Onko pakko suostua opiskelevaan lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Olen menossa neljättä kertaa elämässäni suunniteltuun sektioon. Edellisen sektion teki opiskeleva lääkäri, joka siis tuli minulle ihan yllätyksenä. Makasin salissa valmisteltuna kun lääkärit tulivat saliin ja vaan tervehtivät - en siis ollut tavannut leikkaavaa lääkäriä etukäteen. Vasta leikkauksen aikana selkeni, että tämä itse toimenpiteen tekijä oli opiskelija, jota varsinainen lääkäri ohjasi.

No, haavasta tuli ruma, erittäin kivulias ja se oli suorastaan irvokkaasti kyhäilty kiinni hakasilla. Haava irvisteli ja arpeutui rumasti. Aiemmat sektiohaavat ovat olleet siistejä, täysin toisen näköisiä kun tämä viimeinen.

Nyt edessäni on siis taas sektio ja jännittää jo valmiiksi tuleva lääkäri - en tahdo enää opiskelijan koekaniiksi, vaan haluaisin pätevän lääkärin. Onko minulla oikeus kieltäytyä opiskelijan veitsen alle joutumisesta?? Pelottaa tarpeeksi kovasti muutenkin... :(

Enpäs tiedä . Mutta mites arvelit opiskelijoiden oppivan, jos ei koskaan käytännössä tehdä töitä?
Kannattaa kysyä paikanpäällä tai aiemminkin hlökunnalta.

Mun mielestä on oikeus kieltäytyä opiskeliasta, onpa kumma, ettei ne sulta kysynyt ennen leikkausta et onko ok, jos opiskelija tekee sektion. Käsittääkseni nuo pitäisi aina etukäteen kysyä eli virheellisesti on menetelty.

Pienemmissäkin asioissa pitää kysyä potilaalta suostumus, esim. tyyliin, onko ok, että sairaanhoitaja opiskelija laittaa kanyylin tms.

Voit toki kertoa edellisestä kokemuksesta ja toivoa, ettei opiskeleva lääkäri suorittaisi sektiota. Mutta totta puhuen mä olisin enemmän kauhuissani siitä, että mut leikkaisi yksin lääkäri, joka ei ole koskaan ennen tehnyt kyseistä operaatiota. Nythän opiskelijalla on vastaava lääkäri koko ajan vieressä. Eikä noita hommia tosiaan kirjasta opi, kyllä se käytäntö on se mikä opettaa.

Mun mielestä on oikeus kieltäytyä opiskeliasta, onpa kumma, ettei ne sulta kysynyt ennen leikkausta et onko ok, jos opiskelija tekee sektion. Käsittääkseni nuo pitäisi aina etukäteen kysyä eli virheellisesti on menetelty.

Pienemmissäkin asioissa pitää kysyä potilaalta suostumus, esim. tyyliin, onko ok, että sairaanhoitaja opiskelija laittaa kanyylin tms.

Kiitos, näin itsekin ajattelisin ja tosiaan kysytäänhän neuvoloissakin, että onko ok, että opiskelija on edes mukana.

Ymärrän toki, että että niiden opiskelijoiden pitää oppia, mutta mielestäni olen tässä jo "osuuteni tehnyt" ja kertaalleen sen (helvetin) läpikäynyt. Tästä jäi niin kamalat traumat, että hakeutuisin yksityiselle ja vaikka maksaisin siitä hyvästä, että saan taitavan leikkaajan - jos se vaan olisi mahdollista. :/

Muutenkin on mielestäni hassua, ettei leikkaavaa lääkäriä tapaa etukäteen mitä tulee sektioihin. Kun kuitenkin pienempienkin toimenpiteiden kohdalla niin toimitaan, että nimenomaan toimenpiteen tekijä arvioi ensin mitä on vastassa ja suunnittelee sitä vähän etukäteen.. Minunkin kohdallani kun kyseessä jo 4. sektio, luulisi, että nimenomaan toimenpiteen tekijä haluaisi ensin vilkaista vanhaa arpea, mahaa, vauvan asentoa tms.. Olen kyllä niin hermoraunio tämän asian kanssa että saapa nähdä onko minusta mitään enää jäljelläkään kun sektiopäivä koittaa. :(

[QUOTE="aapee";29069418]Kiitos, näin itsekin ajattelisin ja tosiaan kysytäänhän neuvoloissakin, että onko ok, että opiskelija on edes mukana.

Ymärrän toki, että että niiden opiskelijoiden pitää oppia, mutta mielestäni olen tässä jo "osuuteni tehnyt" ja kertaalleen sen (helvetin) läpikäynyt. Tästä jäi niin kamalat traumat, että hakeutuisin yksityiselle ja vaikka maksaisin siitä hyvästä, että saan taitavan leikkaajan - jos se vaan olisi mahdollista. :/

Muutenkin on mielestäni hassua, ettei leikkaavaa lääkäriä tapaa etukäteen mitä tulee sektioihin. Kun kuitenkin pienempienkin toimenpiteiden kohdalla niin toimitaan, että nimenomaan toimenpiteen tekijä arvioi ensin mitä on vastassa ja suunnittelee sitä vähän etukäteen.. Minunkin kohdallani kun kyseessä jo 4. sektio, luulisi, että nimenomaan toimenpiteen tekijä haluaisi ensin vilkaista vanhaa arpea, mahaa, vauvan asentoa tms.. Olen kyllä niin hermoraunio tämän asian kanssa että saapa nähdä onko minusta mitään enää jäljelläkään kun sektiopäivä koittaa. :([/QUOTE]

Onko siihen sektioon vielä pitkä aika? Ota ihmeessä neuvolaan yhteys ja pyydä päästä sinne sairaalaan puhumaan asiasta etukäteen.
Eihän tuosta nyt mitään tuu että revit ressiä etukäteen ihan tolkuttomasti. Eihän se oo hyväks vauvallekkaan, eikä sulle itelle. :hug:

Mulle laittoi joku juuri valmistunut (tai opiskelija?) epiduraalin viime sektiossa, ja neljä kertaa pisti pieleen, kunnes joku kokenut lääkäri tuli ja sutas sen heti oikein. Kipuahan ne ekat neljä kertaa tuotti, mutta onneksi ei sen pahempaa.

Harmilista olla koekaniinina.

En usko että sinut leikannut lääkäri oli varsinainen opiskelija. Todennäköisesti kyseessä oli yliopistosta valmistunut lisensiaatti, joka oli naistentauteihin erikoistuva lääkäri. Sektio toimenpiteenä on oikeastaan teknisesti aika helppo, vaikean siitä tekee jos nainen on ennenkin sektoitu tai muuten arpinen, ylipainoinen tai lapsi on tiukkaan kiinnittynyt ja joudutaan irrottelemaan. Itse olen yhden lapsen synnyttänyt sektiolla. Leikkauksen tehnyt lääkäri on yksi Suomen parhaimmista. Toimenpiteen aikana tuli kuitenkin repeämän takia kiire-tilanne ja lopputuloksena arpi on ihan vino. Lapsi on kuitenkin terve ja minä lopulta paranin, joten kaikki hyvin. Erikoistuvat lääkärit tekevät sektioita alkuun päivällä yhdessä kokeneen lääkärin kanssa ja sitten yksin. Erikoistuvat hoitavat yleensä päivystykset sairaalassa ja tekevät öisin yksin hätäsektioita hyvin pian töiden aloittamisen jälkeen. Katsopa synnytyskertomuksesta kenen nimi on alla. Jos nimen yhteydessä on LL (lääketieteen lisensiaatti) tai eval (erikoistuva lääkäri) on kyseessä ollut valmis lääkäri. Opiskelijan nimen yhteydessä lukee kandidaatti, amanuenssi tai opiskelija. Erikoistuvat lääkärit ovat virkasuhteessa sairaalaan, eikä heidän osallistumisestaan tarvitse kysellä lupia, heillä on oikeus tehdä toimenpiteitä myös itsenäisesti. Suunnitelluissa sektioissa on kuitenkin mahdollisuus järjestää myös kokeneemman kollegan ohjausta, jota on hyvä käyttää hyväksi niin potilaiden kuin erikoistuvienkin näkökulmasta. Vaativia toimepiteitähän tekevät myös kokeneet erikoislääkärit yhdessä jolloin saattaa kuulostaa siltä että siellä on joku opiskelija jota ohjataan vaikka lääkärit vaan keskenään kommunikoivat. Että kyllä siellä on ollut ihan oikeat ihmiset oikeissa tehtävissä. Opiskelijoiden (=kandidaatti) ei sektioissa anneta veitseen koskea kuin erityistapauksessa, yleensä opiskelijat vaan avustavat esim polttamalla verisuonia kiinni tai pyyhkimällä verta näkyvyyden ylläpitämiseksi. Kokenut valmis lääkäri on aina vastuussa toimenpiteessä. Arvista tulee joskus rumia, ja joskus eivät pysy kiinni riippumatta siitä kuka toimenpiteen tekee. Mitä enemmän tulee ikää ja mitä useammin sektioita tehdään, sitä rummalle arvet näyttää ja paraneminen hidastuu. Valitettavasti. Jos ainoa synnytystapasi on sektio ja jo neljäs lapsi, suosittelisin kyllä välttämään jatkossa lasten hankintaa, kohtukaan ei loputtomiin leikkelyä kestä.

Mulle tuli synnytyksessä 3. asteen repeämät joita mentiin sitten leikkaussaliin kursimaan kokoon. Vastaavana lääkärinä oli itse ylilääkäri, joka ilmoitti (joo, ei juuri kysellyt) että hänellä on erikoistuva lääkäri tässä mukana tekemässä työt, hän katsoo että tulee tehtyä hyvin. Siellä ne kaksi miestä, vanhempi ja nuorempi, tuusas mun sulkijalihasta kokoon ja minä kuuntelin kuinka tämä vanhempi koko ajan kertoi mikä riekale nyt seuraavaksi nostetaan ja mistä kohtaa neula laitetaan läpi jne.. Erinomaista työtä teki, ei mitään valittamista. Taisi kyllä kestää vähän kauemmin kuin mitä tällä seniorilla olisi kestänyt.

Mulle ei tullut pieneen mieleenkään kieltäytyä, johtunee myös suureksi osaksi siitä että ystävinäni on muutama juurikin erikoistumassa oleva lääkäri, ja tiedän ettei se ole helppoa heilläkään. Taatusti tekevät parhaansa ja jos se ap:n sektiohaava oli "susi", niin syyttäisin enemmän sinä seniorilääkäriä.

Yhtäkaikki, luulisin että jos ap kertoo etukäteen toiveensa, ja asiallisesti, niin tämänkertainen sektio hoidetaan ehkä huolellisemmin loppuun. Mua harmittaisi/pelottaisi kyllä myös, ja varmasti koittaisin saada kokeneen lääkärin siihen.

Mullakin oli sektiossa erikoistuva lääkäri opettelemassa. Ja taisi olla ekaa kertaa vielä, kun kokenut luetteli että tässä on munasarjat..jne. Mutta eeeeriinomaista tulosta tekivät. Sektioarpi on siisti, ja parani todella hyvin.

Tuli mieleen, että onko aloittajan paikkakunnalla synnytyspelkopolia. Sinne kannattaa ottaa yhteyttä, jos löytyy. Synnytyspelkopoliklinikan aiinoa tarkoitus ei ole keskustella peloista, vaan he pystyvät myös auttamaan synnytyksen suunnittelussa. Yksi tapa voi olla se että leikkaavan lääkärin pääsee tapaamaan ennakkoon.

Kiitos kaikille vastauksista. Omalla kohdallani edellinen sektio oli periaatteessa helppo - olen hoikka, ei ollut kiinnikkeitä ja lähtötilanne ns. normaali - ei mitään hankaluuksia. Ei siis mitään selvää syytäkään miksi haava tehtiin vinoon ja tikattiin rumasti. Kyllä se lääkäri aika opiskelijalta kuulosti, kyseli mm. lopussakin, että voiko tän sulkea hakasilla..

Tuleva sektio on joulukuussa ja kätilön kanssa asiasta jo vähän juttelin.. ja hän kyllä nimenomaan sanoi, että opiskelijat on siellä kentillä silloin, kuten myös eurolääkärit. Antoi siis kyllä kuvan, että opiskelijoitakin siellä leikkurissa on. Mutta joo, aion puhua asiasta etukäteen.

Tämä sektio on todellakin viimeiseni ja haluaisin senkin takia siistiä jälkeä. Ja ennen kaikkea säilyä hengissä vaikka näinkin mones sektio tulossa... :(

Ei liity sektioon, mutta mulla meinaa hermo mennä HYKSin poliklinikoilla erikoistuviin lääkäreihin. Mietin välillä et rupeen kohta pyytämään palkkaa siitä että opetan miten kirjoittaa erityislupahakemuksia ja kuuntelen sitä kun erittäin huonoa suomea puhuva lääkäri huutaa mulle siitä ettei kukaan ole opettanu mulle miten lääke pistetään ihon alle. Olen myös kattavasti selittänyt sairauteen kuuluvia oireita, lääkkeiden yhteisvaikutuksia, mitä tarkoittaa esitäytettyruisku... Joo ja näitä ei voi valita millon kohdalle sattuu.

Oottepas te vähän tuhmia.... Herätys tähän päivään! Vaikka kuinka olisi kokemusta, ei se tarkota että kaikki menevät kuin oppikirjassa tai elokuvissa. Oli kyse ihan mistä tahansa toimenpiteestä tai ammatista.

Alkuperäinen kirjoittaja TohtoriPöllönen;30571222:
Oottepas te vähän tuhmia.... Herätys tähän päivään! Vaikka kuinka olisi kokemusta, ei se tarkota että kaikki menevät kuin oppikirjassa tai elokuvissa. Oli kyse ihan mistä tahansa toimenpiteestä tai ammatista.

Mjaa... mua saa ihan vapaasti operoida opiskelijakin. Kunhan ei nivusiani sorki niin kaikki muu käy.

Tohtori Pöllöselle mä taas en uskoisi edes lottorivin jättämistä. Pari vuotta vanhalla rivillä kun ei voita.

Mä sain aikoinaan mitä parhaimman ohjeistuksen- nimenomaan lääkäriopiskelijalta- poskiontelontulehduksen hoitoon enkä sen jälkeen oo kyseiseen tautiin tarvinnut kuin kerran antibiootteja. Ehkä siis voivat olla jopa fiksumpia kun eivät tee niin kuin aina ennenkin on tehty :D

Yhteistyössä