Onko normaalia, ettei 5-v kaipaa ikätoverien seuraa, vana tahtoisi leikkiä aikuisten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aas

Vieras
Tyttömme 5v, esikoisemme, on sosiaalisesti outo. Hän ei ikinä kaipaa muiden lapsien leikkiseuraa, mutta aikuisten seuraa taas kaipaa. Kun meille tulee aikuisia vieraita, vie tyttö heidät leikkimään kanssaan. Usein käy niin, että tytön ikätoverit päätyvät leikkimään meillä tytön kohta 3-vuotiaan pikkuveljen kanssa ja tyttö leikkii yksin jossain muussa huoneessa leikkiinsä uppotuneena piittaamatta kavereista.

Meidän esikoinen oli pitkälle, varmaan sinne 5-vuotiaaksi asti, myös sitä mieltä, että aikuiset, erityisesti sellaiset 20+ suomenopiskelijaneidot ovat ainoita sopivia leikkikavereita.

Mutta kyllä sitten on löytänyt ihan ikäisiään kavereita.

Vähän erikoista kyllä.. Annaks sä hänen sitten viedä ne aikuiset sinne hänen seuraksi? Meillä ainakin aikuiset tulee aikuisten seuraksi eikä lapsille. Ellei sitten ole lasten kummi ja tahtookin lapsen kanssa aikaa viettää.

No sanotaan aina vieraille, ettei tartte leikkiä ja että tulee olkkariin, mutta vieraat aina "kyllähän me nyt vähän voidaan leikkiä..". Ärsyttävää!

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Vähän erikoista kyllä.. Annaks sä hänen sitten viedä ne aikuiset sinne hänen seuraksi? Meillä ainakin aikuiset tulee aikuisten seuraksi eikä lapsille. Ellei sitten ole lasten kummi ja tahtookin lapsen kanssa aikaa viettää.

Muistan itse viihtyneeni pienenä paljon mieluummin aikuisten seurassa..arastelin muita lapsia ja halusin leikkiä omia leikkejäni. Ala-asteisässä vasta aloin kaveeraamaan ikäisteni kanssa ja nykyään olen varsin sosiaalinen yksilö...

Ei kuullosta tavalliselta.
Itse aloin epäilemään juuri samanikäisellä lapsellani että jotain on pielessä. 3 vuotta myöhemmin, diagnoosi vahvistui lapsuusiän autismiksi.
Seuraa myös leikin tasoa, onko vuorovaikutusleikkiä? Salliiko kaverit vieressä, edessä, takana?
Kysy neuvolasta apua, jos ei tule, konsultoi lastenpsykiatria.
Suosittelen, sillä mitä aiemmin kuntoutus aloitetaan sitä paremmin se lasta auttaa.

Yhteistyössä