Onko ok ottaa pikkusisaruksen lahjaksi saamat vaatteet ensin käyttöön esikoiselle?

• Viestiketjun aloittaja Huomenta vaan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
[QUOTE="Hilma";29768651]Niin miten se sitten käytännössä muuten menee? Pikkuinen saa avata paketin ja sen sisältö annetaan isommalle? Eiks se oo jo jonkinlaista vittuilua.[/QUOTE]

Ei vaan koska tiedetään jo entuudestaan, että kummi ostaa liian isoja vaatteita kummilapselleen, annetaaan paketti jo avattavaksikin isosisarukselle. Mitä yhdestä paketista, ei se pienempi kuitenkaan mitään tajua :)

"vieras."
Entä jos kummi ostaa korun, sellaisen joka sopii isomman käytettäväksi kun taas se pienempi ei vielä koruja käytä? Annetaan se lahjakoru (ehkä kalliskin) isommalle käyttöön? Isompi sitten rikkoo tai kadottaa sen korun. Koska mitä nyt yhdestä korusta, ei maailma siihen kaadu?

"Hilma"
[QUOTE="vieras.";29769280]Ei vaan koska tiedetään jo entuudestaan, että kummi ostaa liian isoja vaatteita kummilapselleen, annetaaan paketti jo avattavaksikin isosisarukselle. Mitä yhdestä paketista, ei se pienempi kuitenkaan mitään tajua :)[/QUOTE]

;)

Meillä viikonloppuna juhlitaan kuopuksen synttäreitä, taidankin antaa esikoisen avata kaikki lahjat ja omia niistä mieluisat jutut. Ei tuo kuopus kuitenkaan niistä mitään tajua, omista lahjoistaan.
Ja näinhän ei esikoisellekaan tule paha mieli.

"vieras."
[QUOTE="Hilma";29769294];)

Meillä viikonloppuna juhlitaan kuopuksen synttäreitä, taidankin antaa esikoisen avata kaikki lahjat ja omia niistä mieluisat jutut. Ei tuo kuopus kuitenkaan niistä mitään tajua, omista lahjoistaan.
Ja näinhän ei esikoisellekaan tule paha mieli.[/QUOTE]

Aivan, näinhän sen kuuluukin mennä. Paljonko kuopus täyttää? :)

"vieras."
En ole ottanut käyttöön vaan lahjan saanut on käyttänyt omansa ja olen lapsellekin muistuttanut, keneltä lahja on saatu. Pienetkin lapset muistavat kumminsa tai mummonsa ja on iloinen, kun päällä on se mummon antama vaate.
Palstan mukaan se pienempi lapsi ei älyä lahjoista yhtään mitään. Vaikka lahjavaate olisi täsmälleen lahjan saajan kokoa, on se ujutettava vaikka väkisin sen isomman päälle, että vaate tulee kunnolla käytettyä loppuun =)

"Hilma"
[QUOTE="vieras.";29769305]Aivan, näinhän sen kuuluukin mennä. Paljonko kuopus täyttää? :)[/QUOTE]

3v.
Että sinänsä ihan ok antaa lahjat esikoiselle, ei 3-vuotias lahjoista mitään ymmärrä.

En ottaasi käyttöön isommalle koska ne on pienemmän lahja. Ja puhuun lahjojen antajan kans, että voisko hän kysyä mikä olis toivottava vaatteen koko ja selittääsin, että ny vaatteet odottaa käyttöä kaapis pitkän aikaa. Että mielummin otettaas vaatetta joka on sopivan kokoosta tai seuraava isompi koko.

suloisesti jaetaan
Meillä saa lapset jopa leikkiä toistensa saamilla leluilla eikä eritellä että tämän sinä sait ja tuon sai sisko joten pysykääs nyt piltit omien lelujenne parissa.

Vaatteet kuuluvat samaan sarjaan, ei niistä mitään pyhäinjäännöksiä tarvinne tehdä. Entäs jos käykin niin että nuorin joka vaatteen on saanut, on vaatteen käyttöajankohtaan nähden vääränkokoinen sitä vaatetta käyttämään, siis jos on vaikka tyttölapsia ja kesämekko onkin aivan liian pieni kun tulee kesä ?

viera.s
[QUOTE="Hilma";29768651]Niin miten se sitten käytännössä muuten menee? Pikkuinen saa avata paketin ja sen sisältö annetaan isommalle? Eiks se oo jo jonkinlaista vittuilua.[/QUOTE]

Mielestäni on jonkinlaista vittuilua edes antaa lapselle vaatteita lahjaksi, ellei lapsi satu olemaan joku vaatteita rakastava pikkuprinsessa. Useimmat lapset ei välitä vaatteista tuon taivaallista ja ovat todella pettyneitä, jos paketista paljastuu vaatteita. No onneksi yleensä on sentään oikeita lahjojakin, joihin lapsi voi keskittyä ja unohtaa siten yhden paketin pettymyksen.

Meillä on onneksi sen verran fiksuja sukulaisia, että eivät paketoi lapselle lahjaksi vaatteita. Jos sellaisia antavat lahjaksi, niin pussi annetaan suoraan meidän vanhempien käteen ja lapselle on oikea lahja myös, jos hänellä joku merkkipäivä on.

vieeeras
Meidän lapsen serkku sai joululahjaksi kummiltaan liian isoja vaatteita. Ne annettiin meidän tytölle ensin käyttöön ja sen jälkeen lahjan oikea käyttäjä sai ne. Lopulta ne kiertää vielä meidän pienimmälle. Enpä ole edes ennen ajatellutkaan siinä olevan mitään väärää.

noooh
Meillä on isompi saanut lajaksi esim. viime kesänä t-paitoja. Laitoin ne suoraan syrjään pienempää varten. Isompi käyttää pääasiassa mekkoja, niin vähälle käytölle olisivat jääneet joka tapauksessa. Turhaan niitä sinne laatikkoihin pyörimään käytettävien sekaan.

Voisin kuvitella että myös tuossa tapauksessa ottaisin jo isommalla käyttöön, varsinkin jos isommalla olisi tarvetta lisä vaatteille. Helposti meillä ainakin vaatteet kestävät kahden tytön käytön. Korkeintaan ne lemppari vaatteet ehtivät kulahtaa. Ja jos joku vetää vaatteiden käytöstä porot nokkaan (lahjan antaja siis), niin antaa mennä vaan! Vähissä on murheet elämässä, jos jaksaa jonkun vaatteen takia mielensä pahoittaa. Tällä en halua vähätellä lahjaa, vaan sitä että maailmassa on ihan oikeitakin murheita ja ihan oikeitakin epäkohtia.

"Neela"
Meillä otettaisiin käyttöön isommalle. Mun mielestä on ihan järkevää käyttää vaatteita niin pitkään kuin mahdollista ja vaatteisiin meillä suhtaudutaan hyvin mutkattomasti ihan "vain vaatteina", käyttötavaroina, joita saa ja pitää käyttää niin paljon kuin mahdollista. Voihan olla, että jos jotain vaatetta säilyttää pikkusisarukselle monta vuotta, se voikin olla pois muodista, "väärän" värinen lapsen mielestä tms. syystä jääkin lopulta kokonaan käyttämättä. Se vasta tuhlausta olisi.

Mä olen sitten varmaan ihan törkeä jonkun mielestä, kun saatan laittaa ihan surutta myyntiin lapsen lahjaksi saaman vaatteen, jos se ei miellytä lasta tai minua, on huomattavan suurta kokoa eli joutuisin säilömään kaapeissa monta vuotta tms. Ihan kylmästi pistän eteenpäin.

"vieraana"
Pienillä lapsilla ottaisin isommalle käyttöön ellei oli sitten joku erikoisempi vaate tms. Tuollaisilla koulu/eskari ikää lähestyvillä en enää, koska sillon ne vaatteet alkaa olla jo tärkeämpiä ja ihan oikeasti jo kuluvat käytössä. Mut hei jos joku ostaa vuoden vanhalle uuden paidan joka sopii 3v:lle niin kyllä 3v voi käyttää sitä ensin. vuoden vanhaa ei paketeissa kiinnosta juuri muu kuin paperit...

Lelut ja korut on sit juurikin lahjan saajalle tarkoitettuja. Mutta esim. jos lapsi saa satukirjan niin kyllä sitä saa muutkin lapset lukea kuin vaan lahjan saaja...

4lapsen äiti
Isommalle lahjavaate käyttöön?? hmm... :O Kyllä meillä annetaan vaatteet sille kenelle ne on annettu,eikä kukaan muu pidä niitä päällä! Sen jälkeen kun lahjan saajalle on vaate pieni se menee seuraavalle pitäjälle.(olkoot kaapissa vaikka vuoden). Eikä itsestänikään olisi kiva nähdä kummitytölle annettua paitaa isonsiskon päällä!! Pitää sen verran arvostaa lahjan antajaa ja saajaa että lahja menee oikeaan osoitteeseen SUORAAN!

"vieras."
Mun äiti osteli aikoinaan mun lapselle aina liian isoja vaatteita, kun se on hyvä kuulemma että on sitä kasvunvaraa. Ärsytti sen verran paljon että nyt kun itsellä on lapsenlapsi, ostan hänelle sopivankokoisia vaatteita. Hiiteen kasvunvarat :kieh:

"hillla"
No ainakin pienten lasten kohdalla ihan ok. Tollanen esim. 1,5 v ei paljoo välitä, meneekö hänen lahjapaitansa ensin sille 3 v veljelle vai ei. Ja eikai sitä nyt tartte suoraan toisen kädestä ottaa ja suurieleisesti antaa isommalle kouraan, haloo.

Itse tykkään siitä että vaatteet käytetään loppuun, ei se kuitenkaan sitä tarkoita että pienempi saisi päällensä aina "vain toisen jämät".

"hillla"
[QUOTE="vieras.";29769319]Palstan mukaan se pienempi lapsi ei älyä lahjoista yhtään mitään. Vaikka lahjavaate olisi täsmälleen lahjan saajan kokoa, on se ujutettava vaikka väkisin sen isomman päälle, että vaate tulee kunnolla käytettyä loppuun =)[/QUOTE]

Onko sulla kenties jotain lapsuudentraumoja, vai miksi vedät tälläisiä yliövereitä asiasta? :)

muinis
Ottaisin todennäköisesti käyttöön, ainakin jos olisi tarvetta. Tuntuu kurjalle, jos jääkin uudet vaatteet käyttämättä. Meillä melkein menee niin päin, että vaikka sukulaiset kysyisi erikseen, minkäkokoisia vaatteita voisi tuoda, niin eivät kuitenkaan osta sitä "koska näytti niin suurelta ja myyjäkin sanoi että sen ikäiselle sopii tämä". Meillä on mennyt isommalle lahjaksi tuotuja vaatteita suoraan nuoremman käyttöön lähes joka synttäreitä ja jouluisin, välillä nuoremmalle tuodut vaatteet suoraan kirpparille, jos on laput jo irroteltu. Itse varmistan aina, jos vaatetta lahjaksi vien, että sopii. Jos ei sovi, käyn vaihtamassa toiseen.

Mun mielestäni ei saa. Piti miettiä oikein kauan. Minusta lahja on aina sen joka on sen saanut, vaikka olisi kyse pienestä lapsesta. Eihän lapsi välitä myöskään esim. rahasta, mutta silti ei lapsen saamaa rahaa voi mielestäni käyttää muuhun kuin lapseen. Tietysti vanhempien pitää silloin jotenkin huolehtia tasapuolisuus, eli jos toisen kummit on vaikka rikkaampia ja antaa enemmän kuin toinen saa, niin jollain tavoin sitten kompensoida.

Ja todella, olen ennen äitiyslomaa ilman vakituista työpaikkaa ollut yksinhuoltaja. Rahaa ei todellakaan ole enempää kuin varmasti monella muulla, ja silti olen tätä mieltä ja olen tästä yrittänyt pitää huolta.

Mutta ehkä voisit ehdottaa kummitädille, että pienempi lapsi tarvitsisi vaatteita jotka mahtuvat nyt, niin ne saisi käyttöön eikä tarvitsisi pitää kaapissa vuotta. Varmaan menee tilaakin?

[QUOTE="Hilma";29769421]3v.
Että sinänsä ihan ok antaa lahjat esikoiselle, ei 3-vuotias lahjoista mitään ymmärrä.[/QUOTE]

no ompas siulla ymmärtämätön 3v...eihän se enää vauva ole. Tasan tajuaa että isompi saa ja hän ei.

viera.s
Mun mielestäni ei saa. Piti miettiä oikein kauan. Minusta lahja on aina sen joka on sen saanut, vaikka olisi kyse pienestä lapsesta. Eihän lapsi välitä myöskään esim. rahasta, mutta silti ei lapsen saamaa rahaa voi mielestäni käyttää muuhun kuin lapseen. Tietysti vanhempien pitää silloin jotenkin huolehtia tasapuolisuus, eli jos toisen kummit on vaikka rikkaampia ja antaa enemmän kuin toinen saa, niin jollain tavoin sitten kompensoida.

Ja todella, olen ennen äitiyslomaa ilman vakituista työpaikkaa ollut yksinhuoltaja. Rahaa ei todellakaan ole enempää kuin varmasti monella muulla, ja silti olen tätä mieltä ja olen tästä yrittänyt pitää huolta.
Raha on aivan eri asia, siitä on lapselle iloa koska tahansa. Kun taas vaatteet ovat peruskäyttötavaraa, joka on käyttökelpoista vain hetken. Sitä paitsi vanhempi on joka tapauksessa velvollinen ne vaatteet lapselle ostamaan, joten näenkin vaatelahjan lahjana vanhemmille. Ainakin jos on jostain perusvaatteesta kyse, ei mistään spidermanpuvusta tai prinsessamekosta.

Vai säästätkö muka kaikki lapsen vanhat lumput hänelle, koska hän on ne lahjaksi saanut? Entä jos vaate on jo valmiiksi liian pieni?

Ja veikkaan, että olet tuota mieltä juuri siksi, että olet köyhä. Varakkaammilla ei ole tarvetta pitää vaatteista tuolla tavalla lukua ja lapset saa varmasti kunnolliset vaatteet oli rikkaita kummeja tai ei.

Yhteistyössä