Onko normaalia kun vauvalla on ollut ripulia ja räkätautia jo viikon ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gitta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gitta

Vieras
Kakkaa tulee monia kertoja päivässä löysänä ja joskus on ihan limaista ripulia. Samaan aikaan noin viikko sitten alkoi nenä vuotamaan ja se jatkuu edelleen niin että välillä räkä on ruskeaa (joskus myös verta seassa) ja sitä tulee paljon. Ei kai vaan ole joku tulehdus tms.? Pitäiskö mun viedä vauva 10kk lääkäriin? Vai onko tää ihan normaali flunssa? Entäs se ripuli? Miten kauan se saa jatkua?

Hei, meillä kävi näin:

Tyttö noin kuukauden ikäisenä sai ensimmäisen flunssan ja veimme lääkäriin ja olimme osastolla yhden yön, kun epäilin ripulia, MUTTA sairaalassa sanoivat, että räkä/lima poistuu myös suoliston kautta vauvalta ja siksi kakka oli joskus ihan pelkkää limaa. Meillä hoidoksi käytettiin keittosuolatippoja nenään, nenäfridaa ja sitten höyryhengitys pesuhuoneessa, kun pientä ei saa häyryhengittää normaalisti (kuten aikuisia ) ja sitten meni joku viikko pari ja kaikki ok :D Nyt ollaankin sitten uuden flunssan pauloissa |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Hei, meillä kävi näin:

Tyttö noin kuukauden ikäisenä sai ensimmäisen flunssan ja veimme lääkäriin ja olimme osastolla yhden yön, kun epäilin ripulia, MUTTA sairaalassa sanoivat, että räkä/lima poistuu myös suoliston kautta vauvalta ja siksi kakka oli joskus ihan pelkkää limaa. Meillä hoidoksi käytettiin keittosuolatippoja nenään, nenäfridaa ja sitten höyryhengitys pesuhuoneessa, kun pientä ei saa häyryhengittää normaalisti (kuten aikuisia ) ja sitten meni joku viikko pari ja kaikki ok :D Nyt ollaankin sitten uuden flunssan pauloissa |O |O

MInusta se on ihan pienillä vauvoilla että räkä poistuu ripulina. Ei käsittääkseni enää pitäisi asian olla 10kk ikäisellä. Toki jos olen väärässä ni korjatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Hei, meillä kävi näin:

MInusta se on ihan pienillä vauvoilla että räkä poistuu ripulina. Ei käsittääkseni enää pitäisi asian olla 10kk ikäisellä. Toki jos olen väärässä ni korjatkaa.

Joo näin meille lastenoastolla sanottiin, että se räkä tulee "ripulina" :headwall: Meillä meni pepun iho rikki, kun kakka "syövytti" ihon pieneltä |O Sain sen onneksi kuntoon, kun laitoin sinkkivoidetta ja perunajauhoa B) Nyt onneksi jo tietää, että mitä pitää tehdä, kun tuli uusi flunssa :wave: tytöllä on nyt ikää reilu 10 vko

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Yks mikä kanssa saattaa oiria tuollain on korvatulehdus.
Kuulostaa hullulta mutta niin se vain on, että kyllä kannattaa lääkärissä käyttää.

Ai voiko korvatulehdus aiheuttaa räkätaudin ja ripulia?

Ole hyvä :flower: Tuota ihan varsinaiseen räkätautiin ei varmaan tuo hampaiden tulo vielä riitä, mutta kyllähän se ainakin tietääkseni kuolaamista ainakin lisää :whistle: ? En ole siis ihan varma tästä asiasta.

Tuohon korvatulehdukseen mistä Aamuäree mainitsi niin siihen liityy usein myös se, että lapsi syö vähemmän ja viihtyy huonommin selällään. Näin minulle opastettiin myös tästä.

Ole hyvä :flower: Tuota ihan varsinaiseen räkätautiin ei varmaan tuo hampaiden tulo vielä riitä, mutta kyllähän se ainakin tietääkseni kuolaamista ainakin lisää :whistle: ? En ole siis ihan varma tästä asiasta.

Tuohon korvatulehdukseen mistä Aamuäree mainitsi niin siihen liityy usein myös se, että lapsi syö vähemmän ja viihtyy huonommin selällään. Näin minulle opastettiin myös tästä.

Meillä lapsi ei oikeastaan kovin usein olekaan enää selällään mutta esim. tissillä viihtyy pitkällään kyllä ja nukkuukin ihan hyvin. Ruoka maistuu aika hyvin, mutta toki silloin kun itsekin oon kipeenä niin eihän ruoka aina maistu... mutta lapsi siis syö kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja gitta:

Meillä lapsi ei oikeastaan kovin usein olekaan enää selällään mutta esim. tissillä viihtyy pitkällään kyllä ja nukkuukin ihan hyvin. Ruoka maistuu aika hyvin, mutta toki silloin kun itsekin oon kipeenä niin eihän ruoka aina maistu... mutta lapsi siis syö kyllä.

No hankala minun on varmaksi sanoa, kun en lääkäri ole, mutta ei tuo mielestäni kyllä kuulosta siltä, että ois korvatulehdus..., mutta jos oireet pahenee tai tulee rauhattomuutta niin sitten näytille :wave: Meillä tosiaan oli ihan muuten normaali tyttö, mutta räkäinen oli ja ei sen suuremmin kitissyt tai muutakaan, joten sen puolesta uskallan sanoa, että tiesin ettei meillä ollut korvatulehdusta :whistle: ja toki siellä sairaalassa sen tarkastivat.

No meillä lapsi kitisee, välillä on tosi rauhaton, kiukkuaa ja mikään ei ole hyvin... toisena hetkenä taas hymyilee ja on iloinen, kaikki hyvin jne. Nyt on viikon aikana tullut kaksi hammastakin esille. Ja samaan aikaan kun eka hammas tuli, alkoi kaikki oireet. Että enpä tiedä, kai on vietävä lääkäriin...

Mullekin tuli ekana mieleen korvatulehdus. Meillä esim. vauva ei juurikaan ollut normaalia kärttyisämpi, ehkä vähän huonommin viihtyi selällään kuin normaalisti, mutta korvatulehdukset ovat juurikin tehneet flunssaa ja mahan löysyyttä. Kuumettakaan ei ole aina ollut. Parempi käyttää vaikka "turhaan" kuin jäädä miettimään!

Neuvolaan soitin ja sieltä sanottiin että ei syytä viedä lääkäriin vaan kyseessä luultavasti virustauti joka aiheuttaa maha- ja hengitystieoireita. Höyryhengitystä, maitohappobakteereja, keittosuolatippoja ja paljon juotavaa sekä sängyn pääty ylös. :) Jos jatkuu ensi viikkoon niin sitten lääkäriin vasta.

Yhteistyössä