onko omituista jos 3-vuotiaalla on yövaippa?

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
itse aikoinani kerran yössä herätin lapsukaiset pisulle... pysy sänky kuivana
Mä tehnyt samaa tuolle 3 vuotiaalle,ollut nyt kohta vuoden vaipatta.Silloinkun itse menen joskus 12 aikaan nukkumaan nostan pytylle ja tullut aina pissa sinne,sänky säästynyt kuivana =)

Ja tuohon aloittajan kysymykseen ei ole mitenkään outoa,jokainen lapsi kehittyy omalla tavallaan asioissa eikä ole mitään yhtä muottia mihin kaikki voi tunkea että pitää asiat osata =)
Mun mielestä lapsi taas ei ole silloin täysin yökuiva jos vanhemman pitää se herättää pissalle tai sänky kastuisi. Hormonin tarkoitus kun on nimenomaan vähentää pissan erittymistä yöllä.
Ei tule pissaa sänkyyn vaikka ei vei pissalle,mutta nostan silti ennen kuin meen nukkuun(jäänyt tapa ja nukkuu aamulla pidempään).Lapsen vahdin kanssa kun on öitä niin ei nosta ja sänky on aina kuiva et voi tuon mielestäni yökuivaksi luokitella =)

4lapsen äiti
Meillä on suvussa yökastelua mun puolelta. Kun mä olin lapsi, niin sillon tuli just se hälytinpatja ja sen avulla (ja sopivan iän) loppui kastelu, olin ala-asteella, ehkä jotain 2-3 luokalla, en muista varmaksi. Sitä ennen piti pitää vaippaa...ja tosiaan kurjaa oli mennä leireille kun piti nukkua valvojan vieressä ja muut luuli että pelkää tms.
Meidän 4 lapsesta, vanhin poika on 12 ja hälle toi ongelma on (tähän mennessä ollut suurin) eli edelleen välillä kastuu sänky. Hänellä on pillerit käytössä, MITKÄ ON AIVAN LOISTAVAT, koska kun ottaa pillerin niin koskaan ei sänky kastu ja esim. leirit ja kaverikyläilyt onnistuu aina. 10V ja kohta 4v ovat molemmat yökuivia. Molemmat olleet sitä jo vähän uli 2v lähtien. Nuorin on vielä alle vuoden, joten hänestä ei mitään tietoa.

Tosiaan moni kolme vuotias on vielä yövaipassa, eikä se ole ongelma. Yökastelu on periytyvää, mutta onneksi sen merkitys lapselle ja nykyisin paljon pienempi kun siitä puhutaan enemämn ja keinoja sen "hoitamiseen" on. Lääkäri sanoi juuri, että KAIKKI (jos muuten normaali) lopettavat yökastelun aikuisikään mennessä. Jos sitten jonkun vuoden joutuu pillerin ottamaan niin ei siihen maailma kaadu.

vieras
entäs jos osa lapsista jotka yökastelee on vaan niin sikee unisia ettei herää siihen että on hätä
Jos on hormonaalisesti kypsä, niin silloin ei tarvitse käydä yöllä vessassa. Kunhan ei illalla ihan älyttömiä juo, silloin voi joutua käymäänkin, mutta normaalitapauksessa ei, koska hormonien vaikutuksesta virtsan eritys yönaikana vähenee. Yökuivaksi ei juuri voi opettaa.

Yökastelu on aivan normaalia 5 vuotiaaksi saakka. http://www.yokastelu.net/

ttyy
Minusta on oudon kuuloista jos kolme vuotias käyttää vaippaa vielä. Mutta näköjään näitä on monia sitten. Omat muksut on oppineet varhain kuiviksi ja mielestäni kolme vuotias on jo iso lapsi. Meillä kävivät jo tuolloin itse pöntöllä, öisinkin, kakan pyyhkimiseen vaan tarvitsivat tarkistuksen. Aktiivisesti me vanhemmat kyllä kuivaksi opetimmekin, alussa herätettiin kerta yössä pissalle ja ei niitä sängyn kastumisia montaa tullut ennen täysin kuivaksi oppimista. Olen myös huomannut päiväkodin positiivisen vaikutuksen, tuttava perheissä joissa lapset kotona ja kuivaksi harjoittelu vain vanhempien vastuulla usein lapset oppivat myöhemmin pottailun. Pkodissa on todella säännöllistä pottailua ja toiset lapset istuu rivissä vieressä potalla antamassa esimerkkiä.

niin tai näin
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Meillä tyttö on huhtikuussa 4-vuotta. Jätti päivävaipan 2-vuotiaana mutta yövaipan vasta 2kk sitten. Sitä ennen se oli joka aamu 5 kilon painoinen pissasta. Jos näin niin ihan turha yrittää ottaa pois, lapsen hormonaalinen kehitys on jokaisella omanlaatuisensa. Emme hoputtaneet ja lopulta tyttö itse päätti alkaa käydä pissalla potalla öisin.

Asiantuntijoiden neuvohan on että jos säännöllisesti on aamulla ihan märkä vaippa, lapsi ei ole valmis. Ihan älytöntä herätellä pissalle öisin, siihenkö pyritään että vanhempi pissattaa lasta öisin? Ei lapsi tästä mitään voi oppia jos hänen kehityksensä ei ole vielä vaadittavalla tasolla.
Meidän lapset on sitten poikkeus sääntöön, kun on parina yönä nostettu potalle, niin sen jälkeen ovat pysyneet kuivina tai heränneet itse... Ja tosiaan yövaipat jätetty samaan aikaan päivävaippojen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ttyy:
Minusta on oudon kuuloista jos kolme vuotias käyttää vaippaa vielä. Mutta näköjään näitä on monia sitten. Omat muksut on oppineet varhain kuiviksi ja mielestäni kolme vuotias on jo iso lapsi. Meillä kävivät jo tuolloin itse pöntöllä, öisinkin, kakan pyyhkimiseen vaan tarvitsivat tarkistuksen. Aktiivisesti me vanhemmat kyllä kuivaksi opetimmekin, alussa herätettiin kerta yössä pissalle ja ei niitä sängyn kastumisia montaa tullut ennen täysin kuivaksi oppimista. Olen myös huomannut päiväkodin positiivisen vaikutuksen, tuttava perheissä joissa lapset kotona ja kuivaksi harjoittelu vain vanhempien vastuulla usein lapset oppivat myöhemmin pottailun. Pkodissa on todella säännöllistä pottailua ja toiset lapset istuu rivissä vieressä potalla antamassa esimerkkiä.
No sun lapset on olleet kypsiä oppimaan yökuiviksi. Mutta jos hormonaalinen toiminta ei vaan pelitä, siinä on aivan turha koittaa opettamalla opettaa kuivaksi kun se ei vaan auta. Ei auta mitkään hoidot eikä herättelyt tai juomisen rajoittamiset meillä. 8-vuotias vaan kastelee joka yö hoidoista huolimatta. Ja tämä yökastelija oppi tosi aikaisin päiväkuivaksi. Että joo, jos 3-vuotias kastelee, niin ei siinä minusta mitään outoa ole.

vieras
Hirmu helppo tulla antamaan tälläisiä neuvoja tänne jos ei ole ollut kokemusta isonlapsen yökastelusta :eek:
Meidän perheessä 7 vuotiaalla on nyt vaippa ihan siistä syystä,et olemme kaikki saaneet nukkua. Ei ole auttanut yöpissautus.EI lääkitys,ei hälyytin, ei juomisen rajoitus.
Et seuraavaksi aijon varata lapselle ajan verikokeisiin diapeteksen pois sulkemiseksi.

Äippä
Ei oo. Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi n. 3v9kk iässä ja vuotiaana ja yökuivaksi reilu 4,5 vuotiaana. Poika oppi päiväkuivaksi reilu 2v ja yökuivaksi 3,5v. Lapsi on yökastelija vasta 5v täytettyään.

vieras
Tiedätkö,et on olemassa ihan terveitä 10 vuotiaitakin jotka saattaa kastella vielä öisin.Ja sekin on ihan normaalia.Tosinko mitä on ennen luultu. Tiedän pojan jota pelotti mennä rippileirille jos taas tulee yöllä vahinko. Ja täysin normaali poika oli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hirmu helppo tulla antamaan tälläisiä neuvoja tänne jos ei ole ollut kokemusta isonlapsen yökastelusta :eek:
Meidän perheessä 7 vuotiaalla on nyt vaippa ihan siistä syystä,et olemme kaikki saaneet nukkua. Ei ole auttanut yöpissautus.EI lääkitys,ei hälyytin, ei juomisen rajoitus.
Et seuraavaksi aijon varata lapselle ajan verikokeisiin diapeteksen pois sulkemiseksi.
Sama juttu meillä. Suorastaan veetuttaa kuunnella joskus tietämättömien kommentteja. Kyllä meilläkin toinen lapsi on ollut yökuiva ilman mitään kommervenkkejä. Mutta vanhin ei pysy kuivana ei sitten millään. Juuri parhaillaan taas kokeillaan Minirinejä. 2 tablettia annetaan illalla ja mitään eivät auta. Meillä muuten on aika ajoin otettu paastosokereita lapselta kun itse sitä lääkäriltä pyysin. Ja arvot olivat normaalin ylärajalla.

Meillä poika kohta 7v ja käytetään yövaippaa.
Luulen, että keäsn aikana siitä päästään eroon, kun ehkä 2 viikon välein tulee vain yölllä pissa.
Toisaalta sitten saattaa tulla useampana yönä peräkkäin.
Resepti on mutta sitä ei ole uusittu, se kyllä tehosi.
Poikaa ei vielä vaippa häiritse, joten sitä ollaan pidetty.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama juttu meillä. Suorastaan veetuttaa kuunnella joskus tietämättömien kommentteja. Kyllä meilläkin toinen lapsi on ollut yökuiva ilman mitään kommervenkkejä. Mutta vanhin ei pysy kuivana ei sitten millään. Juuri parhaillaan taas kokeillaan Minirinejä. 2 tablettia annetaan illalla ja mitään eivät auta. Meillä muuten on aika ajoin otettu paastosokereita lapselta kun itse sitä lääkäriltä pyysin. Ja arvot olivat normaalin ylärajalla.
Niin minulla on myös viis lasta ja yhdellä on vain tämä ongelma. Ja tämä poika oppi päivä kuivaksi alle 2vuotiaana mut tämä yöpissajuttu on kyllä hankalaa. Muut lapset oppineet yökuivaksi vaihtelevasti 2-3vuotiaana.

Mut soitampa heti lääkärille ja pyydän lähetettä verikokeisiin. Ja myös kyselen lapsen jatkuvista jalka ja käsikivuista.

ttyy
No sun lapset on olleet kypsiä oppimaan yökuiviksi. Mutta jos hormonaalinen toiminta ei vaan pelitä, siinä on aivan turha koittaa opettamalla opettaa kuivaksi kun se ei vaan auta. Ei auta mitkään hoidot eikä herättelyt tai juomisen rajoittamiset meillä. 8-vuotias vaan kastelee joka yö hoidoista huolimatta. Ja tämä yökastelija oppi tosi aikaisin päiväkuivaksi. Että joo, jos 3-vuotias kastelee, niin ei siinä minusta mitään outoa ole.
Joo, mutta eikö kysymys ollut, että onko sinusta oudon kuuloista niin vastaukseni on kyllä. Kyllä suurin osa kolme vuotiaista on yökuivia ja sitten nämä poikkeukset jotka pissii vielä 10 vuotiainakin. Silloin on jo jotain isomapaa vikaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis miten se vaipanpito edesauttas tai ehkäsis sitä yökastelua ? muuten kuin et ei kastu sänky ,jos on vaippa.
Ei auta eikä ehkäise. Mut estää sängysn kastumisen ja takaa koko perheelle yöunet. Meillä nyt pidetään tästä hössötyksestä taukoa ja kokeillaan vähän myöhemmin sitten uudestaan.
Jos vaippaa ei ole niin joutuu ne kaikki lakanat peseen kummiskin vaikka olis minkälainen patjansuojus.Ja joudun peseen myös peiton.

Joo, mutta eikö kysymys ollut, että onko sinusta oudon kuuloista niin vastaukseni on kyllä. Kyllä suurin osa kolme vuotiaista on yökuivia ja sitten nämä poikkeukset jotka pissii vielä 10 vuotiainakin. Silloin on jo jotain isomapaa vikaa.[/quote]

Vaikka ei puhuttaisi yökastelusta, niin kyllä musta on silti vielä aivan normaalia jos 3-vuotiaalla on yövaippa. Jos 5-vuotialla on vaippa, niin siitä vois jo huolestua.
Ja tohon viimeiseen lihavoituun lausahdukseen...niinpä niin. Kun löytyisi tosiaan se "suurempi" vika niin sittenhän sitä voisi tuota ison lapsenkin kastelua hoitaa jollain lailla. Mutta kun sitä "vikaa" ei vaan löydy :headwall:

Joo, mutta eikö kysymys ollut, että onko sinusta oudon kuuloista niin vastaukseni on kyllä. Kyllä suurin osa kolme vuotiaista on yökuivia ja sitten nämä poikkeukset jotka pissii vielä 10 vuotiainakin. Silloin on jo jotain isomapaa vikaa.
Vaikka ei puhuttaisi yökastelusta, niin kyllä musta on silti vielä aivan normaalia jos 3-vuotiaalla on yövaippa. Jos 5-vuotialla on vaippa, niin siitä vois jo huolestua.
Ja tohon viimeiseen lihavoituun lausahdukseen...niinpä niin. Kun löytyisi tosiaan se "suurempi" vika niin sittenhän sitä voisi tuota ison lapsenkin kastelua hoitaa jollain lailla. Mutta kun sitä "vikaa" ei vaan löydy :headwall: [/quote]

Joillekin se vaan meinaa vikaa heti jos ei mee samaan muottiin omien muksujen kanssa. Paremminhan äidit tietää kun neuvolat ja lekurit. Kaikki pitää oppia aikaseen ja auta armias jos ei olekaan sama tahti jokasella.

Mä en edes käsitä että lapsi joka kastelee niin olis jonkun AIKUISEN mielestä epänormaali tai hänessä olisi jotain vikaa, koska sitähän ei oo, lapselta puuttuu vain hormonia elimistöstään. Musta aikuinen, joka ajattelee yllämainitun tavoin että lapsessa on vikaa, on itse vikaanen.

hup
Aika monella 3-vuotiaalla on vielä yövaippa, joten älä vielä huoli yökasteluasiasta.

Ja muutenkin turha huoli tässä vaiheessa pois. Jos yökastelua on vielä 5-vuotiaana (mikä siis toki hyvinkin mahdollista, kun geeneissä kulkee), niin aloitatte hoidot. Ja olette sitkeinä niiden kanssa. Meillä myös näyttäää kovasti periytyvän tämä yökastelu (jota siis ollut isällä vielä 14-vuotiaanakin), mutta niin vaan poika vihdoin 6-vuotiaana kypsyi kuivaksi. Meillä auttoi hälytinlaitteen ja Minirin yhdistelmä. Kolmen kuukauden hälytinhoidon jälkeen lisättiin Minirin ja kahden viikon kuurin jälkeen jätettiin pois ja jatkettiin veilä pari viikkoa pelkällä hälyttimellä. Ja poika oli kuiva. Lääke yksin ei auttanut lainkaan ja hälytinkin toi vain satunnaisia kuivia öitä. Että sitekyttä ja optimismiä hoitojen kanssa, jos niihin joudutte tukeutumaan.

Meillä pian alkamassa hoito seuraavan kanssa...

mamma
Ei ole omituista. Meillä on poika kohta 4 v ja edelleen öisin on vaippa, päiväkuiva oli 1 v 10 kk ikäsenä. Poika käy itse yöllä pissillä mutta usein on jo silloin vaipassa yksi pissa. Pissareissun jälkeen nukkuu ilman vaippa mutta aamusta saattaa silti on peti märkä. Kuten tänä aamuna kun poika vuoksi kauheella kiireellä vessaan mutta oli jo märät vaatteet ja peti. KOkeiltu on herättiset ja vaipan pois jättäminen mutta ei auta. Joten nyt ootellaan ihan rauhassa että kasvaa.

Pottailusta: ei todellakaan voi yleistää että päiväkodissa opittaisiin aiemmin kuivaksi kuin kotihoidossa. Meillä isommat olleet kotihoidossa ja kaikki olleet kuivia n. 2 vuotiaina. Tuttavien lapset olleet päiväkodissa ja päivävaippakin jäi pois vasta reilu 3 v.

:eek: Onko nyt niin, että suurin osa vastaajista pitää oikeasti YÖKASTELUNA sitä, että 3-vuotiaalla on yövaippa? Kyse ei ole todellakaan tuon ikäisellä vielä siitä mitä varsinaisella yökastelulla tarkoitetaan.

Yhteistyössä