Onko oikeasti äitejä jotka ei imetä kun rinnat "kulahtaa" ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiinu"

Vieras
Meillä ystävien kesken ollut imetyskeskustelua ja olen ainut joka on imettänyt pitempään kuin 2 viikkoa. Ite imetin puoli vuotta ja siihen aikaan en edes miettinyt rintoja,ajattelin että imetän niin kauan kun homma sujuu ja maitoa tulee kunnolla. Ei tuo puoli vuotta kauheen pitkä aika ole,mutta hieman järkytyin kun 2 ystävääni,toinen ei imetä olleskaan ja toinen vajaat 2 viikkoa ja lopetti kun ei "huvittanut".Nyt sitten keskustelussa havaitsin tuon rintojen "kulahtamisen" tulin aika vihaiseksi suoraan sanottuna.
En ole imetys voyhkääjä,mutta totesin että aika jännä kun oma lapseni ei ole sairastellut ja tällä joka ei imettänyt niin lapsella on aina korvatulehduksia yms... veikkasin että johtuu tuosta että on imettänyt,ystävä närkästyi :(

Oma äitini imetti jokaista lasta ainakin vuoden ja koko lapsuudessa kellään meistä ei ollut 3 kappaletta sisaruksia,niin korva,poskiontelon yms tulehduksia.

Jokaisen vapaa valinta,mutta toivon että ne syyt eivät ole noin lapsellisia miksi ei imetä.

Mulla ainakin rinnat on ihan hyvät vielä ja pärjää näille jotka eivät imettäneet ;) Ollaan yhessä saunottu useat kerrat ja viimestään saunanlauteilla näistä höpisty. ;)

noh.. täällä on 1 sellainen äiti joka työssään tarvitsee hyvää kroppaa ja lopetin imettämisen kuukauden jälkeen. lapseni on nyt 5v. vielä tähän päivään mennesssä ei ole syönyt ainuttakaan antibioottikuuria..

Kysyin parikymppiseltä kaveriltani joka ei ole kumpaakaan lastaan imettänyt, että näkyykö raskaudet rinnoissa, ja hän sanoi että kyllä se näkyy, rinnat ovat veltostuneet. Ja sitten kun hän on minun ikäiseni niin olettaisin että näkyy vielä enemmän. Omat rinnat lerpsahti imetyksen jälkeen aika dramaattisesti, mutta kun ikää on 35+, niin oletan että se on ihan luonnollistakin!

Korvatulehduksista sanoisin, että enemmän se on perintötekijöistä kiinni tuleeko niitä vai ei. Minua ei ole imetetty kuin pari viikkoa ajan käytännön mukaisesti, en ole koskaan sairastanut korvatulehdusta. Lapsiani imetin yli vuoden kumpaakin, kummallakaan ei ole ollut korvatulehdusta.

Munkin ystävä lopetti imetyksen, koska "ei huvittanut". Joskus olen miettinyt mitä sekin sitten lopulta tarkoittaa. Kaikki sujuu hyvin, mutta ei vaan huvita vai sitten alun (ja myöhemmänkin vaiheen) vaikeuksissa totetaa, ettei enää jaksa. Onko sekin "ei huvita"? Tai onko "ei tullut maitoa" koska oikeasti ei vain ollut aikaa? Joku saattaa myös vaan todeta jotain jos ei halua selitellä. En tiedä... Itse olen imettänyt kahta lasta yli vuoden. Toinen oli aina terve, toinen korvakierrelapsi myös useilla muilla sairauksilla.

Oletteko koskaan miettineet, että ne jotka sanovat "ei huvittanut" eivät vain halua alkaa selitellä teille miksi eivät imettäneet?

Omaan kaveripiiriini kuuluu niin heitä, jotka eivät imettäneet kuin laitoksella aina heihin jotka taaperoimettävät. Tiedän ainoastaan yhden äidin joka on mulle tunnustanut, että on vaatinut "pelkosetkion" vain siksi ettei pimppa räjähdä. Ja tämän on tehnyt kolme kertaa.

on niitä :/ omassa kaveripiirissä törmännyt tämmöseen ajatteluun, itse en käsitä! siihenhän ne tissit on tehty. ite imetin 5kk, tissit 'lörpsähti' vähän kyllä, en tiiä johtuuko jo raskauden aikasesta venymisestä vai sit tuosta imetysajasta.
'kaveri' mulle antoikin hyvän vinkin kun vauva syntyi et älä sitten imetä yli kk ettei tissit veltostu!!! huoh.. :/

Mulla on käsitys että kyllä sellasta on ja sit ei vaan viititä nähdä vaivaa et se imetys onnistuisi.Mun mielestä ainakin oli helpompaa öisinki imettää kun ei tarvinnut keittöön lähteä pullon kanssa turaamaan. Maito oli kyläpaikassakin heti mukana,lämpimänä :) Näin vaan plus puolia.
Kyllähän tissit sit kun heti oli imetys loppunut niin oli ihan veltot pussukat,mut nyt on "palautuneet" rasvakuvos niihin,laihuin imettämällä todella paljon ,et sekin oli plussaa.

Ite oon imetän edelleenki,vaikka poika on jo vuoden.
MUTTA
sitä en käsitä että mitä se kelleekkään kuuluu kuka imettää tai käyttää korviketta! Mitä se on keneltäkään pois jos haluu säilyttää tissinsä kiinteinä ilman leikkauksia??
(Kyse ei oo lapsen pahoinpitelystä tms, johon TIETENKIN tulisi puuttua)
Kyse on tavasta ruokkia vauvaansa ja äidillä on täysi oikeus valita miten sen tekee,tärkeintä on että sen tekee!
Toisten äitien tissit ei kyllä kuulu sulle tai kellekkään muullekaan pätkääkään! SE ei nillä pulloilla ruoki sun lastaan vaan omaansa!
(anteeksi vain suorasukaisuuteni,mutta ärsytttää tälläinen toisten asioihin nenänsä tunkeminen!)

Kyllä ne tissit kulahtaa ihan sen raskauden myötä jos on kulahtaakseen. Omalla kohdalla kävi niin ettei imetys onnistunut kaikesta yrityksestä huolimatta ja tissit kulahti silti. Ei sillä, ettänsillä olisi mulle mitään merkitystä. Tärkeintä on rakastettu, ruokittu ja terve lapsi. Kyllä oli isku vasten kasvoja se etten voinut imettää. Ei sitä voi edes kuvitella kuinka se sattuu kun asiasta tietämättömät tulevat arvostelemaan ja jeesustelemaan ja vetämään omia johtopäätöksiään...elämä on.

Niin ja vielä piti lisätä, että ihan terve on lapsi ollut ja aikoinaan olen itsekin korvikkeella kasvanut. Koskaan ei ole ollut korvatulehdusta ja muutenkin olen hyvin harvoin kipeänä. Ei sillä ruokinta tavalla ole välttämättä merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä;22817572:
MUTTA
sitä en käsitä että mitä se kelleekkään kuuluu kuka imettää tai käyttää korviketta! Mitä se on keneltäkään pois jos haluu säilyttää tissinsä kiinteinä ilman leikkauksia??
Kyse on tavasta ruokkia vauvaansa ja äidillä on täysi oikeus valita miten sen tekee,tärkeintä on että sen tekee!
Toisten äitien tissit ei kyllä kuulu sulle tai kellekkään muullekaan pätkääkään! SE ei nillä pulloilla ruoki sun lastaan vaan omaansa!
(anteeksi vain suorasukaisuuteni,mutta ärsytttää tälläinen toisten asioihin nenänsä tunkeminen!)

Ei sillä että kuuluisi,mutta mielipiteitä saa kertoa ja en ole huom pakottanut omia ystäviäni saunanlauteilla puhumaan aatoksistaan ja mielipiteistä imettämisestä. Tolla periaatteella mitään mielipiteitä ei voisi vaihtaa.... niin ja en ole pakottanut ketään imettämään tms.... Ei ole pakko tulla lukemaan jos noin ärsyttää :) ja ei kuulu sulle....

Onpas idiootteja, jos niin ajattelee.

Suosittelen lämpimästi olemaan hankkimatta yhtään lasta, jos figuuri on noin tärkeä. Raskaus se ainakin mulla kropan lopullisesti "pilasi" (aivan järjetön määrä raskausarpia), mutta kaikkea ei elämässä voi saada. Kirurgin puoleen tässä pitäisi kääntyä, jos samanlaisen vartalon haluaisi, kuin ennen lasta.

Kannattaa todella harkita haluaako niitä lapsia, siinä menettää sinkkuelämäntyylistä vähän muutakin kuin jumalaisen vartalonsa. Ei kaikkien todellakaan tarvitse lapsia vääntää.

Imetin reilun vuoden, tissit roikkuu, odotan toista, ja yksi suurimmista toiveistani olisi, että imetys onnistuisi toisenkin kohdalla. Eihän ne roikkuvat tissit (varsinkin jos kokoa löytyy) mikään mieletön ilo silmille ole, mutta minkäpä mahtaa... Asiat tärkeysjärjestykseen :)

[QUOTE="vieras";22817788]Imetin reilun vuoden, tissit roikkuu, odotan toista, ja yksi suurimmista toiveistani olisi, että imetys onnistuisi toisenkin kohdalla. Eihän ne roikkuvat tissit (varsinkin jos kokoa löytyy) mikään mieletön ilo silmille ole, mutta minkäpä mahtaa... Asiat tärkeysjärjestykseen :)[/QUOTE]

Ai niin ja mulle tuli todella paljon raskausarpia ympäri kehoa.

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä;22817572:
MUTTA

Ihmettelen miksi kerrot alussa että imetät vuoden verran....jos kerta ei kuuluu kelleskään.Olisithan tuon voinut jättää pois. Sit kuitenkin jo mainitset onko se keltään pois jos haluaa säilyttää tissinsä kiinteinä ilman leikkausta?!
Tässä puhutaankin nyt siitä onko moisessa järkeä ja onko se ihan pinnallista.Pinnallista se on vaikka se ei kelleskään kuuluisikaan.... ...epäilempä että kuulut oikeesti juuri noihin joita puolustelet :) jäiks.... suotta olisit maininnut omaa imetystäsi kun kerta se ei muka kuulu kelleskään... sori vaan

En ole kenenkään kuullut tuolla rintojen rupsahtamisella imettämättömyyttään selittävän. JOkunen on sanonut siirtyneensä pulloon koska niin on helpompi antaa lapsi jo hyvin pienenä jonkun muun hoitoon ja jotkut ovat sanoneet vain että imetys tuntuu niin vastenmieliseltä ettei siksi halua sitä jatkaa. Muuten syyt, mitä ihmiset nyt itse ovat sanoneet, ovat kuuluneet siihen "imetys ei ole onnistunut"-kategoriaan.

muoks. eikä se imettäminen minun mielestäni muille kuulu, ymmärrän kyllä ystävän suutahtamisen jos olet oikeasti vihjannut hänen lapsensa korvatulehdusten johtuvan imettämättömyydestä.

Viimeksi muokattu:
En itsekään ymmärrä ihmisiä jotka eivät imetä. Itse imetin vuoden molempia lapsiani, mutta minulla ei alkanut roikkua koska itselläni on silikonit otettu ennen lapsia. Ja vaikka olisikin ollut luomurinnat, silti olisin imettänyt.

en esikoista saanut kovasta yrityksestä huolimatta saanut kuin 2kk osittaisimetettyä ja rinnat kulahti aika paljonkin,olin 27v. Nyt kuopusta imetin 10kk,korviketta ei tarvittu lainkaan ja rintoihin (valmiiksi kulahtaneet...) ei tullut mitään muutosta,pikemminkin hiukkasen jopa kiinteytyivät. :)

Yhteistyössä