Onko ok, että lapset katsoo lastenohjelmia 4-6 tuntia päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
3v ja 6v lapset tahtoo katsoa lastenohjelmia ja -elokuvia pitkin päivää, yhteensä 4-6 tuntia päivässä. Isompi varsinkin valittaa, ettei tahdo muuta tehdä. Suostuu vain syömään välissä. Itse olen sairaana enkä jaksa touhuta lasten kanssa.

No kyllä se sairaana ollessa menee muuten ei varmastikaan ole hyväksi, itse sorrun kyllä tällähetkellä tuohon, vauvan kanssa imetysmaratoneja ym touhua riittää joten siksi. Hyväksihän se ei ole mutta se on väluaikaista.

Tarviiko tuollaista edes kysyä. Ei tietenkään ole hyväksi tuijottaa telkkaria noin paljon ja jos tuohon lisäksi joku vielä pelaa tietokoneella. Aivan edesvastuutonta vanhemmilta. Lapselle riittää se max 2 tuntia kuvaruudun töllöttelyä, ja mieluiten ei sitäkään.

[QUOTE="...";29213797]Tarviiko tuollaista edes kysyä. Ei tietenkään ole hyväksi tuijottaa telkkaria noin paljon ja jos tuohon lisäksi joku vielä pelaa tietokoneella. Aivan edesvastuutonta vanhemmilta. Lapselle riittää se max 2 tuntia kuvaruudun töllöttelyä, ja mieluiten ei sitäkään.[/QUOTE]

Kuka pelaa tietokoneella? Ei kukaan. Lapset on tänään ja eilen katsoneet lastenohjelmia ja elokuvia kun minä sairastan. Olo on niin heikko, että en jaksa muuta kuin istua tai maata paikallaan. Influenssa vissiin iski ja raskaana vielä olen loppusuoralla.

Miten ne jaksavat katsoa 4-6 h tv:tä päivässä? Jos ajattelen omia ja tuttuja lapsia, he kaikki pitkästyisivät moiseen. Tulee tunne, että tuo on lapsillesi ihan normaalia, ei mitään tilapäistä. Eikö voi vaikka pelata jotain lautapeliä, rakennella legoilla, katsella kirjoja tms. Älä passivoi heitä siihen, ettei koskaan ilman aikuista voisi keksiä jotain muutakin tekemistä.

No jos et viikkotolkulla sairasta niin eiköhän se mee.
Ite oon 38viikolla raskaana ja oöen nut antanut periaatteilleni sen verran periksi että illan pikkukakkosen lisäksi katsovat aamulla piirrettyjä puolen tuntia ja iltapäivällä saman verran.
Sitte ku vauva syntyy niin saavat ulkoilla koko ajan(isän kanssa tietty)

Miten ne jaksavat katsoa 4-6 h tv:tä päivässä? Jos ajattelen omia ja tuttuja lapsia, he kaikki pitkästyisivät moiseen. Tulee tunne, että tuo on lapsillesi ihan normaalia, ei mitään tilapäistä. Eikö voi vaikka pelata jotain lautapeliä, rakennella legoilla, katsella kirjoja tms. Älä passivoi heitä siihen, ettei koskaan ilman aikuista voisi keksiä jotain muutakin tekemistä.

Meidän 3v on parhaillaan sairaana, viikonloppuna oli ihan veto pois eikä leikit kiinnostaneet. Pötkötti sohvalla ja katseli lastenohjelmia tai luki vanhempien kanssa kirjoja. Ajallisesti esim. 4h tulee aika helposti täyteen kun aamulla katsoo yhden pikku kakkosen ja ennen päikkäreitä yhden dvd:n verran esim. Myyrää. Myöhemmin päivällä sitten nalle puh- leffa tms. ja yksi Kaapo areenalta niin siinähän se 4h täyttyy yllättäen.

Mua itseäni hieman hirvitti kun tuntui että lapsi voisi katsoa aamusta iltaan ohjelmia, mutta nyt taas kun on saanut vähän virtaa alle niin tekee myös muutakin. Tosin ap:n tapauksessa lapset olivat terveitä, en tiedä jaksaisiko tuo noin paljoa normaalisti katsella.

Itse en nyt jaksa pelata tms. ja olen sanonut lapsillekin, että välillä pitäisi tehdä muuta kuin tuijottaa töllöä mutta isompi väittää ettei halua ja pienempi tietysti katsoo myös mieluisia ohjelmia. Pienempi kyllästyy välillä ja lähtee muualle, mm. legoilla leikkimään. Palaa sitten takaisin tv:n ääreen (kun kyllästyy legoihin). Isompi istuisi melkeinpä kirjaimellisesti nenä kiinni tv:ssä tuntikausia ja ohjelman loputtua vaatii lisää ohjelmaa tai laittaa itse. Ei kelpaa mikään muu leikki tai tehtävä. En kiinnosta, ei jaksa, ei halua. Tylsää on kuulemma, jos ei ole tv auki. Vaikka sanoin, että no sullahan on tuo ja tuo lelu niin ei auta, ei kiinnosta.

Yleensä touhuavat muutakin, aamulla katsovat tunnin-pari tv:stä aamun lastenohjelmat ja sitten ulos tai muihin leikkeihin. Toki silloinkin mielellään haluaisivat katsoa ohjelmia enemmän, mutta tv menee kiinni. Illalla toisen kerran tv:tä kun tulee pikku kakkonen. Muun ajan illallakin tekevät muuta.

Tai sitten voi olla niin, että aloittajan lapset pääsevät niin harvoin katsomaan telkkaria, että jaksavat uutuudenviehätyksen voimalla töllöttää nyt 4-6 tuntia päivässä. Kun taas sun lapsesi ovat katsoneet niin hirvittävän paljon telkkua, että haluavat välillä jotain muutakin.

Kuka tietää.

Isompi istuisi melkeinpä kirjaimellisesti nenä kiinni tv:ssä tuntikausia ja ohjelman loputtua vaatii lisää ohjelmaa tai laittaa itse. Ei kelpaa mikään muu leikki tai tehtävä. En kiinnosta, ei jaksa, ei halua. Tylsää on kuulemma, jos ei ole tv auki. Vaikka sanoin, että no sullahan on tuo ja tuo lelu niin ei auta, ei kiinnosta.

En ole asiantuntija, mutta minusta tuo kuulostaa siltä, että sitä suuremmalla syyllä se telkkari jo kiinni. Vaikka kuinka sinä olet sairas, kyllä 6 v:n pitäisi jo osata touhuta jotain itsekin ja ymmärtää, että äiti tarvitsee nyt lepoa.

[QUOTE="Mievaan";29214547]Tai sitten voi olla niin, että aloittajan lapset pääsevät niin harvoin katsomaan telkkaria, että jaksavat uutuudenviehätyksen voimalla töllöttää nyt 4-6 tuntia päivässä. Kun taas sun lapsesi ovat katsoneet niin hirvittävän paljon telkkua, että haluavat välillä jotain muutakin.

Kuka tietää.[/QUOTE]

meillä on näin.. laps on saanut katsoa telkkaria ehkä 1h/kk noin peruselämässä, mutta nyt kun on oltu (aikuiset) kipeinä, on saanut toljottaa useamman tunnin päivässä parina päivänä. (kaiken lisäksi vielä paria samaa pätkää uudelleen ja uudelleen ja puhekielenäkin sellainen, jota laps vähän heikommin osaa)

Kylvaan jaksaa katsoa ihan niin kauan kuin vaan annetaan katsoa. ja itkun kanssa laitetaan ohjelma sitten aina pois.

Sairaana ollessa on ihan ok, mutta normaalisti ei. Tai siis kyllä joskus voi katsoa tuon verran, mutta ei joka päivä. 4h tulee äkkiä jos katsoo vaikka pari elokuvaa päivän aikana ja pätkän pikkukakkosta. Meillä lapset (5v, 7v ja 9v) jaksais kyllä katsoa telkkaria/elokuvia vaikka koko päivän. Normipäivinä katsovat 0-2h, mutta kyllä viikonloppuna voi mennä enemmänkin, jos aamulla katsotaan lastenohjelmia tunnin verran ja sit joku elokuva päivällä/illalla joka kestää 1,5h.

Yhteistyössä