Onko olemassa oikeasti tehokkaita allergialääkkeitä imetyksen aikana vai pitääkö minun lopettaa imetys?? (Vauva 7kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Nyt on jo melko epätoivonen olo... Vauva on siis nyt 7 kk ja imetän häntä kiinteiden ruokien ohessa, korviketta ei oo koskaan suostunut juomaan (pari kertaa ollaan kokeiltu paria eri merkkiä, mutta niistä tulee hirveästi mahaoireita, imetyksessä ei ongelmaa).

Olen tosi pahasti allerginen (kaikki mahdolliset siitepölyt, lisäksi pitkä lista ruoka-aineita) ja mulla on myös rasitusastma. Raskauden ja imetyksen ajan olen käyttänyt astmaoireisiin Ventolinea (avaava inhalaattori) ja loratadinea 10mg/pv allergiaoireisiin. Sen lisäksi tietty paikallisvalmisteita, kuten Nasonexia (nenäsumute) ja Lomudalia (silmätipat). Viime kevät/kesä ei ollut läheskään yhtä paha kuin tämä alkava kevät (en tiedä ievensikö raskaus oireita, koska selvisin ok:sti loratadinella), ja oireet ovat aivan kamalat!

"Normi"keväänä söisin tupla-annosta Telfastia ja vuoropäivinä lisäksi Duactia + paikallisvalmisteita ja pahimpina aikoina pysyttelisin myös neljän seinän sisällä. Nyt tilanne on sellainen, että sisällä ollessakin oireet ovat niin pahat, etten edes uskaltaudu kokeilemaan ulkoilua! Olen syönyt Loratadinea ja kun ne loppuivat, haimme apteekista Histeciä, joista on kuitenkin vielä vähemmän apua (ja lisäksi väsyttävät kamalasti)... Muistan nuoruudestani että jossain vaiheessa ennen toimivampien lääkkeiden löytymistä söin setritsiinä 5-kertaista annosta ja nukuin melkein koko ajan, kun ne väsyttivät niin paljon. Yhdestä Histec-tabletista ei siis paljoa ole mulle apua. :D

Onkohan imettäville mitään muita antihistamiineja tarjolla kuin setritsiini/loratadiinipohjaiset (ja millä annostuksella? Mulle lääkäri sanoi tuon 10mg/vrk suositeltavaksi maksimiannokseksi, tietty kohtaukset erikseen, vaikka mulle se on annoksena naurettavan pieni) vai onko ainut vaihtoehto imetyksen lopetus, jos kevät jatkuu tällaisena?

Kohtalotovereita?

Onko muita imettäviä allergikkoja? Onko ketään, kuka on joutunut lopettamaan imetyksen allergia- (tai jonkun muun) lääkityksen vuoksi? En haluaisi lopettaa imetystä tällaisen vuoksi. :(

Soita teratologiseen tietopalveluun (09 4717 6500) huomenna, se on avoinna arkisin klo 9-12. Tavalliset lääkärit on usein turhankin varovaisia imetyksen aikaisessa lääkityksessä, teratologisesta tietopalvelusta saat asiantuntevimman vastauksen.

Soita teratologiseen tietopalveluun (09 4717 6500) huomenna, se on avoinna arkisin klo 9-12. Tavalliset lääkärit on usein turhankin varovaisia imetyksen aikaisessa lääkityksessä, teratologisesta tietopalvelusta saat asiantuntevimman vastauksen.

Teratologisessa tietopalvelussa muuten keskittyvät nimensä mukaisesti raskauden aikaiseen lääkehoitoon, ei siis imetykseen liittyviin kysymyksiin...

Kyllä teratologisessa tiedetään myös imetyksestä. Sain sieltä vastauksia kun kukaan muu ei uskaltanut edes arvella yhtään mitään. Tietävät mikä menee maitoon ja mikä ei, jos on jotain tietoa olemassa.

Minäkin suosittelen soittamaan teratologiseen tietopalveluun. Toisin kuin nimimerkki lääkäri väitti, se on keskittynyt myös imettäjien ohjeistamiseen. Minä imetän ja allergialääkkeenä käytössä Aeriuksen halvempi rinnakkaislääke jonka nimeä en nyt muista, mutta vaikuttava aine desloratadiini. Ja sen lisäksi sitten nenäsuihketta, silmätippaa sun muuta lievempää.

Mä oon kanssa tosi pahasti allerginen, heti kun lumet sulaa, alkaa pahat oireet. Aivan kuin olisi karmeassa flunssassa helmikkusta elokuuhun, paitsi, että silmätkin kutiaa ja oireilee.

Mä selvisin onneksi keväästä parisen vuotta ilman lääkkeitä, mutta silloin oli helpompi kevät. Nyt lääkkeidenkin avulla karsea olo. No, oli silloinkin kestämistä. Mä en osannut minnekään soittaa, joten en vaan käyttänyt lääkkeitä. Muut ovat osanneet neuvoa mihin soittaa, joten ota asiasta selvää ja tee sitten päätös mitä teet. Halusin tulla vaan kertomaan, että tiedän, että karseeta on noi allergiat (mullakin vielä astma lisäksi). Jos tänä keväänä olisin sun tilanteessa, saattaisin lopettaa imetyksen, sulla on kuitenkin jo vähän vanhempi vauva. Jos kestät ilman lääkitystä/lievemmillä, jees juttuhan se on vauvalle.

Kiitos paljon kaikille vastauksesta ja erityisesti nro 8 vertaistuesta!

Mä vähän arvon vielä, soitanko huomenna klo 8 eka terveyskeskukseen lääkäriaikaa samalle päivälle vai ootanko klo 9 a soitan sinne teratologiseen palveluun ja kysyn eka (ennen lääkärille menoa) mitä lääkettä mun kandee pyytää. Reseptillä kuitenki noita syödä, eli sen puoleen lääkäriaika pitäs saada suht pian.

Kammottaa vaan vähän etukäteen mennä sinne arvauskeskukseen jotain lääkettä ruikuttaan, kun kuitenkin vaan kattovat farmacasta että "ei tätä kyllä imettäville suositella", vaikkeivat tiedä välttämättä asiasta enempää. Tuota Histeciäkin kun hain apteekista ihan käsikauppalääkkeenä ensihätään, piti apteekintäti kauhean luennon, ettei sitä kannattaisi syödä ja että omalla riskillä ostan jnejne. Tiedän kyllä, mitä lääkeohjeissa sanotaan, en tarvitse lisää syyllistämistä vaan asiallista tietoa! Terve äiti kun on kuitenkin vauvallekin parempi kuin sairastava. :)

Desloratadinia mä söin imetysajan. Soita ihmeesssä huomenna ja kysy millä annoksella ja mitä saisit syödä. Terkkarissa tuskin ollaan asiantuntijoita tuossa. Kuopuksen syntyessä/syntymän jälkeen sain paljon erilaisia lääkkeitä ja sairaalassa niistä kysyinkin kun vähän tokenin ja aina sanottiin että saa imettää, ja kyseessä oli keskoslapsi.

Mä olen useamman imetyksen ja raskauden ajan syönyt 2 heinix tablettia päivässä. Mulla tuo annos pitää oireet melko hyvin kurissa.

Selvitä voiko montelukastia syödä imetysaikana. Se on erityyppinen astma/allergialääke kuin antihistamiini, sitä voi syödä esim heinixin kanssa päällekkäin.

Minäkin suosittelen soittamaan teratologiseen tietopalveluun. Toisin kuin nimimerkki lääkäri väitti, se on keskittynyt myös imettäjien ohjeistamiseen. Minä imetän ja allergialääkkeenä käytössä Aeriuksen halvempi rinnakkaislääke jonka nimeä en nyt muista, mutta vaikuttava aine desloratadiini. Ja sen lisäksi sitten nenäsuihketta, silmätippaa sun muuta lievempää.

Kiitos oikaisusta, viimeksi olen soittanut sinne joskus 90-luvulla ja kertoivat silloin itse toisin.

Pharmacasta ei saa näihin asioihin mitään apua, mutta kyllä siellä ap:n mainitsemassa 'arvauskeskuksessakin' melko moni osaa käyttää esim. LactBase-tietokantaa, josta löytyy asiallista informaatiota tästä aiheesta.

Kiitos paljon kaikille vastanneille! Soitin Teratologiseen tietopalveluun, ja sanoivat siellä, että huoletta voi käyttää loratadiinia/desloratadiinia ja setiritsiiniä/levosetiritsiiniä, näistä valmisteista on monen kymmenen vuoden kokemus, eikä annostus vaikuta imetykseen (mutta lääkärin määräämää annostusta ei saisi kuitenkaan ylittää). Sen sijaan feksofenadiinia (Telfast) he eivät voi suositella, koska se on uudempi lääke, eikä siitä ole samanlaista kokemusta imetyksen yhteydessä kuin ed. mainituissa.

Astmalääkkeistä sanoivat, että inhaloitavia voi käyttää huoletta, mutta jos ne eivät riitä, niin esim. Montelukast lääkärin harkinnan mukaan. Muutenkin astmaoireet pitää hoitaa imetyksen aikana, se on turvallisempaa vauvallekin.

Parille edelliselle kommentoijalle: olen pahoillani nuivasta asenteestani lähiterkkariani kohtaan, eilen oli astetta epätoivoisempi olo tän asian suhteen kuin nyt. :) MUTTA ei se silti poista sitä faktaa, että kokemukseni terveyskeskuksen palveluista eivät ole järin hyviä. Mistä lie johtuu, mutta mututuntumani mukaan ne oikeasti hyvät ja kokeneet lääkärit lähtevät melko nopeaan yksityisille asemille ja erikoissairaanhoitoon (jos siis ovat erikoistuneita), terveysasemalle mummoja ja spurguja hoitamaan jäävät ulkomailta tulleet heikon kielitaitoiset ja vastavalmistuneet lisensiaatit / harjoittelevat kandit... Sorry yleistykseni, tämä vain omaa päätelmääni ja kokemuksiini perustuvaa.

Miksi en mene yksityiselle? No, kotiäitinä siihen ei ole varaa (olen vielä opiskelija, mies on kyllä töissä) ja toiseksi, mitä lähiterkkarin jo ennestään heikolle palvelulle käy, jos kaikki kynnelle kykenevät ryntäävät yksityiselle?

Yhteistyössä