Meillä on suvussa yökastelua mun puolelta. Kun mä olin lapsi, niin sillon tuli just se hälytinpatja ja sen avulla (ja sopivan iän) loppui kastelu, olin ala-asteella, ehkä jotain 2-3 luokalla, en muista varmaksi. Sitä ennen piti pitää vaippaa...ja tosiaan kurjaa oli mennä leireille kun piti nukkua valvojan vieressä ja muut luuli että pelkää tms.
Meidän 4 lapsesta, vanhin poika on 12 ja hälle toi ongelma on (tähän mennessä ollut suurin) eli edelleen välillä kastuu sänky. Hänellä on pillerit käytössä, MITKÄ ON AIVAN LOISTAVAT, koska kun ottaa pillerin niin koskaan ei sänky kastu ja esim. leirit ja kaverikyläilyt onnistuu aina. 10V ja kohta 4v ovat molemmat yökuivia. Molemmat olleet sitä jo vähän uli 2v lähtien. Nuorin on vielä alle vuoden, joten hänestä ei mitään tietoa.
Tosiaan moni kolme vuotias on vielä yövaipassa, eikä se ole ongelma. Yökastelu on periytyvää, mutta onneksi sen merkitys lapselle ja nykyisin paljon pienempi kun siitä puhutaan enemämn ja keinoja sen "hoitamiseen" on. Lääkäri sanoi juuri, että KAIKKI (jos muuten normaali) lopettavat yökastelun aikuisikään mennessä. Jos sitten jonkun vuoden joutuu pillerin ottamaan niin ei siihen maailma kaadu.