Onko paikalla laihan lapsen vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko siis täällä ketään, kenellä olisi pituuteen nähden laiha lapsi, johon on sitten neuvolan tai koulun terveydenhoitaja halunnut "puuttua"?
Miten asia ns eteni? Lääkäri tutki mutta mitä asialle tehtiin?
Etenkin kiinnostaisi jo kouluikäisen lapsen kokemukset.

Meillä on nyt tämä tilanne, lääkäriaika saatiin tänään. Minusta tmä tuntuu vähän "turhalta", kun mitäpä asialle voisi tehdä? En epäile mitään allergiaa koska ei reagoi mihinkään mitenkään oudosti (kipuina,ihottumana jne). Aina syönyt monipuolisesti,terveellisesti ja määrällisesti minusta aika paljon. Lisäksi on vielä ollut vauvasta lähtien pitkä ja hoikka.

Kahta lapsista on tutkittu tämänkin takia ja lääkäri oli sitä mieltä lasten isän kasvukäyriä vilkaistuaan, että ei hätiä mitiä mutta sanasolia saisi ehkä antaa, ei siitä nyt ainakaan haittaa olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Minkäkokoinen lapsi on ?

no kun en yhtään muista mittoja :/ ei ole sitä terveydenhoitajan lappua tässä enään... Mutta on kuulemma pitkin kouluvuotta mittaillut ja tuli nyt tähän tulokseen että lääkäriaika ensi kuussa.

meillä myös pitkä ja laiha muttei nyt sen erityisemmin vielä ole puututtu.
syö myös terveellisesti. harmi, ettei pidä karkeista, sipseistä, limsastakaan erityisesti.
niillä ehkä saisi lihotettua mutta kun ei siis käy.
mieletäni tuo pituuskriteeri merkkaa. jos kasvaa normaalisti tai jopa on keskivertoa pitempi, niinkuin meillä, miksi puuttua asiaan.

Mä itse olin. Mulle tuputettiin ravitsemusterapeutin ohjeita ja vaikka sun mitä. Yritettiin antaa siis ohjeita että lihoisin. Lopulta sitten lääkärillekin mut passitettiin. Lääkärille kerrottiin ruokavalio ja kun mitään oireita (ihottumaa tms.) ei ollut, totesi vaan että minkäs sille mahtaa että on niin nopea ruoansulatus...siis suomeksi sanottuna läpipasko :laugh:
Ja minäkin söin kyllä todella monipuolisesti siihen aikaan. Ainut mistä tuli noottia, oli aamiainen. Mä kun en silloin enkä nytkään syönyt aamupalaa kun en kerta kaikkiaan ennen 11 saa alas kuin kahvia.
Siitä se paino on pikkuhiljaa noussut ns. normaaliksi eli en oo enää alipainoinen.
Tää mun painoepidesodi alkoi ala-asteella ja jatkui vielä yläasteella. Ja paino oli käyrän mukaan -20.
Siskolla oli sama juttu ja sitäkin tutkittiin. Tulos oli, että sillä on normaalia lyhyempi ohutsuoli joten ruoka ei ehdi niin hyvin imeytyä. Ja arvaappa vaan, onko se nykyisenä 40-vuotiaana siitä ikionnellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
meillä myös pitkä ja laiha muttei nyt sen erityisemmin vielä ole puututtu.
syö myös terveellisesti. harmi, ettei pidä karkeista, sipseistä, limsastakaan erityisesti.
niillä ehkä saisi lihotettua mutta kun ei siis käy.
mieletäni tuo pituuskriteeri merkkaa. jos kasvaa normaalisti tai jopa on keskivertoa pitempi, niinkuin meillä, miksi puuttua asiaan.

Meillä tyttö myös pitkä, oli jo syntyessään 53cm. Aina pituuskäyrä on mennyt vähän keskivertoa ylempänä, paino sitten aina keskivertoa alempana.
Minusta tässä ei nyt ole mitään ongelmaa juuri sen takia että syö hyvin,nukkuu hyvin, on pirteä ja iloinen, kaikinpuolin terveen oloinen. Ja kun katsoo muuta sukua, niin löytyy juuri näitä pitkiä ja laihoja ihmisiä jotka ei edes lääkärin määräämällä kerma-dietillä ole lihoneet.

yks pojistani ollut koko ajan tosi laiha. ala-asteella painoa seurattiin, mutta eipä sille mitään voinut. yläasteella ei mahtunut pituutensa kanssa enää taulukkoon, kun lukemat ääripäitä. söi aina kaikkea, mutta ei ne jääny näkyviin. olen itse ollut samanlainen. kun lapsi/ nuori on virkeä ja kuitenkin syö normaalisti, ei minusta tarvi olla huolestunut. monesti ns. turhat seurannat huolestuttavat liikaa. nyt poika on jo pian 17, eikä parimetriseen kroppaan ole vieläkään tarpeeksi tullut painoa, tosi laiha. edelleen syö normaalisti,nukkuu ja liikkuu, mitäään ei vain jää näkyviin. mutta kun on terve ja jaksaa pakertaa lukiossa, niin en huolehdi asiaa enää.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä