Onko peli jo menetetty, jos mun kaikki tomaatit on vielä vihreitä? Ja onko tomaatti monivuotinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kivaa on ollut kyllä katsoa miten ne kasvaa, mutta ois mulle jokunen tomaattikin kelvannut. Vaan kun ne on kaikki vihreitä vielä. Höh.

Ja onko nuo monivuotisia, vai yksivuotisia?

Meillä on sama tilanne Pohjos-Pohjanmaalla... ei kokemusta aikaisemmilta vuosilta.

Marttojen sivuilla on tällainen vinkki:

Kasvihuoneesta yleensä saan sadon kypsänä, koska sitä voi kylmien uhatessa vähän lämmittää. Ulkotomaatit kerään pois jos useampi perättäinen hallayö on tiedossa. Yhden yön yli tomaatit voi suojata harsolla, mutta useampaa ei. Jos tomaatti saa kylmää se ei enää kypsy vaan pilaantuu. Parempi siis kerätä vihreät tomaatit pois ja kypsyttää sisällä, vaikka maku siitä vähän kärsiikin. Laitan uunipellille puhtaan leivinpaperin ja sille ladon tomaatit, pari omenaa laitan mukaan koska omenista haihtuva etyleeni nopeuttaa kypsymistä. Pellin tomaatteineen laita ikkunan eteen ja kypsytän tomaatit valossa. Tomaatti kypsyy myös pimeässä, mutta maku kärsii vielä enemmän.

http://www.martat.fi/keskustelu/keskustelunurkka/?x33061=133792941

Tomaatit kypsyvät huoneenlämmössä eli sitten kun yöpakkaset alkavat uhata, leikkaa tertut irti ja vie keittiön pöydälle. En tiedä kuinka kauan kypsyminen kestää, mutta maalla asuvalla siskollani on ollut tomaatteja sisällä kypsymässä ja syötäviä niistä on kuulemma tullut.

Ei ole yhtään punasta tullut meilläkään, vaikka ovat kaikkein aurinkoisimmalla paikalla ja nypitty on paitsi haarakkeet myös kuolleet pois :( Ja paikkana on Lounais-Suomi

Kasvihuonetomaatit kerätään monesti silloin kun niissä on vain aavistus punaista (kauppapuutarhoilla). Kypsyvät punaisiksi kuljetuksen ja varastoinnin aikana. Muovipussiin ja omena kaveriksi nopeuttaa. Ulkomailta tulevat kerätään vielä vihreämpinä.

Tosin jos on todella raa-an vihreä, en tiedä miten kypsyy. En ole kokeillut.

Mulla sama juttu, ihan raakoja ovat kaikki! Raakileita on paljon ja olen nyppinyt niitä varjostavia lehtiäkin pois, mutta vain yksi ainoa tomaatti on kypsynyt, kaikki muut täysin vihreitä. Me asutaan eteläsuomessa, rannikolla ja tomaatteja kasvatetaan laatikossa talon etelä seinustalla, joten luulisi ettei nyt ainakaan pitäis olla liian kylmästä paikasta kiinni. Viime syksynä ostettiin tämä talo ja edellinen omistaja oli kylvänyt samaisiin laatikoihin jotain matalakasvuisia kirsikka(?)tomaatteja, niistä muistan keränneeni viimeiset tomaatit tytön syntymäpäivänä, lokakuun lopussa, eivät olleet ihan kypsiä, mutta selvästi väriä saaneita ja kypsyivät loppuun keittiössä, joten ehkä meillä vielä on toivoa. :)

Älä vain heitä roskiin. On olemassa joku säilöntäohjekin vihreille tomaateille. Kuulemma... Muutama kesä sitten otin alkusyksystä tomaatit aivan raakoina ja siis todella vihreinä sisälle. Levitin ne uunipellin päälle ja pellit vein saunan lauteille. Siellä ne hiljalleen kypsyivät ja viimeiset syötiin lokakuussa :)

Eviran sivuilta:
"Voiko vihreitä tomaatteja käyttää ravinnoksi?
Raa’at vihreät tomaatit sisältävät vihreän perunan tavoin lievästi myrkyllisiä aineita, glykoalkaloideja. Tomaatissa tätä myrkkyä kutsutaan tomatiiniksi ja se saattaa jo pieninä annoksina aiheuttaa mm. ripulia, vatsakramppeja, pahoinvointia ja polttavaa tunnetta kurkussa. Tomaatin kypsyessä glykoalkaloidit haihtuvat. Haitallisen glykoalkaloidien takia raakojen vihreiden tomaattien syöntiä käsittelemättömänä tai edes ruoaksi valmistettuna ei suositella.

Toisaalta on olemassa myös tomaattilajikkeita, jotka ovat kypsinäkin vihreitä. Nämä kypsät vihreät tomaatit eivät sisällä glykoalkaloideja ja ovat turvallisia syödä."

No höh, mä minä kun täällä harmittelen, kun ei ole omia tomaatteja kasvamassa,niin ei saa vihreitä tomaatteja chutneya varten. Älä heitä niitä vihreitä tomaatteja pois vaan kypsytä pöydällä tai tee chutneya.=P

Mulla on yksi taimi parvekkeella ja siinä on toistakymmentä raakiletta. Vielä pari päivää sitten mä olin ihan epätoivoinen niiden kanssa. Nyt ihan yhtäkkiä mulla on kahdeksan hennosti oranssihtavaa raakiletta :). Ne kypsyy sittenkin! Toivottavasti loppuun asti....

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="Mamma";26969942]No höh, mä minä kun täällä harmittelen, kun ei ole omia tomaatteja kasvamassa,niin ei saa vihreitä tomaatteja chutneya varten. Älä heitä niitä vihreitä tomaatteja pois vaan kypsytä pöydällä tai tee chutneya.=P[/QUOTE]

Se on oma lajikkeensa, vihreö tomaatti, eikä mikään raa'aksi jätetty tomaatti...

Mun puutarhuri-äisi on neuvonut, että kun raakileita alkaa tulla, kannattaa laittaa tomaatin juureen "houkutintomaatti". Eli vaikka kaupasta ostettu kypsä tomaatti, joka luovuttaa etyleenientsyymiä joka nopeuttaa kysymisen alkamista. Varmaan voisi vieläkin kokeilla. Itse laitan houkuttimen ruukkuun (siis siihen vaan mullan päälle kokonaisen tomaatin) jo heinäkuun alkupuolella, ja jotenkin ihmeesti se säilyy hyvänä ainakin kuukauden elle ylikin, vaikka kasteltaessa aina kastuukin. Luonnon ihmeitä!

Meilläkin on paaljon vihreitä tomaatteja, pari on vasta kypsynyt. Asutaan lounais-suomessa saaristossa. Ovat kasvihuoneessa. Tuntuu, että ne muutamat kypsyivät sitten ihan parissa päivässä..Toivottavasti muutkin innostuvat.

Mulla on kaksi tomaattia lasitetulla eteläparvekkeella ja tomaatteja on syöty jo ainakin kuukauden verran. Vielä on jonkin verran vihreitä ja jännitän ehtiikö kaikki kypsyä. Valitsin aikaisia lajikkeita. Varkaita olen poistanut ja aika paljon varjostavia lehtiä tomaattien tieltä. Latvat katkaisin jo muutama viiko sitten, jotta taimet keskittyisivät kypsyttämään tomaatteja. Tämä oli ensimmäinen yritys tomaattiviljelyssä ja ihmettelen miten hyvin onnistui, vaikka kaikki kasvit yleensä kuolee mun hoidossa.

Yhteistyössä