onko omituista jos 3-vuotiaalla on yövaippa?

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
tinni
ei ole epänormaalia. meillä asikoinen luopui yö vaipasta vasta 3v 9kk iässä ja omasta tahdostaan... ei ole vahinkoja montaakaan tapahtunut...

kakkonen taitaa seurata isoveljeään koska nyt 2v 10kk eikä tee pottaan mitään. sujuvasti istuu mutta ainoitakaan pissoja ei sinne ole tehnyt.

vieras
Loppujen lopuksi sun vaan pitää jossain vaiheessa kokeilla ilman vaippaa. Ei tuo niin omituista vielä ole, mutta me vaan otettiin vaippa lopulta pois, patjansuoja sänkyyn, ja ei mennyt kuin pari yötä niin tyyppi oli yökuiva. Jos ei onnistu ja hermot menee, niin vaippa takas. Ette menetä mitään jos ette ota stressiä ja kokeilette ilman. Valmistelkaa tietysti pientä ja jutelkaa siitä, miten isoilla lapsilla ei ole vaippaa sängyssä, ja kohta voitais jättää vaippa pois. On paljon mukavampi olla ilman hiostavaa vaippaa. Sekä lakanoiden vaihto ei nyt niin hirveen vaikeaa ole, ja uudet pöksyt jalkaan ja takas nukkumaan. Oppimista se kaikki on.

Ei ole. Jos aamuisin alkaa olemaan kuiva vaippa, niin silloinhan tiedät et pärjäis ilman vaippaa ja voit yrittää jättää sen pois. Jos vaippa painaa aamulla tonnin, niin en kiirehtisi. Ja en pohjaa tätä mihinkään kokemukseen (kun ei ole vielä), vaan logiikkaan. :)

ap
mua pelottaa se,koska olin yökastelija hyvin hyvin pitkään,reilu 10 vuotiaaksi.
äiti ei halunnut koskaan minulle mitään hoitoa asiaan,lääkkeitä tai mitään.
kai niihin sit lääkkeitä olis,mutta voitte siis arvata,että kyllä noin myöhään yökastelijana oleminen vei itsetuntoa...ei voinut leireille osallistua jne...

Oikeasti ei ole
Mutta en osaa kuvitella sen ikäiselle nää vaippaa ja tämä johtuu ihan siitä että omat lapset on ollut täysin vaipattomia alle 2v. Tiedän ettei ole mitään kummallista jos 3-vuotiaalla on yövaippa, ajatus vain siitä on kovin kaukainen. Uskon että tälläisistä syistä syntyy myös mielipiteitä ettei sen ikäisellä pitäisi olla enää vaippaa - omat kokemukset muokkaa sitä miten näkee asian :) Menikö vaikeaksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Loppujen lopuksi sun vaan pitää jossain vaiheessa kokeilla ilman vaippaa. Ei tuo niin omituista vielä ole, mutta me vaan otettiin vaippa lopulta pois, patjansuoja sänkyyn, ja ei mennyt kuin pari yötä niin tyyppi oli yökuiva. Jos ei onnistu ja hermot menee, niin vaippa takas. Ette menetä mitään jos ette ota stressiä ja kokeilette ilman. Valmistelkaa tietysti pientä ja jutelkaa siitä, miten isoilla lapsilla ei ole vaippaa sängyssä, ja kohta voitais jättää vaippa pois. On paljon mukavampi olla ilman hiostavaa vaippaa. Sekä lakanoiden vaihto ei nyt niin hirveen vaikeaa ole, ja uudet pöksyt jalkaan ja takas nukkumaan. Oppimista se kaikki on.
tuo on sellainen asia jota ei kyllä oppimalla opita,tiedän senkin.se tulee jostain...hormoneista milloin siihen on kypsä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mua pelottaa se,koska olin yökastelija hyvin hyvin pitkään,reilu 10 vuotiaaksi.
äiti ei halunnut koskaan minulle mitään hoitoa asiaan,lääkkeitä tai mitään.
kai niihin sit lääkkeitä olis,mutta voitte siis arvata,että kyllä noin myöhään yökastelijana oleminen vei itsetuntoa...ei voinut leireille osallistua jne...
Joo, mutta älä ota sen takia stressiä, koska voi olla että lapsellasi ei tule olemaan mitään ongelmaa. Pakko sun on se vaippa jättää joskus pois kuitenkin. Ei kannata tehdä siitä isoa numeroa ja aiheuttaa teille molemmille paineita!

vieras
tuo on sellainen asia jota ei kyllä oppimalla opita,tiedän senkin.se tulee jostain...hormoneista milloin siihen on kypsä.
Meillä ei ollut vielä vaipat kuivia joka aamu! Vielä pissas vaippaan, mutta kokeiltiin silti ilman, ja kappas kummaa onnisti. Selitä se sitten? Sinä sen varmaan tiedät paremmin kuin minä, mutta itse vaan käytin maalaisjärkeä, ja otin vaan vaipan pois.

ap
Meillä ei ollut vielä vaipat kuivia joka aamu! Vielä pissas vaippaan, mutta kokeiltiin silti ilman, ja kappas kummaa onnisti. Selitä se sitten? Sinä sen varmaan tiedät paremmin kuin minä, mutta itse vaan käytin maalaisjärkeä, ja otin vaan vaipan pois.
no koska olen ollut yökastelija 12-vuotiaaksi,ajoittain jopa vanhemmaksi, niin tiedän että ihan oppimisesta ei ole kyse.
kyllä minä olisin halunnut sen myös oppia ja yritinkin,en vain onnistunut.

oliskohan
jokainen lapsi kuitenkin yksilö ja joillain ei onnistu samalla tavalla yökuivana oleminen kuin muilla? Jos tarvittavaa hormonia ei erity, minkäs teet jos sänky joka aamu märkä.

Yhteistyössä