Onko oikeesti terapeutin vaihto mahdotonta? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluunvaihtaasen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluunvaihtaasen

Vieras
Mihin ottaa yhteyttä kun tarttee vaihtaa terapeuttia? Asiasta sanottu sille vaihdettavalle terapeutille monella eri tavalla. Puhelimessa, tekstarilla, kirjotin sille jopa kirjeenkin asiasta, mutta EI! Se ei vaan vaihdu! Samoin sanottu siitä asiasta myös ainakin 5 eri ihmiselle, jotka olis voineet siihen vaihtoasiaan vaikuttaa, mutta näköjään asiakkaalla ei ole mitään mahdollisuuksia vaihtaa terapeuttia, johon ei voi luottaa, jolle ei voi puhua ym! Mitään syytä ei oo sanottu ettei vois vaihtua. Mä en jaksa enää niitä sen mielipiteitä sellasistakin asioista joista se ei tiedä mitään. Joskus tossa 2-3kk sit oli tilanne jossa eräs tyyppi uhkaili ja seuras ym. Juttelin tosta ton terapeutinkaa. Sen mielestä on väärin soittaa hätänumeroon jos tappouhkailija lähtee seuraamaan! Muuten vaan saatiin häkestä ja poliisiasemalta samat ohjeet, eli soittaa välittömästä hätänumeroon jos se hyypiö lähtee seuraamaan. Mä en muutenkaan enää jaksa puhua sille... Joskus aiemmin se kysy ahdistuksen syytä ja sit ku sanoin sen ni se vaan sano että "se ei voi olla ahdistuksen syy koska siinä on pakko olla muitakin syitä." Eräs toinen sano samasta aiheesta näin että kyllähän se juttu voi olla ahdistuksen syy. Alkuun toi terapeutti oli ihan ok, mut sit jossain vaiheessa se on muuttunut todella ärsyttäväks. Ja kun tuntuu että se sen mielipide on ainoa oikea.
Auttaiskohan jos sanois tosta vaihtoasiasta hoitavalle lääkärille? Vai hyödyttäiskö mitään? Mä oon ollut koht viikon ajan vastaamatta terapeutille koska en vaan halua enää tavata sitä. Luultavasti tästä vastaamattomuudesta koituu ongelmia...

Oletko saanut terapeutin julkisen terveydenhuollon kautta? Vai onko kyse yksityisestä?Joudutko itse maksamaan mitään?

Jos olet julkisen terveydenhuollon kautta, niin tyyydy siihen mitä saat. Terapeutit ovat varattuja ja sille terapeutille pääset, jolle mahtuu. Varaudu odottamaan, jos joku toinen terapeutti pystyisi ottamaan sinut vastaan joku päivä.

Jos olet yksityisellä, niin sinun täytyy itse etsiä sopivampi terapeutti ja selvittää asia sitten Kelan kanssa.

Asennoitumisesi terapiaan on kielteistä ja vastustelevaa, enkä näe terapeuttisi toimivan mitenkään väärin. Kai ymmärrät, että terapeuttisi määrittelee myöskin onko vaihto tarpeellista. Jos et ole yhtään yhteistyöhaluinen, et vastaile yhteydenottoihin voidaan käytöksesi tulkita myös haluttomuudeksi käydä terapiassa. Silloin on riskinä se, että terapiasi lopetaan ja saat papereihisi merkinnän ettet ole sellaiseen hoitomuotoon soveltuva. Saat pilleripurkin käteesi ja homma hoidettu.

Joten koetahan olla vähän aikuisempi käytökseltäsi, perustele asiallisesti miksi haluat vaihtaa ja ole kohtelias. Sillä voi olla suurempi vaikutus asioittesi edistymiseen.

Psykiatri on vastuussa hoidostasi, ilman muuta puhut hänelle jos/kun et tunne luottamusta terapeuttiasi kohtaan. Terapia on kolmen tahon yhteispeliä, voit myös pyytää psykiatria keskustelemaan terapeutin kanssa noista ongelmakohdista (näytä se kirje/viestit jos ne on tallella! Se osoittaa että olet yrittänyt saada asiaa etenemään jo aiemmin). Tosin, taitaa olla aika yleistä että terapia/mikä tahansa ihmissuhde välillä ns. jumittaa... Voi olla hyvä asia oppia miten niistä jumitilanteista pääsee keskustelemalla eteenpäin, katkaisematta suhdetta/lähtemättä pakoon.

Vaihdoin terapeuttia ihan vaan ilmoittamalla entiselle terapeutille, että tämä oli nyt tässä. Samassa firmassa työskentelee myös psykologi, jolle halusin. Otin häneen yhteyttä ja muutaman kuukauden odottelun jälkeen pääsin hänelle. Olen todella tyytyväinen, että sain vaihdettua.

Mulla on valvira-rahoitus, eli itse en maksa mitään. Julkinen terveydenhuolto maksaa kaiken.

Syy miksi vaihdoin oli ns. luottamuspula. Tilanne oli sellainen esim. minut olisi raiskattu, josta ei olisi jäänyt mitään jälkiä minuun. Enkä olisi tehnyt rikosilmoitusta asiaan. (Ei todellinen tilanne, mutta vastaava.)

Terapeutti ei uskonut, että mitään raiskausta olisi edes tapahtunut. Hänen mukaansa "Sinun kokemuksesi on totta", mutta todellisuudessa se olisi ollut vain minun mielen tuotosta. Tämä oli se tilanne alusta alkaen, ei muuttunut käyntien lisääntyessä. En milloinkaan olisi edistynyt tämän terapeutin kanssa, hän toi mielipiteensä esille kommenteissaan. Jotka olivat luokkaa: "Sinä sitten aiot taas laittaa minihameen päällesi, kun menet illalla ulos". Minua ei siis raiskattu, mutta tilanne oli vastaava.

On se ap mahdollista ja joskus hyväksi. Tunnen minäkin ihmisen jolla hoito alko tehota vasta vaihdon jälkeen. EI se suinkaan aina onnistu tuo asiakaskontakti. Miehelläkin itseasiassa meni niin että saatuaan sopivan terapeutin, alkoi tapahtua oikeasti. Hän ei tosiaan ollu vastahankainen terapialle tms, eka terapeutti ei osunut samalle aaltopituudelle.

Kuulostaa toimivalta ja hedelmälliseltä terapialta. Loistava vaihe, johon kuuluu tuo vastarintakin ja halu paeta. Mutta jos haluat terapiaan, jossa terapeutti vain mielistelee, niin mene. Luultavasti hyödyt kummastakin mutta tästä nykyisestä kyllä enemmän.

Psykoterapian ei tule olla sitä, että joku kuuntelee myötäillen vuodesta toiseen, ihan vaan siksi, ettei sellainen terapia ole ahdistukseen yms. tehokkainta. Kuuntelu kuuluu akuutteihin kriiseihin (jossain vaiheessa) mutta niistäkin pitää edetä eteenpäin.

Mahtava juttu siis, että terapeutti tuntuu ärsyttävältä ja kaikkitietävältä. Et vielä tiedäkään noiden tuntemusten hyötyä. Lopettamisesta tuossa kohtaa, voisi olla vain haittaa mutta itsepähän teet päätöksesi.

Toisen kirjoittajan jotain raiskausesimerkkiä, jota ei ole tapahtunut, en tajunnut ollenkaan, enkä etenkään sitä miksi se johti terapeutin vaihtoon. Tyypillistä herkkänahkaisuutta terapeutin kaikkia sanomisia kohtaan...

Onko terapiasi Kelan tukemaa?
Jos on, niin terapeutin vaihto on periaatteessa mahdollista, muttei ihan yksinkertaista. Terapeutin kanssa riittää että ilmoitat haluavasi lopettaa terapian. Mutta koska Kela on myöntänyt terapiarahoituksen nimenomaan tämän tietyn terapeutin ja sinun väliselle yhteistyölle, niin rahoitusta pitää sitten hakea Kelalta uudelleen, uudella lääkärinlausunnolla, sinun ja terapeutin nro 2 väliselle yhteistyölle. Tuo terapeutti nro 2 sinun pitää löytää ennen uuden lausunnon tekemistä, eli voit jo alkaa etsiä uutta ja sopia hänen kanssaan tutustumiskäynnin (ne jäävät kokonaan itse maksettaviksi). Ota jo tässä vaiheessa yhteyttä lääkäriin joka teki sen ekan terapialausunnon (ettei jää liian pitkää taukoa) ja perustele hyvin ja vakuuttavasti, miksi haluat vaihtaa.

Tuossa kannattaa olla tarkkana että annat itsestäsi asiallisen ja yhteistyökykyisen vaikutelman, koska jos vaikutat oikulliselta ja liian epävakaalta niin joko lääkäri tai Kela voi tulla siihen tulokseen ettet ole kypsä terapiaan. Itsestään selvää ei ole että Kela myöntää toisen rahoituksen, mutta eka vaihto pääsääntöisesti onnistuu.

Kuule ap. itsehän sinä jalkojasi ohjaat! Älä kävele tuollaisen *terapeutin* vastaanotolle! Soittele hoidosta vastaavalle ja kerro, mitä hullu terapeuttisi sanoo, Varmasti tästä maasta löytyy kunnollisia terapeutteja!

Kuule ap. itsehän sinä jalkojasi ohjaat! Älä kävele tuollaisen *terapeutin* vastaanotolle! Soittele hoidosta vastaavalle ja kerro, mitä hullu terapeuttisi sanoo, Varmasti tästä maasta löytyy kunnollisia terapeutteja!
Tietyssä vaiheessa terapeutin kuuluu olla ärsyttävä ja herätellä potilasta. Muuten se sama ahdistuneisuus voi jatkua maailman tappiin, tarkoitus on saada uusille urille.

Tietyssä vaiheessa terapeutin kuuluu olla ärsyttävä ja herätellä potilasta. Muuten se sama ahdistuneisuus voi jatkua maailman tappiin, tarkoitus on saada uusille urille.

Sä taidat olla vähän yksinkertainen? Vai etkö ymmärrä, että kemiat ei aina osu yksiin. :alien::ROFLMAO::D Terapeutteja on monenlaisia, päteviä ja epäpäteviä. Ehkä ap on kykenevä arvioimaan, että onko terapeutti pätevä vai ei?

"Mä en jaksa enää niitä sen mielipiteitä sellasistakin asioista joista se ei tiedä mitään. Joskus tossa 2-3kk sit oli tilanne jossa eräs tyyppi uhkaili ja seuras ym. Juttelin tosta ton terapeutinkaa. Sen mielestä on väärin soittaa hätänumeroon jos tappouhkailija lähtee seuraamaan! Muuten vaan saatiin häkestä ja poliisiasemalta samat ohjeet, eli soittaa välittömästä hätänumeroon jos se hyypiö lähtee seuraamaan."

Sä taidat olla vähän yksinkertainen? Vai etkö ymmärrä, että kemiat ei aina osu yksiin. :alien::ROFLMAO::D Terapeutteja on monenlaisia, päteviä ja epäpäteviä. Ehkä ap on kykenevä arvioimaan, että onko terapeutti pätevä vai ei?

"Mä en jaksa enää niitä sen mielipiteitä sellasistakin asioista joista se ei tiedä mitään. Joskus tossa 2-3kk sit oli tilanne jossa eräs tyyppi uhkaili ja seuras ym. Juttelin tosta ton terapeutinkaa. Sen mielestä on väärin soittaa hätänumeroon jos tappouhkailija lähtee seuraamaan! Muuten vaan saatiin häkestä ja poliisiasemalta samat ohjeet, eli soittaa välittömästä hätänumeroon jos se hyypiö lähtee seuraamaan."
Olette todella herkkähipiäisiä.

Ei mene aina kemiat yhteen, mutta toisaalta meillä on ainoastaan ap:n näkemys ja tulkinta tilanteesta. Eikä meillä oli tietoa hänen tapauksestaan, onhan mahdollista, että ap vain kuvittelee jonkun uhkailevan, kärsii harhoista tms. tai sitten on todellinen uhka olemassa. Terapeutin näkemystä emme tule täällä kuulemaan.

Terapiaa ap varmaan tarvitsee, sen verran sekavalta hän kuulostaa. Mutta on eri asia, onko vaihdosta mitään hyötyä.

Ei mene aina kemiat yhteen, mutta toisaalta meillä on ainoastaan ap:n näkemys ja tulkinta tilanteesta. Eikä meillä oli tietoa hänen tapauksestaan, onhan mahdollista, että ap vain kuvittelee jonkun uhkailevan, kärsii harhoista tms. tai sitten on todellinen uhka olemassa. Terapeutin näkemystä emme tule täällä kuulemaan.

Terapiaa ap varmaan tarvitsee, sen verran sekavalta hän kuulostaa. Mutta on eri asia, onko vaihdosta mitään hyötyä.

Aloittaja ei ole idiootti, mutta sen terapeutti ja sinä olette.

Aloittaja ei ole idiootti, mutta sen terapeutti ja sinä olette.

Ei oo kelan tukemaa terapiaa, vaan julkiselta puolelta..

Ja se uhkaus ei ollu mitää harhakuvitelmaa. Vai luuleeks ton harhajutun kirjottaja että 3 muutakin ihmistä kuvitteli harhoissaan että niitä seurattiin..?

Ks.terapeutti on tehny muutaman muunkin jutun mut en jaksa niitä tähän kertoo. Sen tekemisiä on pari lääkäriäkii ihmetellyt ja noista lääkäreistä toinen soitti tonne terapiapaikkaan ja sano että sen terapeutin olis hyvä vaihtua. Mutta eihän nyt sellasta voi vaihtaa jolle ei voi puhua eikä sitä paljon puhuttua luottamusta voi ks.henkilöön enää tullakaan. Sen verran paljon se suoltaa p*skaa suustaan..!

Täälläkin näkee näitä kamalia kiduttajaterapeutteja, jotka eivät edes ymmärrä lisäävänsä potilaansa ahdistusta ja pakottavat ajattelemaan samalla tavalla. Terapiaan mennään, että ymmärretään että on erilaisia ajattelutapoja. Psykodynaamisessa terapeutti kuitenkin antaa oman mielensä terapoitavan käyttöön, joten silloin terapeutin mieli on oikea (hän on terve) ja terapeutin tulkinta potilaasta oikea. Jos näissä on ristiriita, on terapeutti aina oikeassa.

Psykodynaamisessa ongelma asetetaan terapeutin ja potilaan väliin, eli asiasta ei keskustella aikuisten oikeasti vaan ongelmaa korostetaan ja ja oikein provoisoidaan. Niin kauan kun sinulla on ongelma terapeuttisi kanssa, et pysty vaihtamaan koska terapeutti ottaa ongelman ja "työstää sitä". Vasta sitten kun sanot, että haluat kokeilla toista terapeuttia ja psykiatri (heitä terapeutit kuuntelevat, hierarkisuus nääs) suosittelee vaihtoa, terapeutit suostuvat.

Tai sitten sanot vain, että asiat ovat todella hyvin ja me ollaan päästy hyvään pisteeseen. Nyt haluat jatkojalostaa ajatuksiasi toisen terapeutin kanssa. Silloin terapeuttisi kirjaa järjestelmään kuinka erinomainen terapeutti hän oli ja olet mennyt paljon paremmaksi ja päästää sinut menemään. Eli jos et tykkää, ahdistut terapiassa ja sanont meneväsi huonommaksi, ei terapeutti ota sitä kuuleviin korviinsa. Psykodynaamisessa pitää monien terapeuttien mielestä kokea ahdistusta, koska muuten potilaan riippuvuussuhde ei pääse terapeuttiin syntymään ja terapeutti ei voi rakentaa potilaan mieltä uudestaan. Kun riippuvuus on saatu ja mieli on uudelleen rakennettu, terapeutti hylkää potilaan ja alkaa kivulias irroittautumisprosessi.

Itse en ottaisi psykodynaamista enään mistään hinnasta. Pakeneminen on ainoa vaihtoehto, jos terapeutin kanssa ei synkkaa. Se on aina käytännössä potilaan vastuulla. Terapeutti on oikeassa ja terve.

Ja kyllä - ihmisen mieli ja ajatukset muovautuvat aina menneistä kokemuksista. Olen terapiakielteinen, koska kokemukseni terapiasta ovat todella ahdistavia ja kielteisiä.

Yhteistyössä