Onko outoa, jos 6 vuotias ei tiedä mitä on salkkarit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee

Vieras
Pojan eskarikaveri oli kylässä ja kysyi ruokapöydässä, että saako x katsoa salkkareita. Poikani oli vaivaantuneen näköinen, kun tunsi itsensä varmaan hölmöksi, kun ei edes tiedä mitä salkkarit on. Meillä ei katsota telkkaria juuri ollenkaan (salkkareita ei ikinä, koska ei kiinnosta)ja se ei ole ikinä päällä taustalla. Mietinkin, että ollaanko ihan outolaisia, tietääkö kaikkien muiden 6 veet mitä esim. salkkarit on? En haluaisi, että poika tuntee itsensä tyhmäksi kun meillä tv:n katselu vähäistä, mutta samalla uskon sen olevan hyvä asia. Sama pätee tietokonepeleissä, niitä ei ole vielä pelannut ja mielestäni vielä ehtii. Silti aina välillä herää pieni huoli siitä, että joutuu ulkopuoliseksi kun meidän mielestä telkkaria ja pelejä ei ihan vielä tarvitsisi. Miten muilla?

Jatkoa ajatellen voisit kehottaa lastasi sanomaan ohjelmien katseluista kyseleville kavereilleen "ei meillä kukaan ennätä katsomaan paljon mitään ohjelmia kun meillä on niin paljon muuta kivaa tekemistä".

Jo loppuu kyselyt.

Meidän esikoisemme oli ihana kun hän oli 6 vuotias ja tuttavaperheen samanikäinen kysyi että "mitä pelejä sulla on?" Poikamme luetteli kaikki lautapelinsä (joita on monta!) ja sitten kun se toinen kysyi "entäs tietokonepelejä ?" niin poikamme vastasi "meillä tietokone on äidin töitä varten, ei sillä edes äiti leiki kun me leikitään yhdessä mieluummin" ja sitten haki lautapelin kaapista ja opetti sen toisen pojan pelaamaan. Tuo toinen poika kun ei ollut koskaan edes nähnyt lautapeliä IRL.

Vastaus kysymykseesi: ei todellakaan ole outoa ettei lapsesi tiedä salkkareista mitään.

No meillä sitten taas lapset 5 ja 7 tietävät salkkarit ja myös katsovat niitä. Jaksoista keskustellaan jos jokin asia on jäännyt askarruttamaan ja tietävät myös että ohjelma ei ole totta. Hyvä esimerkki siitä tuli tanssii tähtien ohjelman myötä, kun salkkareissa esiintyvä Jiri oli siinä, niin silloin huomaa eron että salkkarit on näytelmää ja tanssii tähtien kanssa ohjelma tosi-tv ohjelmaa. Pleikkari on myös, isompi pelaa 0-3krt viikossa.

Vähintään lastensuojeluilmoituksen paikka! Ja välitön huostaanotto.

Ei vaan, ei ole outoa. Mulla on kyllä pienemmät lapset, mutta enemmän olisi erikoista, jos eskarilainen saisi salkkareita katsoa.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsu äiti;25176454:
No meillä sitten taas lapset 5 ja 7 tietävät salkkarit ja myös katsovat niitä. Jaksoista keskustellaan jos jokin asia on jäännyt askarruttamaan ja tietävät myös että ohjelma ei ole totta. Hyvä esimerkki siitä tuli tanssii tähtien ohjelman myötä, kun salkkareissa esiintyvä Jiri oli siinä, niin silloin huomaa eron että salkkarit on näytelmää ja tanssii tähtien kanssa ohjelma tosi-tv ohjelmaa. Pleikkari on myös, isompi pelaa 0-3krt viikossa.

Olet todella lepsu! Tiedätkö mikä on salkkareiden ikäraja? Ja miksi teillä lapset katsoo moista moskaa?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Niin joku hyvä vastaus pitäisi opettaa, kun pelkään, että muut kiusaa. Kuitenkin varmaan suurin osa, korjatkaa jos olen väärssä, taitaa salkkarit sun muut katsella. Kasvatuksessa vaikeaa uskaltaa pitää oma päänsä ja tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Mutta kun omat ajatukset sotii usein sen kanssa mitä suurin osa vanhemmista tuntuu ajattelevan.

Mä en antaisi varmaan alle 10-vuotiaan katsoa Salkkareita. Joskus saattaa olla 4-vuotias samaan aikaan vielä siinä olkkarissa kun katson niitä mutta tietää hyvin että ei ole lasten ohjelma eikä saa sitä katsoa. Tietää kyllä mikä Salkkarit on ja tunnistaa kun se alkaa.

Niin joku hyvä vastaus pitäisi opettaa, kun pelkään, että muut kiusaa. Kuitenkin varmaan suurin osa, korjatkaa jos olen väärssä, taitaa salkkarit sun muut katsella. Kasvatuksessa vaikeaa uskaltaa pitää oma päänsä ja tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Mutta kun omat ajatukset sotii usein sen kanssa mitä suurin osa vanhemmista tuntuu ajattelevan.

" Kasvatuksessa vaikea uskaltaa pitää oma päänsä.." Siinä sun ongelma! Mä en ole ikinä antanut periksi, koska muutkin saa. Meillä on meidän säännöt, ja eskarilaisen ei tartte katsoa salkkareita! Ryhtiä siihen hommaan!!

salkkarit nyt oli vain yksi ohjelma, en tiedä sen "moskaisuudesta". joku tykkää ja joku ei. enemmän mietin tätä dilemmaa, että mistä löytää varmuus tehdä niinkuin itse katsoo oikeaksi asettamatta lasta kiusalliseen tilanteeseen..

Alkuperäinen kirjoittaja lepsu äiti;25176454:

Salkkarit ei ole lastenohjelma. Et ole vain lepsu vain myös vastuuton.

[QUOTE="hmm";25176359]No onkohan outoa?[/QUOTE]

On outoa jos moisesta kiusataan. Opettaisit ennemmin lapsellesi että ei ole syytä vaivaantua tuollaisista asioista. Tuossa tilanteessa voisi reippaasti vain sanoa että ei tunne koko ohjelmaa ja kysyä millainen se on.

" Kasvatuksessa vaikea uskaltaa pitää oma päänsä.." Siinä sun ongelma! Mä en ole ikinä antanut periksi, koska muutkin saa. Meillä on meidän säännöt, ja eskarilaisen ei tartte katsoa salkkareita! Ryhtiä siihen hommaan!!

No onko se asia sitten niin kummallista. Jos siis ajattelee sitä lapsen kannalta. Haluan vanhempana kuitenkin myös, että lapsi "sopii" yhteiskuntaan, jossa esim. telkkarilla on suuri rooli. Ryhditön en ole, epävarma kylläkin. en aio salkkareita enkä muutakaan peetä antaa katsoa jatkossakaan, mutta kai se nyt on ihan terve merkki, että vähän miettii omia sääntöjään?

No onko se asia sitten niin kummallista. Jos siis ajattelee sitä lapsen kannalta. Haluan vanhempana kuitenkin myös, että lapsi "sopii" yhteiskuntaan, jossa esim. telkkarilla on suuri rooli. Ryhditön en ole, epävarma kylläkin. en aio salkkareita enkä muutakaan peetä antaa katsoa jatkossakaan, mutta kai se nyt on ihan terve merkki, että vähän miettii omia sääntöjään?

Sopii yhteiskuntaan..hmm. Siis kenen näkökulmasta? Tässä yhteiskunnassa monella ei ole telkkaria ollenkaan, tai lapset eivät katso kun harvoja valittuja ohjelmia. Joo, toki sääntöjä varmasti kaikki miettii, mutta ei miellyttääkseen muita, vaan mikä omalle perheelle sopii. Kauheaa jos pitää kokoajan miettiä että mitä muut ajattelee tms

Mulla on missiona, etteivät mun lapseni tiedä salkkareista mitään 6-vuotiaina. Ihan järkkyä, jos joku kuvittelee 5-vuotiaan olevan kypsä katsomaan salkkareita. Ei paljoa huoleta lapsen maailmankuva tai käsitys elämästä näköjään, eikä myöskään kiinnosta vaalia lapsuutta ja lapsenmielisyyttä. Uskon hyvin niitä lastentarhanopettajia, jotka sanovat, että salkkareita seuraavat lapset tunnistaa puheista, eikä mitenkään hyvällä tavalla...

Ei ole outoa.
Voihan lapselle kertoa, että ei aikuisetkaan tiedä kaikkia ohjelmia nimeltä. Jokaisessa perheessä erilaset tavat, tv- ohjelmat ja harrastukset. Jos ei sitten jäisi hämmästelemään toisten puheita/kysymyksiä, jos sellainen tilanne tulisi eteen?

[QUOTE="vieras";25176469]Olet todella lepsu! Tiedätkö mikä on salkkareiden ikäraja? Ja miksi teillä lapset katsoo moista moskaa?[/QUOTE]

Miten kukaan katsoo moista moskaa?
Henkilökohtaisesti en edes ymmärä miten ihmeessä kukaan voi ehtiä katselemaan jotain päivittäissarjaa, etenkään tuollaista kotimaista kuonaa.

Yhteistyössä