onko normaalia, että tytön ensimmäiset kuukautiset

on
nuorempana voi olla kovinki runsaat ja pitkät. mulla itsellä kesti alkuun 5pv ja koko sen ajan runsasta vuotoa, sitte piteni 7 päivään. anna buranaa tms joka hieman vähentää vuodon määrää :)

viima80
Alkuperäinen kirjoittaja on:
nuorempana voi olla kovinki runsaat ja pitkät. mulla itsellä kesti alkuun 5pv ja koko sen ajan runsasta vuotoa, sitte piteni 7 päivään. anna buranaa tms joka hieman vähentää vuodon määrää :)
ittelläni ainakin särkylääkkeet ohentaa verta niin paljon ettei kannata niitä syödä kuin äärimmäiseen hätään, jos haluaa et ne menkat joskus myös loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja eija:
millä luokalla tyttösi?
mietin et kohtakohan meillakin ajankohtaista...
täällä alkoi 11,5v tytöllä, on siis vitosella.itselläni on alkanut saman ikäisenä, tosin olin silloin jo kutosella kun olen loppuvuodesta syntynyt..

ja kyllä tuollakin toiset kuukautiset oli aika runsaat, kesti noin 5pv, ekat ei ihan niin reilut olleet.

heta
Mulla oli ainaki järkyn pitkät ja runsaat menkat sillo alussa,pariki vkoa vuoti ja hirmusii siteitä sai pitää ja vaihtaa jatkuvaan,hankalaa oli kyllä.Tuntu et AINA on menkat!Lopulta 16v otin pillerit,siinä tasaantu sit vuoto,onneks.Ja äitille en ees voinu asiasta puhua,meil oli niin etäiset välit,ihanaa jos sie voit nuo asiat tyttös kans jakaa ja huolehdit tollasesta,oispa munki äiti jaksanu olla läsnä mun asioissa,ois ollu niin paljo helpompaa kun joku ois osannu auttaa ja huolehtia mut esim.lääkäriin aiemmin.Ylä-asteikäiselle oli tosi vaikeeta itse soitella ja selitellä ja sopia aikoja ja kokeita yms.

mia
mun ekat kesti 5 viikkoa!!! siis aivan jotain järkyttävää, kun ajatellaan että olin 10v kun menkat alkoi. 3 ekaa vuotta olivat todella epäsäännölliset ja kestivät kerrallaan pitkään.

mävaan
mun menkat alko vähä aikaa sitten ja ovat kestäneet nyt 6 päivää, normaalia?? 4 päivää oli runsasta vuotoa, sitten kahteen päivään ei tullut mitään, nyt taas tulee normaalisti ??!!

....
Vaihteleehan tuo, normaalia sekä niukat että runsaatkin. Itsellä kesti teininä aina 8-9 päivää, nykyisin vain 5 päivää. Kannattaa kuitenkin seurailla hemoglobiinia jatkossa, jos epäilee, että menettää rautaa paljon veren mukana. Teineillä se raudan saanti on aika heikkoa muutenkin ja anemia yleistä.

Yhteistyössä