onko omituista jos 3-vuotiaalla on yövaippa?

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Esikoisen yövaippa jätettiin pois, kun oli 2 v 10 kk. Kakkosella menee varmaan yli kolmen vuoden.

Yökastelu on perinnöllistä, joten varautukaa siihen.
tiedän, koska äitini oli myös.
Entäs miehesi, periytyyhän hänenkin puoleltaan jotain?
ei tietääkseni pitäisi yökastelua olla...onneksi.

Meillä 4,5v:llä tytöllä on vielä yövaippa. Olemme yrittäneet olla ilman (viimeksi pari kk sitten), mutta ei onnistu. Voi olla monta yötä kuiva, ja sitten tulee pissa useana yönä peräkkäin. Ja neiti on vielä aika levoton nukkuja ja onnistui muutaman kerran pissaamaan peittonsa päälle, joten otimme yövaipan takaisin.

Nyt vain kävi se, mitä vähän pelkäsinkin: 2v4kk pikkusisko on nyt yökuiva. 4v on aika katkera kun pikkusisko saa illalla pelkät pikkarit jalkaan. Eilen sovimmekin, että jos vaippa on pysyy tiistaihin asti kuivana, kokeillaan ilman. Viime yö meni hyvin, saa nähdä kuinka seuraavat.

meillä
Mein 5,5v kyselee myös miksi pikkusiskolla ei vaippaa ole kun hän ainut kellä on. Meillä ei ole yhtään kuivaa yötä ollut, kokeiltu herätykset ja ilman vaippaa olot ym, mutta mieluummin pidän tuon vaipan kun sen että joka päivä joutuu lakanoita pesemään ja peittoja. Kun aika on niin eiköhän tuokin ongelma jää pois.

meillä
Ainakin mein poika nukkuu niin sikeästi ettei herännyt siihen että pissasi sänkyyn, ja oli siis ilman vaippaa silloin. Mutta lääkäri sitä mieltä että sitä tarvittavaa hormonia ei erity.

hei
meillä oli esikoisella vaippa 4v asti, sitten sanoin että nyt ei enää laiteta! ja kerran tainnut tulla sänkyyn pissat sen jälkeen. Tuosta nyt kohta 3v aikaa... Nyt kakkosella vielä myös vaippa öisin, ikää 3v6kk..kesällä tarkoitus jättää vaippa pois, kun sitten helpompaa pyykinpesu ja kuivatus jos vahinkoja sattuu.

Jos siinä ois jotain outoa niin kyl ne puuttus neuvolassakin jo aikasemmin kun 5v. Itse olen oppinut yökuivaksi reilu 3v vaikka päiväkuiva olinkin. Meidän tuttavapiirissä on 3 lasta joilla ollut yövaippa 4-6v ja sitten jäänyt pois kun kypsyivät olemana kuivana yön. Tuskin heilläkään vanhempien stressi ois asiaa auttanut mitenkään.

Esikko oppi yökuivaks alle 3 vuotiaana, keskimmäinen just ennen 5v synttäreitä, nuorin heti koht kun 3v täytti.
Keskimmäisen kohalla neuvolassa sanottiin että 6v mennessä jos ei oo yökuiva, ruvetaan kokeilemaan lääkitystä ym. apukeinoja.
Sikeä uninen tapaus ja aamusin vaippa oli aivan litiläpimärkä. Ei vaan heränny pissihätään.
Sit vaan yks kaks alkoi olemaan vaippa aamuisin kuiva ja pian jätettii sit kokonaa pois. Pari kertaa sänky kastui mut siihen se sit jäikii.
Ekal ja kolmannel oli vaipat aika pitkään aamuisin kuivat kun jätettiin ne pois. Oppivat myös päiväkuivaks nopeempaa kuin keskimmäinen (nää 2 oli päiväkuivia pari vuotiaina, keskimmäinen vast reilu 3 vuotiaana )

Lilli
Neuvolan tädin mukaan ei mitään syytä huoleen ainakaan alle 4-vuotiailla. Hormonaalinen juttu. Mulla esikoinen alkoi kuivaksi 3,5-vuotiaana, kakkonen 2v7kk päiväkuiva mutta aamuisin tonnin painava vaippa.. en huoli vielä aikoihin.

Ei ole. Yökuivuutta ei voi opettaa, siihen tarvitaan hormonin eritystä. Oma 4v7kk käyttää yövaippaa, saa nähdä pistääkö paremmaksi kuin esikoinen joka oppi 4v9kk iässä yökuivaksi. Minä olin myös yökastelija ja yökastelu on perinnöllistä.

vieras
Minä myöskin olin kastelija pitkälle alakouluikään. Kuitenkaan kukaan kolmesta lapsestani ei ole. Ovat oppineet ihan normisti yökuiviksi.
Yökasteluongelma on kuitenkin eri kuin "vaippa pois niin kyllä oppii"

vieras
Meillä on monta lasta ja jokaisen kohdalla olen jättänyt vaipat pois yölläkin heti kun päivällä on ollut kuiva. Parina yönä on käytetty pissalla, kun on menty itse nukkumaan ja sitten ovat käyneet itse vessassa. Illalla ei kannata kauheesti juoda.
Kaveripiiristä olen havainnoinut, että kun on reilusti jätetty vaippa pois niin yöoppiminenkaan ei ole pitkittynyt. Sen sijaan moni vahinkojen pelossa pitää vielä 3-4-vuotiaalla yövaippaa ja tuntuu, että lapsi ei ehkä siksi opikaan heräämään yöllä, kun tietää että voi pissata vaippaan.
Tiedän, että yökastelu on hankalaa, mutta näissä mun mainitsemissa esimerkeissä ei ole kyse siitä, vaan ihan vanhempien uskalluksesta.

Ei se oo omituista; kuten ketjusta huomaa, aika monella sen ikäisellä on vielä yövaippa.

Meidän esikoisella oli vielä yövaippa reilu kolmevuotiaana ja ehdin jo vähän huolestuakin asiasta, ku vaippa oli kaikenlisäksi vielä aina aamulla ihan täynnä pissaa.. mut neuvolasta sanottiin, että 5v aletaan vasta miettiä keinoja, jos ei muuten pissaaminen lopu. Mut sit ihan yhtäkkiä vaippa alkoikin olla kuiva ja vaippa voitiin jättää pois.

no ei ole
Meillä esikoinen oli päivä ja yökuiva kaksivuotiaana.

Kuopus on nyt yli 3,5 v ja tarvitsee yövaipan. On alkanut heräämään keskellä yötä pissalle (hirveetä raivoamista ja huutamista kun on hätä muttei halua pissalle ja kun on pissat vihdoin tehty, niin raivoo vaan..). Mutta silti on vaippa yleensä märkä jo ennen yöllistä heräämistä ja on uudelleen märkä ennen aamuheräämistä. Eli ei ole vielä kypsä. Lisämausteena vielä se, että nukkuu päiväunet hoidossa ja tarvitsee sielläkin vaipan unille.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
itse aikoinani kerran yössä herätin lapsukaiset pisulle... pysy sänky kuivana
Mä tehnyt samaa tuolle 3 vuotiaalle,ollut nyt kohta vuoden vaipatta.Silloinkun itse menen joskus 12 aikaan nukkumaan nostan pytylle ja tullut aina pissa sinne,sänky säästynyt kuivana =)

Ja tuohon aloittajan kysymykseen ei ole mitenkään outoa,jokainen lapsi kehittyy omalla tavallaan asioissa eikä ole mitään yhtä muottia mihin kaikki voi tunkea että pitää asiat osata =)

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
itse aikoinani kerran yössä herätin lapsukaiset pisulle... pysy sänky kuivana
Mä tehnyt samaa tuolle 3 vuotiaalle,ollut nyt kohta vuoden vaipatta.Silloinkun itse menen joskus 12 aikaan nukkumaan nostan pytylle ja tullut aina pissa sinne,sänky säästynyt kuivana =)

Ja tuohon aloittajan kysymykseen ei ole mitenkään outoa,jokainen lapsi kehittyy omalla tavallaan asioissa eikä ole mitään yhtä muottia mihin kaikki voi tunkea että pitää asiat osata =)
Mun mielestä lapsi taas ei ole silloin täysin yökuiva jos vanhemman pitää se herättää pissalle tai sänky kastuisi. Hormonin tarkoitus kun on nimenomaan vähentää pissan erittymistä yöllä.

Meillä tyttö on huhtikuussa 4-vuotta. Jätti päivävaipan 2-vuotiaana mutta yövaipan vasta 2kk sitten. Sitä ennen se oli joka aamu 5 kilon painoinen pissasta. Jos näin niin ihan turha yrittää ottaa pois, lapsen hormonaalinen kehitys on jokaisella omanlaatuisensa. Emme hoputtaneet ja lopulta tyttö itse päätti alkaa käydä pissalla potalla öisin.

Asiantuntijoiden neuvohan on että jos säännöllisesti on aamulla ihan märkä vaippa, lapsi ei ole valmis. Ihan älytöntä herätellä pissalle öisin, siihenkö pyritään että vanhempi pissattaa lasta öisin? Ei lapsi tästä mitään voi oppia jos hänen kehityksensä ei ole vielä vaadittavalla tasolla.

Yhteistyössä