onko normaalia

• Viestiketjun aloittaja Nainen48v
  • Ensimmäinen viesti
Nainen48v
Onko ihan normaalia, että yhtäkkiä 48-vuotiaana yhdyntä ei suju kuin ennen , en kiihotu juuri lainkaan. Emätin on kuiva ja yhdyntä sattuu kovasti. Näitä ongelmia minulla ei ole ollut koskaan aikaisemmin. Vaihdevuosioireita minulla ei juuri ole vielä, jos ei tätä ongelmaa pidetä sellaisena, kuukautisetkin ovat melko säännölliset. Eikö tässä iässä luonnollista kostumista enää tapahdu ? Pitäisikö aloittaa jokin hormonihoito, että tilanne korjaantuisi ?

Maru
Mikä on tämä FSH-arvo, olen tästä arvosta ihan pihalla, vaikka muuten olenkin aika perillä näistä ""terveysarvoista""?
Kiitos, jos vastaatte tähän, että tietäisi pitäisikö itsekin mennä tällaista arvoa ""katsastamaan"".

seija
Hormooniarvoon ei kannata aina luottaa. Vaihdenvuodet voivat alkaa myös limakalvojen kuivumisella ja oireet vaan lisääntyy vuoden aikana - hikoilu unettomus ihon kuivuminen, tukan lähkö, masennus jne. Jos et kestä niin mene lääkäriin. Kuivuuteen tietysti auttaa voiteet tai öljyt ihan tavalliset. Terv. Kaikki oireet läpikäynyt Ps. nyt on mikreeni - sekin menee ohi

Yhteistyössä