Onko normaalia, että vastasyntynyt vauva nukkuu (lähes) koko ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Vauvan päivä menee suurimmaksi osaksi nukkuessa. On hereillä vain syömisen ajan eli noin 15-30 min kerrallaan. Joskus saattaa valvoa ehkä reilun tunninkin, jos hyvin käy. Yöaikaan on kerran valvonut 4 tuntia jostain syystä... Mutta yleensä siis nukkuu.

Esim. tähän tyyliin menee päivät: Aamusta klo 8-8.30 syö, 8.30-12 nukkuu, 12-13 syö, 13-16 nukkuu, 16-16.30 syö, 16.30-17 valvoo puoliunessa, 17-20 nukkuu, 20-20.30 syö, 20.30-21 valvoo puoliunessa, 21-23 nukkuu, 23-23.30 syö, 23.30-3.30 nukkuu, 3.30-4 syö, 4-8 nukkuu.

Onko tämä normaalia vastasyntyneen vauvan rytmiä vai nukkuuko vauva liikaa?

Mun kuopus oli ekat kolme viikkoa ihan samanlainen. Tosin bilirubiiniarvo oli hiukan koholla mutta ei onneksi tarvinnut valohoitoa.

Sitten sen kolmen viikon kuluttua alkoikin ihan kammottava huuto joka on jatkunut tähän päivään asti, joten nauti nyt! :)

No mulle sanottiin synnytyssairaalasta että jos jaksaa syödä 3-4 tunnin välein ni ei tarvi huolestua. Mutta jos vauvaa ei saa hereille tai ei jaksa imeä tissistä/pullosta niin sit pitää viedä näytille.

Onnea vauvasta :)

Vastasyntynythän voi nukkua jopa 20 tuntia vuorokaudessa :) Eli eiköhän tuo ihan normaalia ole.
Meidän tyttö taisi ekat pari viikkoa lähinnä vain nukkua ja syödä. Yleensä nukahti jo syödessä tai syönnin päätteeksi ja sitten nukkuikin taas 2-4 tuntia ennen seuraavaa syöttöä. Äkkiä se unen määrä alkaa siitä kuitenkin vähenemään.

Meillä tulikin sitten tilalle sellainen vaihe, että vauva ei nukkunut päiväunia ollenkaan tai jos nukkui niin ne oli pituudeltaan max 20min. Nyt kun täytti 3kk, niin on alkanut taas ottamaan päivisin parit pidemmät päikkäritkin. :)

Kaipa se syntyminen vauvallekkin rankkaa on. :D Lepäile nyt siis ihmeessä itsekkin ja paljon onnea vauvasta. :)

Mun esikoinen ei tehnyt ensimmäisen kuukauden aikana muuta kuin nukkui ja söi. Syntyi kyllä ennenaikaisena ja sai valohoitoa.

Muut lapseni eivät olleet yhtä nukkuvaisia. Mutta eiköhän tuo niin mene, että jos kuitenkin syö, niin hyvä, kun uni maistuu. Kyllä sitä vielä kerkee valvoa.

Meillä pikkukakkonen nukkui ekat 2 kk. Ja mä olin todella huolissani, että mikä on vialla. Mutta oikeiden viikkojen mukaan syntyi 35+2 ( ultra ), papereiden mukaan 36. Joten silläkin voi olla tekoa asialle. Mutta normaalia tuo on! Ja onnea vauvasta.

Ihan normaalia. Meillä vauva nukkui ensimmäiset viikot 2-4 tunnin pätkiä ja sen jälkeen söi, ja alkoi taas nukkua. Kannattaa nauttia nyt siitä että saa itsekin nukkua paljon ja syödä ja tehdä kotityöt rauhassa kun vauva nukkuu :)

Meillä molemmat lapset ovat ensimmäiset 2 elinviikkoaan pääasiassa vain nukkuneet ja syöneet. Sitten siitä eteenpäin vähitellen valveillaoloaika on pidentynyt.

Yhteistyössä