Onko ortodokseja paikalla???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halinappi

Aktiivinen jäsen
09.09.2006
2 491
0
36
Miten ortodoksi kaste tapahtuu kotona?? Ja miten voin koristella kaste pöydän? Voinko laitta pienen kukkakimpun ja kynttilän?? Kun mies on ortodoksi ja tyttö kastetaan ortodoksiksi ja mies on hoitanu noita tytön kaste juttuja.. mutta en oo muistanu noita aikasemmin kysyä ja miettiä (ku ei mieskään noista silleen tiiä) ja lauantaina ois ristiäiset. Sen tiedän suunnilleen miten se kirkossa menee se kaste, mutta näin koti oloissa..
Pääasiassa tuo pöydän koristelu mietityttää...

Ortodoksisuus ei ole mikään uskon lahko missä kastetaan altaassa koko vauva ;)
Itseasiassa se ei edes eroa suuresti luterilaisuudesta, joten luulen, että ihan kukat,raamattu, kynttilä ja kastemalja ovat heilläkin käytössä. Itse en ole ollut ortodoksisissa ristiäisissä, mutta hautajaisissa kylläkin.

Pikkusisko kastettiin ortodoksisin menoin meillä kotona, ja ei se tosiaan ollut mitään erilaista kun ihan tämä luterilainen kaste koristeluiden osalta. Jonkin verran oli eroa siinä itse kaavassa kyllä, mutta sitähän ei tarvitse etukäteen juurikaan järjestellä erikoisuuksilla... Papilla tosin oli niin älyttömän kokoinen käsi, että kasteli siskon pään aivan kokonaan, että se oli erona.. :D

Kun anoppi yritti kiven kovaan väittää vastaan että siihen ei mitään kynttilöitä laiteta jne... anoppi muutenki yrittää aina kumota kaiken mitä mä sanon ja yrittää sotkeuta kaikkiin järjestelyihin oli mistä tahansa kyse...
Eli voin siis laittaa kastepöytään kaste maljan lisäksi kynttilän ja kukan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Kun anoppi yritti kiven kovaan väittää vastaan että siihen ei mitään kynttilöitä laiteta jne... anoppi muutenki yrittää aina kumota kaiken mitä mä sanon ja yrittää sotkeuta kaikkiin järjestelyihin oli mistä tahansa kyse...

Aivan varmasti ja jos olette naimissa, niin vihkiraamattu olisi myös kiva. Jos ei, niin raamatun voi jättää poiskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:

Aivan varmasti ja jos olette naimissa, niin vihkiraamattu olisi myös kiva. Jos ei, niin raamatun voi jättää poiskin.

Ollaan naimisissa =) toi vihkiraamattuhan oli kiva idea =)

pienehkö kukka-asetelma ja kynttilät sopii hyvin. Maljaksi iiisooo astia, eikä mitään parin desin kippoa, jotkut papit kastaa kokonaan ja ilman vaippaa, jotkut vaan valelee ja vaipassa. ja sitten vasta siis puetaan mekko ylle. aluksi nakuna tai vaikka pyyhkeen sisällä, ettei palele. pappi neuvoo.
raamattua ei tarvinnut ainakaan meillä, pappi toi kaikki kamat mukanaan, pyyhettä kyllä vähän tarvittiin.
kannattaa ehkä vähän luterilaiskummeja valmistella kertomalla siitä pöydän kierrosta papin perässä, muuten saattavat olla vähän kummissaan.
omko vielä jotain, mitä voisin kertoa?

Alkuperäinen kirjoittaja 3 kastettu:
pienehkö kukka-asetelma ja kynttilät sopii hyvin. Maljaksi iiisooo astia, eikä mitään parin desin kippoa, jotkut papit kastaa kokonaan ja ilman vaippaa, jotkut vaan valelee ja vaipassa. ja sitten vasta siis puetaan mekko ylle. aluksi nakuna tai vaikka pyyhkeen sisällä, ettei palele. pappi neuvoo.
raamattua ei tarvinnut ainakaan meillä, pappi toi kaikki kamat mukanaan, pyyhettä kyllä vähän tarvittiin.
kannattaa ehkä vähän luterilaiskummeja valmistella kertomalla siitä pöydän kierrosta papin perässä, muuten saattavat olla vähän kummissaan.
omko vielä jotain, mitä voisin kertoa?

Kiitos kovasti.. menenkin huomenna si hakemaan kukkia ja kynttilän ;) :whistle: Saa nähdä saanko anopin verenpaineen nousemaan :whistle: Kun minä olen hänen mielestään aina väärässä ja muutenkin aina taistelen anopin kanssa...

ja se vielä, et kannattaa huomata, että sen pöydän mahtuis kiertämään ja että sillä papilla on mukana vähän tavaraa (mirha-astia ja suti ja raamattu ja risti ainakin) ja ne pitäis kans mahtua siihen pöydälle.
aika hauska on se, että jos teillä on kummin sylissä lapsi ja kummi pukee mekon, niin eipä teitä vanhempia oikeastaan tarvita siinä mihinkään, senkus kattelette ja liikututte. itselläni pääsee aina itku, kun pappi komealla äänellä kajauttaa "monia vuosia" lopuksi.
äläkä anopeista välitä, vaan nauti omasta mukavasta päivästänne, kyllä se anoppikin siitä rauhottuu, kun saa kahvia juodakseen...kerro sitten, mikä tuli nimeksi :)

muutamia aika erilaisia juttuja siinä kastetapahtumassa on, itse ainakin vähän hämäännyin kun pappi otti sakset esiin, .. niillä leikataan pieni tupsu vauvan tukasta. Ja sit sillä sudilla pappi voitelee tosi monta kertaa vauvan varpaat, sormet ja olikohan jotain muutakin.

Uusimmat

Yhteistyössä