Onko normaalia käytöstä 2-vuotiaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Niin, ei taida olla..
Ei itke koskaan, pahaa mieltä ja surua ei näytä. Vetäytyy vain kuoreen ja on hiljaa naama vakavana. Toisaalta on kyllä todella suloinen,iloinen ja reipas. Mutta tuota toista puolta ei vaan anna tulla. Toisin sanoen tilanteita joissa itku ja suru kuuluisi asiaan, niin tämä 2-vuotias ns. puree hampaat yhteen eikä anna itkun tulla. Silmistä näkee että lapseen koskee, mutta ei itke ei.

Hui,olisin todella huolissani.Miten tämä on mahdollista lapselle?Mulle sanottiin just päiväkotikeskustelussa tytöstä että kun se ei oikein uskalla näyttää suuttumuksen tunnetta niin sanoin että kotona kyllä viitsii toooodella paljon niin sanoivat että hyvä asia ja tärkeä!!Soitapa perheneuvolan psykologille ja kysele asiasta.

niin, en oikein tiedä mitä voin tehdä. Lapsi ns. tukilapsi. Käynyt meillä vasta reilun kuukauden ajan. Mutta tuo asia pisti silmään jo heti ensimmäisellä kerralla kun oli meillä. Ja tänään melkein itse jo itkin kun näin että lapseen koski, mutta ilmekään ei värähtänyt.

purista syliisi, lohduta, kyllä ne tunteet sitten jossain vaiheessa tulevat pintaan kun lapsi on oppinut luottamaan aikuiseen ihmiseen ja toivo paremmasta viriää.

on varmaan rankkoja asioita pienellä takana, väkivaltaa ehkä, kun pelkää näyttää kipunsa ja tuskansa.

Ehkä aika auttaa, jos pysytte tukiperheenä niin ehkä alkaa luottamaan teihin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin, en oikein tiedä mitä voin tehdä. Lapsi ns. tukilapsi. Käynyt meillä vasta reilun kuukauden ajan. Mutta tuo asia pisti silmään jo heti ensimmäisellä kerralla kun oli meillä. Ja tänään melkein itse jo itkin kun näin että lapseen koski, mutta ilmekään ei värähtänyt.

Osa lapsista hakee lohtua vain tutuilta aikuisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Osa lapsista hakee lohtua vain tutuilta aikuisilta.

just näin, hän on vasta kuukauden verran teillä käynyt eli todella vähän aikaa. Anna ajan kulua, tehkää kaikkea mukavaa mitä normaalit perheet yhdessä tekee. Leipokaa pipareita, pullaa, menkää ulos leikkimään jne. Kyllä ne tunteetkin mukaan tulee jahka alkaa teihin luottamaan.

Lasta on varmaan rangaistu tunteiden näyttämisestä :'( tai niinhin ei ole vastattu mitenkään.
Mun mies on sanonut, että äkkiä sitä oppii, että ei kannata itkeä, kun ei kukaan välitä tai sanoo, että mitä siinä itket. Mun mies siis perheestä, jossa äiti lähti toisen matkaan ja jätti lapsensa. Halusi lapset usein luokseen, mutta kun tulivat, lähti itse juhlimaan ja jätti lapset sukulaisille, jotka vihasivat näitä lapsia, tai siis nainen varsinkin.

Mutta mitä tulee normaaliin 2v, niin kyllä itku ja nauru tulee yhtä herkästi.

No hei jos lapsi on tukilapsi niin on luultavasti traumatisoitunut jollain lailla ja ettehän tekään ole vielä ehtineet kunnolla tutustua.Luulin että kyseessä olisi siis ihan oma muksu.

Anteeksi vain mutta kysyn sinulta;eikö teitä ole ohjeistettu mitenkään kohtaamaan tukilasta jolla saattaa olla ntaustalla tiesmitä traumoja?Tuntuu todella oudolta että kyselet täällä infoa joka sinun olisi pitänyt itse saada tai hankkia ennenkuin lapsi teille tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Amanda:
Vastaus on;ei luota teihin vielä kuten ei varmasti ole voinut luottaa moneen muuhunkaan aikuiseen!Nyt olisi aika saada solmut auki!Voi pientä!

Niin, ei varmastikaan luota =( Ja luottaako vielä pitkään aikaan, sitäkään ei tiedä. Tuli vain niin surullinen olo toisen puolesta ja vielä aina kun ollaan viemässä takaisin kotiin, niin hokee luovuttaneena hiljaa "ei halua kotiin, ei halua kotiin, ei halua kotiin....."

Alkuperäinen kirjoittaja Amanda:
Vastaus on;ei luota teihin vielä kuten ei varmasti ole voinut luottaa moneen muuhunkaan aikuiseen!Nyt olisi aika saada solmut auki!Voi pientä!

Niin, ei varmastikaan luota =( Ja luottaako vielä pitkään aikaan, sitäkään ei tiedä. Tuli vain niin surullinen olo toisen puolesta ja vielä aina kun ollaan viemässä takaisin kotiin, niin hokee luovuttaneena hiljaa "ei halua kotiin, ei halua kotiin, ei halua kotiin....."

Keskustele tästä sosiaalityöntekijän kanssa.Olisko mahdollista huostaanotto,mikä tilanne perheessä on jos noin pieni lapsi joutuu kokemaan noin.Jotain siellä kotona mättää.

Tuota noin onkohan tukilapsella pakko olla trauma tausta? Käsittääkseni tukiperhetoiminta on ennaltaehkäisevää perheiden auttamista, esim. yh-äiti jonka ex-mies ei ota ollenkaa lapsia luokseen ja äiti hoitaa yksin lapsia. Tukiperhe antaa pienen hengähdystauon.