Onko normaalia? Imetyksestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvakas

Vieras
Aiempien lapsien kanssa imetys on tyssännyt joka kerta tähän, pari päivää imetyksen aloituksesta on imetys yksinkertaisesti alkanut sattua niin paljon etten ole saattanut imettää ja olen antanut pullosta ja sille tielle sitten jääty. Nyt en aio antaa periksi kuitenkaan vähällä, rinnat ovat kipeytyneet, lähinnä kipu tuntuu vain hetken kun vauva alkaa imemään, ja kipu on kova. Rinnan päät siis ovat tosi arat sen pienen hetken... Imuote on tarkastettu jokaisen lapsen kohdalla moneen kertaan, myös tämän nuorimmaisen kohdalla ihan useammankin kätilön toimesta joten siinä ei pitäisi olla häikkää... Ja kipu katoaa sekunneissa kun imeminen alkaa. Loppuuko tuo kipu kun rinnat tottuvat? Rinnat ovat ehjät ja terveet muuten...

Mulla oli alussa ihan samaa, kesti jonkun viikon, sitten huomasin kivun loppuneen. Tosiaan sattui kun vauva otti kiinni ja alkoi imeä, mutta ei enää sen jälkeen. Jouduin alussa käyttämään rintakumia toisessa ja sille puolelle sattui vielä enemmän ja välillä pidempään, ei ollut kivaa :(

Jos itsestä tuntuu että kestää niin yritä ihmeessä vielä ja odota josko kipu helpottaisi, uskon että sullakin on toivoa :) Itse täysimetin 5kk ja yhteensä 9,5kk vaikka alussa hetkittäin oli sellainen olo että tuleeko tästä yhtään mitään. Tiedänpähän tosikonkin kanssa odottaa samoja ongelmia :)

Kyl ne tottuu. Muistan itekin ku imetin alku(viikkoina) niin oli alussa aika kovaakin kipua. Sit kokeilin rintakumia, joka auttoi, siinä sitten onneksi sain sen jätettyä pois pikku hiljaa ja sitten se kipukin jo lakkasi, kun nännit tottuivat.

Kuulostaa tutulta. Minulla kipu helpottui kun maitoa alkoi herua ja muutamassa kuukaudessa tilanne tasaantui. Olen imettänyt taaperoksi asti vaikka alkuun tuntui ettei koko hommasta tule mitään...!

Täysin normaalia! Mulla on jokaiselta ollut tosi kipeät nännit ja pitkän aikaa (viikkoja) tuon imetyksen alkuaikoina mutta se on loppunut sitten jossain vaiheessa, kun rinnat ovat tottuneet ja imetyksestä on saanut nauttia sitten pitkään. Tsemppiä vaan!

On joo ihan normaalia. Mullaikin tuntui aluks kuin puukolla viiltäis mutta se kesti vaan max 2min, sitten se loppui.
Lansinoh-rasva on ihan jumalten keksimä juttu, auttaa tosi nopeasti, suosittelen lämpimästi! Aika tyyris vaan, reilun kympin pikku purkki mutta se on myös tosi riittoisaa. Sitä kun sipaiset joka imetyksen jälkeen niin ei mene kauaa kun nännit ovat kunnossa. Sitä ei tarvitse pestä pois ennen uutta imetystä joten on myös tosi helppo käyttää =).

mulla ainakin sattui nännin alueelle hetken tosi kovasti kun lapsi alkoi imemään. kun imetin enää pari kertaa päivässä oli kipu pahimmillaan. syy ei mulla ollut nännin ihon arkuus vaan jokin muu, "tissinsisäinen" juttu =)

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
On joo ihan normaalia. Mullaikin tuntui aluks kuin puukolla viiltäis mutta se kesti vaan max 2min, sitten se loppui.
Lansinoh-rasva on ihan jumalten keksimä juttu, auttaa tosi nopeasti, suosittelen lämpimästi! Aika tyyris vaan, reilun kympin pikku purkki mutta se on myös tosi riittoisaa. Sitä kun sipaiset joka imetyksen jälkeen niin ei mene kauaa kun nännit ovat kunnossa. Sitä ei tarvitse pestä pois ennen uutta imetystä joten on myös tosi helppo käyttää =).

Onkohan samaa rasvaa jota annetaan synnärillä pikkupurkissa? Sitä minulla olisi...

Ihan tutulta kuulostaa.
Esikoisesta oli tuota, loppui n.2vk päästä.

Tästä kakkosesta tuli myös, mutta loppui jo viikossa.

Rinnoilla, varmaan oikeammin nänninpäillä, kestää tottua aikansa tuohon rasitukseen (imemiseen ) ja tulee kipiäksi.
Ja tosiaan helpottaa tuo kipu kun heruminen käynnistyy kunnolla.

Itsellä auttoi se, että tiesin niin käyvän ja otin jo valmiiksi rennosti...käytin vähän samaa metodia kuin synnytyssupistusten kanssa, se kestää vain hetken, kohta se loppuu ja helpotus tulee =)

Tsemppiä jatkamiseen =)

*
Ja vaikkapa bebanthen voide auttaa ahavoituneisiin nänneihin myös.

Sama vaiva mulla aina, mut oon laittanu aluks noin kuukauden ajan joka imetyksen jälkeen Lansinoh-voidetta, siis ihan tissirasvaa nänneihin ja jo on ollu imetys helpompaa! Suosittelen Lansinohia!

Pitää vielä lisätä tähän Lansinohin hehkutukseen että jos vauvalla on vaippaihottumaa niin toi rasva hoitaa sen hetkessä pois. Mun pojalle tuli muutama viikko sitten paha ihottuma, pylly meni ihan vesikelloille. Laitoin Lansinohia aina pesun jälkeen, tai no pari kertaa sitä itseasiassa vaan tarvittiin, niin pylly oli kunnossa parissa päivässä. Pesin siis kyllä pyllyä useammin parin päivän aikana kuin tuon pari kertaa...Mutta se rasva muodosti jonkinlaisen kalvon tai jotain siihen ihottuman päälle jotta se sai parantua rauhassa. Samalla se kuitenkin antaa ihon hengittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvakas:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Vauvakas, on kyllä samaa rasvaa. Tosi hyvää kamaa =D .

Harmi kun sitä saa niin vähän matkaan, mutta jos säästeliäästi käyttäisin =) Kiitos vastauksista, sinnillä jatkan vaan! :flower:

Se on todella riittoisaa ja sitä kyllä saa apteekista lisääkin. Samaa rasvaa voi käyttää vaikkapa huulivoiteena sitten, kun rinnoilla olo helpottaa.

Ja mulla oli siis aivan sama ongelma alussa, mutta n. parin viikon kuluttua katosi täysin eikä ole palannut.