onko perheen perustamisessa oikeastaan mitään mieltä?
Jos ajattelee vaikka että olen tyttö, niin mulla on luvassa ainakin
-se että äiti on mulle kateellinen kun kasvan naiseksi
-anoppi kokee mut kilpailijana kun saan poikaystävän
-oma lapsi haluaa sysätä mut syrjään ja haluaa olla vain isin tyttö tai isin poika
Jos näitä ajattelee niin miten kukaan selviää näistä tunteista täysipäisenä? Kauhean lannistava ajatus että aina joku perhesuhde krakaa ihan kunnolla. Mitä mieltä olette?