Onko pakko jos ei taho? EPISIOTOMIA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki iskee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikki iskee

Vieras

Täällä missä asun, kuulemma tehdään se melkein kaikille!!! Siis näin olen kuullut :( ja vaikka syitä ei olisi niin tuo episiotomia tehdään...
Apua! :( en halua! Tietty jos se on ihan pakko tehdä niin sitten....
Ja milloin se on pakko tehä ja milloin ei?

Voin paljastaa että asun seinäjoella, joten jos joku on täällä synnyttänyt niin voisiko valaista? :) Tehtiinkö episiotomia sinulle?

En tiedä sen paikan käytännöstä, mutta voin kokemuksesta tuumata että kätilön tekemänä paikat parani nopeemmin, kykenin istumaan jo samana iltana, tokasta ei ehditty leikkelemään, kipu oli melkonen ja istumaan pysty viikon päästä..

Kai siitäkin voi kieltäytyä. Minulla ei ole tehty kummassakaan synnytyksessä, molemmissa repeämät, ekassa aika pahasti 2. asteen repeämät, leikkaussalissa korjailtiin heti synnytyksen jälkeen. Et ei se repeäminenkään kivaa ole.

sielä ei kuulemma osata tai viitsi kunnolla sitten tikata, ja että jollaki oli tullu 60 tikkiä ku oli tehty kyseinen toimenpide ja toiselle ku ei oltu tehty niin 4 tikkiä....

mieluummin ehkä repeän ja tehdään se 4-6 tikkiä...

Mulle ei tehty ekassa synnytyksessä epparia. Sain 2. ja 3. asteen repeämät, mutta heti pystyin kyllä istumaan ihan normaalisti. Mua ei siis nuo repeämät mitenkään haitanneet. Kätilö sanoi, että iho paranee nopeammin kun on luonnollisesti revennyt eikä ole tehty epparia. En kyllä Seinäjoella synnyttänyt.

Mä en ymmärrä mikä paha siinä on?

Okei en mäkään sitä eka halunnut ja pyysin etteivät tekisi. Mutta kun se helpotti synnytystä ja paranin pikaisesti niin mikä siinä on niin pahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sielä ei kuulemma osata tai viitsi kunnolla sitten tikata, ja että jollaki oli tullu 60 tikkiä ku oli tehty kyseinen toimenpide ja toiselle ku ei oltu tehty niin 4 tikkiä....

Juu mun siskolla repes peräsuoleen asti ja paska lurahteli sitten housuun.Tosi kivaa.

Mulla ei episotomiaa edes ehdotettu. Ja repeämät ovat olleet tosi pienet, heti oon kyennyt istumaan normaalisti. Ja nimenomaan olen ymmärtänyt niin päin, että luonnollinen repeämä paranee nopeammin.

mulla on molemmista tikattu 30-40 tikkiä, ekalla kerralla kätilö sanoi että tahtoo tehdä homman kunnolla ettei tule ongelmia seksin kanssa myöhemmin, tokalla kerralla vaan repes niin pahasti..

Minulla ne meinas esikon synnytyksessä tehdä epparin vaikka just oltiin aloittamassa ponnistamaan, sanoin että elä tee jos ei oo ihan pakko, selvittiin nirhaumilla siitä (oli ilmeisesti niitä, jotka tekevät automaattisesti)
ja toisessa sanoinkin jo ennen ponnistusvaihetta että ei jos ei oo pakko ja yhdellä tikillä selvisin,
esikoinen oli 3310g, 50cm ja py50 ja kuopus oli 4030g, 52cm py37cm...esikoinen olis lentänyt kyllä jos eppari ois tehty....
ja ponnistusvaiheet kummassakin noin 10minuuttia

Mulle ei ole tehty ja kolme lasta on ja vieläpä nopeasti syntyneitä kaikki eikä edes mitään hiirulaisen kokoisia. Ja istunut olen jokaisesta heti samantien ja ihan vaivatta.

Kaverille taas tehtiin, synnytti pikkiriikkisen vauvan, tehtiin eppari ja istuu nyt sitten renkaan päällä ja syö lääkkeitä.

Mulle tehtiin ekassa. Yritin ponnistaa ensin ilman epparia. Kätilö sanoi sitten, että leikkaa välilihan, jotta uskallan paremmin ponnistaa. Ja sittenhän se syntyikin. Ja tuli kuulemma vaan toistakymmentä tikkiä...

Toisesta ja kolmannesta ei ole tarvinnut leikata, eikä tikata, toivottavassti ei tässtä neljännestäkään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuo on yksilöllistä, miten käy. Kun voi sitä revetä paljon pahemmin, niin ei tuo 4 tikkiä alkuunkaan riitä.

Perätila on ainoa, jossa tehdään automaattisesti eppari. Toivoa voi , ettei sitä tehdä ja ainakin mun toivomuksia on noudatettu. Joskus yli 15v sitten eppari tehtiin aina, mutta ainakaan viimeisten 12v aikana sitä ei ole mulle tehty, kuin siinä perätilasynnytyksessä.

Mulle tehtiin ja parani parissa päivässä hienosti. Särkylääkettä en tarvinnut kertaakaan ja istuinkin heti. Kai minulla silti vaikutti nopeasti parantuvat kudoksetkin.

Sitä tehdäänkö episiotomia ei voi etukäteen valita. Episiotomian tarpeeseen vaikuttaa monet tekijät; ensisynnyttäjillä kudokset ovat tiukemmat sen vuoksi herkemmin tehdään, kudostyyppi (jotkut repeävät helpommin), vauvan asento vaikuttaa, imukupin yhteydessä usein, jos on odotettavissa suuri vauva, jos ponnistusvaihe pitkittyy ja/tai sikiön sydänäänet sitä vaativat. Jos edellämainittuja syitä ei ole kätilö arvioi episiotomian tarpeen siinä vaiheessa kun sikiön pää painaa välilihaa, aiemmin sitä ei pysty arvioimaan. Toki on vielä olemassa näitä vanhempia kätilöitä jotka leikkaavat rutiinisti, koska se oli joskus tapana.
Kerro toiveesi kun menet synnyttämään. Uskoisin että kätilösi kuuntelee. Onhan siinä myös kätilön työstä kyse; ei viitsi leikata turhaan kun sen itse joutuu ompelemaan kasaan.

Yhteistyössä