Onko "peli jo menetetty" jos on käyttänyt tietämättään lääkkeitä joita ei olisi saanut käyttää raskaana ollessaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli

Vieras
Eli jos on käyttänyt lääkkeitä joita ei olisi saanut käyttää (Voltaren-tabletit, Ventoline-suihke, Codesan comp yskänlääke) silloin kun mahdollinen hedelmöittyminen on tapahtunut, mutta on lopettanut lääkkeen heti kun menkat ovat jääneet pois... onko voinut tapahtua jo jotain peruuttamatonta?

Ei nyt ehkä vastaa täysin kysymykseesi mutta voi kertoa omasta tapauksestani;
Olin tehnyt jo positiivisen raskaustestin ja soitin neuvolaan kun mulla oli käytössä verenpainelääke jota ei saa raskausaikana käyttää.

Sain ajan lääkärille n.2-3vkon päähän, olin kauhuissani et noin pitkään pitää sitä kuitenki vielä käyttää kun lopettaakkaan ei saa. En tiedä kuinka vaarallisia ne sitten oikeasti on..

Ei ole. Hedelmöittymisen ja menkkojen poisjäännin aikaan alkioon ei kulkeudu vielä mitään, eli nou hätä. Ventolinea käyttävät koko raskausajan astmaatikot ja Voltaren on tavan kipulääke. Yskänlääkkeestä ei tiedetä, mutta olisin ihan rauhallisin mielin, kun se tosiaan ei vielä vauvaan vaikuta noin alussa.

Huoh, kiitos teille vastauksistanne, helpotti :)

Tässä takana pitkä lapsettomuus ja kun koskaan ei voi tietää milloinka natsaa, vai natsaako ollenkaan niin....

Ventolinea käyttävät koko raskausajan astmaatikot ja Voltaren on tavan kipulääke.
NO hyi kamala. Ei minulle sanottu tasan mitään että Ventoline voisi jotenkin vahingoittaa sikiötä. Tulipa ikävä olo. Neuvolassa on tiedossa että minulla on rasitusastma eli käytän lääkettä vaan silloin kun on tarvis. En joka päiväisesti. Pitääpä koettaa kysellä asiasta perjantain neuvolakäynnillä.. Perse!

NO hyi kamala. Ei minulle sanottu tasan mitään että Ventoline voisi jotenkin vahingoittaa sikiötä. Tulipa ikävä olo. Neuvolassa on tiedossa että minulla on rasitusastma eli käytän lääkettä vaan silloin kun on tarvis. En joka päiväisesti. Pitääpä koettaa kysellä asiasta perjantain neuvolakäynnillä.. Perse!

Niin siis tässähän edellinen nimenomaan kirjoitti, että Ventolinea astmaatikot KÄYTTÄVÄT koko raskausajan.

Ventoline on astmaatikon peruslääke, ja kielto perustuu siihen, ettei sen vaikutusta tunneta. Kuitenkin, kun ajattelet, kumpi on vakavampaa, se että itse et saturoi kunnolla, eli oma hapenotto kyky on heikko -> vauvan hapetus huono, vai se, että otat lääkkeen ja hengität paremmin, jolloin luonnollisesti vauvaan menevä verikin on hapekkaampaa... :)

Yhteistyössä