Onko normaalia että 12v lapsi haluaa aina samat vaatteet?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aina pitäisi olla yksi sama t-paita. Joka päivä se sama. Lapsi on ihan terve ja tosi hyvä koulussa (kaikissa lukuaineissa 10).
Nyt puolisen vuotta on ollut tosi vaikeaa vaatteiden kanssa. Ollaan oltu usein vaatekaupassa ja lapsi on saanut valita vaatteensa. Ei mikään kelpaa.

Kaikki on ihan hirveitä, sama oliko nuorten liike tai marketti. En ymmärrä. Ainoa paita minkä pukee on HM paita missä ei saa olla kuvaa ja vain se yksi väri ja vain yksi malli. Ei mitään muuta.

Tässä samassa mallissa on erivärisiä paitoja ja ehdotin että ostetaan muitakin värejä samasta mallista. Ei kelpaa. Ostettiin sitten kaksi sitä sen lempiväriä.

Se pitäisi niitä joka päivä. Pyykkikoriin ei silti tuo likaisia paitojaan vaikka muistutan ja huomautan vaan heittää ne huoneensa lattialle ja sitten kun huomaa paniikissa että molemmat on likaisia se pesee ne salaa vessassa lavuaarissa LATTIANPESUAINEELLA (selvisi mulle kun ei vessassa ole pyykinpesuainetta) ja sitten se pukee sen paidan märkänä päälle ja menee kouluun.

Tai jos ei pese niin pitää hikistä ja haisevaa paitaa ties kuinka kauan kunnes huomaan. En ymmärrä. Fiksu ja nätti tyttö.

Mitä mä teen? Tänäänkin oli hirveä huuto ja itkukohtaus kun ei löytänyt sellaista paitaa. Lopulta löysi jostain kaappinsa pohjalta ja meni iloisena kouluun. Oli kyllä ensin repinyt kaikki vaatteet kaapistaan lattialle. Sai siivota ne koulun jälkeen.

Mä en kestä kun sillä on aina se sama paita. Myös viikonloppuna! Olen sanonut että pidä viikonloppuna edes jotain muuta. Sillä on noin 15 muutakin paitaa. Ei kelpaa. Se on valinnut ne kaikki itse kaupasta mutta ei halua käyttää niitä vaikka kaupassa lupasi että käyttää kyllä. Vain se yksi kelpaa mistä sillä on siis kaksi samaa.


Apua...
 
No en tiedä. Toisaalta ymmärrettävää, toisaalta vähän outoa.
Itselläni on muutaman vuoden nuorempi lapsi, joka käyttää joka päivä samoja housuja. Mitkään muut eivät enää käy. En ole jaksanut riidellä asiasta, vaan olen ostanut muutaman niitä (ylihinnoiteltuja) merkkiverkkareita, jotta ei tarvitse asiasta tapella.
Jotkut vain (minä itsekin) viihtyvät paremmin niissä tutuissa turvallisissa vetimissä.

Mutta ehkä tuossa jotain vähän outoa on, jos kerran kuitenkin olisi vara valita uutena ihan semmoisen kun haluaisi. Mutta kaipa tuokin menee iän ja ajan myötä ohi. Ensi vuonna tuskailet sitä, kun joka viiko pitäisi lapsen saada uusia vaatteita :D
 
vierailija
mä en jotenkin usko tähän aloitukseen....Tämä herätti epäilyni -"ja sitten se pukee sen paidan märkänä päälle ja menee kouluun".
Ei kukaan lapsi pue märkää paitaa päälle.
 
vierailija
Piilota ne lempipaidat. Tuskin menee nimittäin ilman paitaa ihmisten ilmoille vaan pukee sitten ei-mieluisen paidan.

Siihen, kun se nostaa asiasta rähinän niin voi vaikka kommentoida, että "pitää muitakin paitoja pystyä käyttämään ja asiasta ei keskustella tämän enempää". Jos rähinä jatkuu, niin rankaisee kunnes se lopettaa rähisemisen.
 
vierailija
Mi
Nostan keskustelua, onhan tästä jo aikaa. Meillä 12v. tytön kanssa vastaava ongelma ja ongelma on todellinen. Vain yhtä hupparia suostuu käyttämään.
Mitä sitten? Einstein käytti joka päivä samaa asua, ja muistaakseni myös Steve Jobs, se on ihan ok ja vähentää aivoilta yhden päätöksen joka päivä kun käyttää samaa. Pikemminkin pitäisi olla iloinen kun on löytynyt oman juttunsa. Ehkä jos edes juhliin ei suostuisi muuta pukemaan olisi ongelma.
 
vierailija
Meilläkin sama, ja enemmän tai vähemmän muitakin asperger-tyyppisiä oireita kaikilla, 3 poikaa. Hyviä tietyissä kouluaineissa, vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa, tietyllä tavalla kaavamaista käytöstä.
 
Kun sopivan ja mukavan asun löytää, sitä käyttää mielellään aina.
Ainakin minulla on todella paljon vatteita, joita en käytä, koska ne tuntuvat epämieluisilta.
Yhdet ja samat kulkevat pyykistä päälle ja päältä pyykkiin niin kauan, kunnes kuluvat risoiksi.
En näe tässä mitään ongelman aihetta.
Hyvä, että lapset tietävät, mitä tahtovat. onhan se mukavaakin, kun säästyy turhilta vaateostoilta.
 
vierailija
Minä tein tuota samaa. Pidin muutakin päällä kun paita oli pesussa, mutta ehdottomasti halusin aina sen tietyn paidan ja otin sen heti pesun jälkeen käyttöön välillä jopa kosteana. Koulussa joku kysyi, että eikö mulla ole muita vaatteita. Ihan normaali minä kai olen. Ehkä asiaa on hyvä lähestyä selittämällä miksi välillä vaan pitää esiintyä vaihtelevissa vaatteissa, vaikka ei haluaisikaan.
 

Yhteistyössä